Call of Duty is een multiplayer game pur sang. Daardoor is ook de Call of Duty Infinite Warfare
singleplayer een beetje het ondergeschoven kindje. XGN.nl sprak met
narrative director Taylor Kurosaki van
Infinity Ward en Brian Bloom, de stemacteur achter hoofdpersoon Nick Reyes.
Call of Duty is een van de bekendste gamefranchises ooit gemaakt. De langlopende serie begon
in 2003 als Tweede Wereldoorlogshooter van ontwikkelaar Infinity Ward, waarvan een groot deel van de programmeurs eerder aan
Medal of Honor werkte bij EA. In 2007 verplaatste de FPS zich voor het eerst naar het moderne tijdperk, en anno 2016 gaan we de ruimte in met nieuwste telg
Call of Duty: Infinite Warfare.
Nadat de keuze voor die setting bekend werd, brak er wereldwijd een hoop kritiek los. De trailer van Infinite Warfare is op YouTube zelfs een van de
meest gedislikete video's ooit gepubliceerd. Narrative director Taylor Kurosaki en stemacteur Brian Bloom blijven er desondanks nuchter onder.
Voor het eerst naar de ruimte
Net als
Call of Duty 4: Modern Warfare in 2007 de franchise naar een ander tijdperk verplaatste, gaat ook Infinite Warfare het over die boeg gooien - nóg verder de toekomst in. Kurosaki is ervan overtuigd dat spelers de game zelfs met de toevoeging van robots en ruimteschepen nog Call of Duty mogen en kunnen noemen. Volgens hem staat Infinity Ward sinds dag één achter de keuze om de shooter naar een toekomstige periode te sturen.
De transitie naar een ruimtescenario zorgt bij veel
CoD-veteranen voor vervreemding van wat Call of Duty ooit was: snelle, behendige actie die in principe iedereen kan bekoren, maar slechts weinigen tot in de puntjes beheersen. Scenariobaas Kurosaki laat meteen merken dat Infinite Warfare de aloude
feel van Call of Duty zal terugbrengen, waardoor miljoenen mensen volgens hem ieder jaar weer tot aanschaf van een nieuw deel overgaan.
Tegelijk geeft hij toe dat de manier waarop het verhaal van hoofdpersoon Nick Reyes wordt verteld, anders wordt dan eerder het geval was. Voor het eerst in de geschiedenis is de speler namelijk de commandant van zowel een squad als een heus ruimteschip. Dat laatste dient als uitvalsbasis voor de missies die je naar eigen volgorde kunt kiezen.
Anders maar toch grotendeels hetzelfde
De structuur bínnen missies blijft volgens Bloom wel grotendeels hetzelfde. Het gaat nog steeds om het rennen van cover naar cover, soms de vijand flankerend, om de volgende
objective succesvol te behalen. In een ruimtegame als Infinite Warfare gaat dat soms wel gepaard met een gebrek aan zwaartekracht, zodat andere tactieken vereist worden van de speler. Schuilen kan bijvoorbeeld achter ruimtepuin. Of je kunt met je grijphaak jezelf naar objecten toetrekken, dan wel vijanden 'binnenhengelen' als in
Just Cause.
Ook een nieuwe melee-aanval wordt geïntroduceerd. Vanzelfsprekend kunnen mensen niet ademen in de ruimte, dus wordt het verwijderen van je tegenstanders zuurstofmasker een effectieve kill-methode. Maar Kurosaki weet te vertellen dat een aanzienlijk deel van de Call of Duty Infinite Warfare singleplayer zich gewoon op aarde afspeelt, al doen de trailers anders vermoeden.
Call of Duty Infinite Warfare singleplayer - Tegenovergestelde van Avatar
Sterker nog: niet de ruimte, maar planeet Aarde is volgens Kurosaki de stuwende kracht achter het verhaal in de Call of Duty Infinite Warfare singleplayer.
Die vijand heet in Infinite Warfare het Settlement Defense Front. Die factie betreft een fascistisch verbond dat alle grondstoffen in het heelal wil controleren, inclusief onze thuisplaneet. Een soort tegenstelling van de film
Avatar, eigenlijk. Stemacteur Brian Bloom stelt dat het toekomstscenario dat Infinite Warfare gamers voorlegt, niet zozeer fictief is. Liever beschouwt hij het als een uitkomst van het heden. De ruimte is volgens Bloom, net zoals voor 'echte' mensen, de laatste
frontier om te verkennen en
theater of war om voor te strijden. Ook in gamevorm.
De rol van kapitein Nick Reyes (die door Bloom wordt ingesproken) is als gezagvoerder van duizenden passagiers van het vrachtschip dat als
hub dienst doet. Dat klinkt een beetje als Captain Kirk uit
Star Trek, maar het ontwerp van het ruimteschip is in Blooms woorden een mix tussen het design van huidige vrachtschepen en NASA-technologie.
Terugkeer naar WO2 is een optie
Hoewel Call of Duty de afgelopen jaren steeds verder richting de toekomst is gaan kijken, sluit narrative director Taylor Kurosaki zeker niet uit dat Call of Duty ooit terugkeert naar zijn roots: de Tweede Wereldoorlog.