Voor Assassin’s Creed Shadows komt Ubisoft weer met een nieuw Modern Day-verhaal. Mijn advies zou alleen zijn: schrap gewoon dat hele gedeelte van het verhaal.
Eén van de meest verrassende protagonisten in de geschiedenis van gaming is waarschijnlijk Desmond Miles. Voorafgaand aan de release van de eerste Assassin’s Creed kregen we alleen Altaïr te zien, maar na de proloog worden spelers ineens in de schoenen gezet van een jongeman in de moderne tijd.
Door de ogen van Desmond leer je wat Abstergo doet en sluit je je aan bij de Assassins om de snode plannen van het bedrijf te stoppen. Het verhaal van de secondary protagonist komt alleen ten einde na Assassin’s Creed 3, wanneer hij sterft door zichzelf op te offeren.
Sindsdien heeft Ubisoft meerdere dingen geprobeerd met het Modern Day-verhaal. Zo is er een nieuwe protagonist geïntroduceerd genaamd Layla Hassan en konden we het hoofdkantoor van Abstergo verkennen door de ogen van een analist in Assassin’s Creed: Black Flag.
Nietszeggende protagonist in Assassin’s Creed
De nieuwe verhalen zijn alleen geen succes geweest. Ik heb Assassin’s Creed Origins, Odyssey en Valhalla allemaal gespeeld en ik kan mij geen enkel detail meer herinneren van het verhaal van Layla. Niks, nada, noppes. Voor zover forgettable personages gaan, staat zij bij mij heel hoog op het lijstje.
Dat probleem erkent Ubisoft zelf ook. Volgens Marc-Alexis Coté, de vice president executive producer voor Assassin’s Creed bij Ubisoft, heeft het bedrijf geworsteld met verhaal na de dood van Desmond. Dat heeft hij laten weten tijdens een BAFTA-event, zo meldt Eurogamer.
Desmonds reis stond centraal in het hedendaagse conflict dat aan de basis lag van de zoektocht naar krachtige Isu-artefacten, Pieces of Eden, die de loop van de geschiedenis zouden kunnen veranderen. Met zijn dood aan het einde van Assassin's Creed 3 stonden we echter voor een creatieve tweesprong. Het beëindigen van Desmonds verhaal was een moeilijke beslissing en daarna had de moderne verhaallijn moeite om zijn draai te vinden.
— Marc-Alexis Coté
Schrap gewoon dat moderne verhaal
Ubisoft is daarom van plan om een nieuw Modern Day-verhaal te introduceren. Het verhaal moet diepere thema’s als ‘geheugen, identiteit en autonomie’ verkennen en hoe het verleden impact heeft op onze toekomst. Het grondwerk voor dat nieuwe verhaal wordt gelegd in Assassin’s Creed Shadows.
Wat mij betreft is het alleen verstandiger om gewoon die complete kant van het verhaal te schrappen. Volgens Coté werd het Modern Day-verhaal met de introductie van Layla ‘meer een sidequest dan een integraal onderdeel van de hele ervaring’. Ik ben alleen van mening dat het dat al was vanaf de eerste Assassin’s Creed.
Het verhaal van Desmond had misschien meer impact op de hele game dan latere titels, maar het was geen positieve impact. Elke keer dat je uit de Animus werd getrokken om een tweede verhaal te volgen met een protagonist waar je niet om geeft, voelde het aan als een onderbreking. Een vervelende taak die je moest opknappen, voordat je verder kon gaan met de dingen die wel leuk zijn.
Ik heb door de jaren heen met veel mensen gesproken over Assassin’s Creed en ik heb nog nooit iemand ontmoet die de missies met Desmond een toegevoegde waarde vond. Hoewel het verhaal van Layla helemaal nietszeggend was, kon je met haar in ieder geval in de meeste gevallen meteen weer in de Animus springen.
Ubisoft vergeet waarom fans Assassin’s Creed spelen. Het is een soort tijdmachine, om een stukje van de geschiedenis van dichtbij mee te maken. De eerste keer een historisch gebouw beklimmen is een geweldige ervaring. Evenals om te zien hoe een stad en de mensen er in het verleden eruit hebben gezien. Dát is waarom mensen Assassin’s Creed spelen. Niet om een halfbakken sciencefiction verhaaltje te volgen.