Call of Duty: Ghosts - Verschil tussen PS3 en PS4

Article
vrijdag, 29 november 2013 om 17:00
xgn google image
Call of Duty: Ghosts is de slechtst beoordeelde Call of Duty-game in jaren. Hoewel Activision met het oog op de nieuwe generatie spelcomputers sprak van een nieuw begin van de franchise, bleek daar achteraf maar weinig van waar. Zo plaatste de pers wederom vraagtekens bij de singleplayer, was de multiplayer lang niet zo goed als van Modern Warfare 3 of Black Ops II en vielen ook de visuals, waarbij Infinity Ward met de nieuwe engine verbeterde lichteffecten en gedetailleerde omgevingen beloofde, op de huidige consoles enorm tegen. De versie op de PlayStation 4 ligt hier op de mat en de hamvraag is natuurlijk: hoeveel mooier is Ghosts op de nieuwe consoles?
LET OP: Deze Rubriek gaat in op de verschillen tussen de PlayStation 3- en PlayStation 4-versies van Call of Duty: Ghosts. Voor de recensie van de game verwijzen wij je graag naar de review.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ghosts is op de nieuwe gameconsole van Sony een stap vooruit. Dat zie je al na enkele seconden. Alle nieuwe technische snufjes die de ontwikkelaar toepaste in de nieuwe engine, komen op deze versie veel beter uit de verf. Dat levert overduidelijk flink mooiere graphics op. Zo ogen de karaktermodellen, de wapens en de omgevingen minder kartelig, dan op de vorige consoles. Bovendien zijn de texturen en de belichting van een enorme poetsbeurt voorzien. Bijna alles is eigenlijk een verbetering ten opzichte van de versies op de Xbox 360 en PlayStation 3.
Kijken we naar Ghosts puur als next-gen titel, dan moeten we concluderen dat de shooter weinig opmerkelijke of baanbrekende dingen doet. Als we Killzone: Shadow Fall erbij halen, een sci-fi game die speciaal voor de PlayStation 4 ontwikkeld is, dan mag Ghosts op visueel gebied nog niet eens de schoenveters van de Nederlandse mannen van Guerrilla strikken. De dingen die je in Ghosts op de PS4 voorbij ziet komen, zijn namelijk technieken die je de laatste jaren al lang en breed op de PC voorbij hebt zien komen. Daarmee loopt Infinity Ward helaas ook achter op de next-gen, helemaal als je het vergelijkt met de PS4-versie van Battlefield 4.
Next-gen warfare

Duidelijk mooier

Ghosts is daarom als next-gen titel moeilijk te beoordelen. Het is lang niet de mooiste game, maar overduidelijk een verbetering op de normale versie. De game loopt zowel in de single- als in de multiplayermodus op zestig frames per seconde. Daar verandert gaandeweg weinig aan. Ook als er een hoop gebeurt op het scherm met veel vijanden, kogels, ontploffingen, granaten of dat soort ongein, kakt de framerate geen seconde in. En ja, de game is dan niet bijster mooi, toch sloegen we op momenten van onze stoel. Zo was redacteur Rox bijvoorbeeld groot liefhebber van het onderwaterlevel, dat op de next-gen al helemaal indruk weet te maken.
Dit level ademt sfeer. De vissen die langzaam naast je dobberen, het kleurgebruik dat meteen binnenkomt, de duikers die heel realistisch bewegen, de line of sight die verbeterd is, het is allemaal even prachtig. Gamers met een getraind oog zien nu ook dat de features van de nieuwe engine nu pas zichtbaar zijn. Zo is het aantal polygonen extreem verhoogd door de techniek ‘SubD’. Hiermee zien bijvoorbeeld vierkante objecten er ook echt vierkant uit. Dat klinkt vreemd, maar kijk maar eens goed naar een huis in de Xbox 360-versie van Ghosts. Je zult altijd zien dat de constructie van het huis niet helemaal is zoals het hoort te zijn. Met SubD zien vooral objecten en gebouwen meer uit zoals in het echt.
De onderwaterwereld zag er nog nooit zo mooi uit

Overstap waard

Het spelen met de nieuwe controller is ook duidelijk een meerwaarde. Zoals we al eerder omschreven in vorige artikelen, hebben je duimen meer grip op de pookjes en voelen de triggers ook echt aan als triggers. Daarmee is Ghosts wat besturing betreft superieur aan zijn broertjes op huidige generatie De belangrijke slotvraag is natuurlijk: is het die tien euro waard om over te gaan op de next-gen versie? Wat ons betreft wel. Je hoeft wederom geen technisch en visueel hoogstandje te verwachten, maar de versie op de PS4 is in alles eigenlijk een verbetering. En ja, wat is tien euro dan eigenlijk?