Elden Ring Nightrein is Elden Ring in naam, maar qua mechanics verschilt de nieuwe titel veel van zijn voorganger. Zo zit de co-op spin-off in elkaar.
De games van FromSoftware in het soulslike-genre, hebben steeds een vergelijkbare opzet gehad qua avontuur. Je gaat van de ene bonfire of site of grace naar de volgende, met tussendoor een leger aan vijanden en dodelijke bazen. Dat kan je helemaal op je eigen tempo doen, mits je maar heel blijft aan het einde.
Met Elden Ring Nightrein gooit FromSoftware het over een andere boeg. Je moet de nachten namelijk zien te overleven in Nightrein. Gedurende de dag kan je vijanden verslaan die verzameld zijn in kampen, om daar nieuwe en sterkere gear te vinden. Die zal je vervolgens nodig hebben om de baas te verslaan die in de nacht verschijnt.
Welke vijanden en bazen dat precies zijn, dat is willekeurig. Sterker nog, ze hoeven niet eens uit Elden Ring te verschijnen. Zo duiken er ook vijanden op uit voorgaande games van FromSoftware, zoals The Nameless King uit Dark Souls 3. Het lijkt daarmee een beetje op de randomizer mod voor Elden Ring.
Elden Ring Nightrein verschilt ook op een ander gebied drastisch van zijn voorgangers. De FromSoftware games hebben bijna altijd wel een co-op-element erin zitten, maar het is niet hoe je het ‘hoort’ te spelen - of het is in ieder geval niet de hoofdmodus wat FromSoftware betreft. Je moet namelijk door meerdere hoepels springen om bijvoorbeeld samen met een vriend of vriendin een baas te verslaan in Dark Souls of Elden Ring.
Voor de spin-off gooit FromSoftware het juist over een compleet andere boeg. Elden Ring Nightrein is namelijk juist gemaakt voor co-op. Het is de bedoeling dat je de nachten probeert te overleven met (maximaal) twee vrienden.
Aan IGN heeft game director Junya Ishizaki laten weten dat de reden daarvoor is, dat hij zelf heel erg geniet van co-op ervaringen. Met Nightrein wilde hij dat dan ook de focus maken, in plaats van een bijproduct. Voor spelers die liever solo willen spelen, is dat ook een optie.
Wanneer je het avontuur aangaat in Elden Ring Nightrein, heb je niet de mogelijkheid om je eigen personage in elkaar te zetten. Zeg maar dus vaarwel tegen de meest bizarre creaties. In plaats daarvan hebben spelers acht verschillende personages om uit te kiezen, die elk met hun eigen skills en Ultimate Attack komen.
In hoeverre de vaardigheden van elkaar verschillen is nog even afwachten, maar het lijkt erop dat er een paar wilde keuzes tussen zitten. Zo is in de trailer bijvoorbeeld een avian personage te zien, die met vleugels de lucht in kan vliegen, om vervolgens dodelijk te landen op een groep vijanden. Dat is een stuk cinematischer dan we gewend zijn van FromSoftware.
Zoals eerder gezegd speelt Elden Ring Nightrein zich af in dezelfde wereld als de main game. Dat is alleen niet helemaal waar. Het blijft namelijk niet bij het randomizen van de vijanden en wapens die je in de game kan vinden.
FromSoftware heeft namelijk laten weten dat je bijvoorbeeld wel wakker wordt in Limgrave, maar dat spelers die bekend zijn met de regio niet meteen weten waar ze naartoe moeten gaan. Alle gebouwen worden namelijk willekeurig ergens neergezet in de regio aan het begin van een sessie. Daarmee moet elke run anders aanvoelen in Elden Ring Nightrein.
Wat vind jij van het concept? Kijk je als Elden Ring-fan uit naar de spin-off? Laat het ons weten in de comments.