Blizzard Entertainment games - Een terugblik op de afgelopen 25 jaar

    Blizzard Entertainment, een van de bekendste ontwikkelaars in de game-industrie, is deze week 25 jaar oud geworden. Al een kwart eeuw levert Blizzard fantastische games waar zij met hart en ziel aan werkt. Het is een mooi moment om een terug te blikken op 25 jaar aan Blizzard Entertainment games.

    Op 8 februari 1991 richtten Mike Morhaime, Frank Pearce en Allen Adham de organisatie op. Destijds stond Blizzard nog bekend als Silicon & Synapse. Drie jaar later, in 1994, werd Silicon & Synapse omgetoverd tot Blizzard Entertainment Inc. Kort daarna maakte Blizzard naamsbekendheid met zijn eerste bekende game genaamd Warcraft: Orcs and Humans.

    In de 25 jaar dat Blizzard Entertainment games maakt, zijn er al veel hoogtepunten bereikt en heeft de ontwikkelaar over het algemeen enorm veel succes gehad. In dit artikel behandelen we de 25 jaren van Blizzard en welke games er precies uitkwamen in die tijd. Waren ze succesvol of niet en wat biedt de toekomst? Je leest het allemaal hier!

    1991-1996: Warcraft, Warcraft II en Diablo

    Veel mensen kennen Blizzard wel van games als StarCraft, Diablo en World of Warcraft, maar de allereerste game die de ontwikkelaar maakte had niets te maken met deze franchises. De allereerste game van Silicon & Synapse was RPM Racing, een racegame voor de SNES. De tweede game die de ontwikkelaar maakte kennen sommige fans misschien nog wel: het is de game The Lost Vikings. Onder de Silicon & Synapse naam maakte de organisatie nog één game genaamd Rock ’n Roll Racing.

    Het eerste grote succes kwam in 1994, toen het nieuw omgedoopte Blizzard kwam met Warcraft: Orcs and Humans. Deze RTS game voor de PC geldt als een klassieker binnen de RTS games en lag aan de grondslag voor latere successen van Blizzard. Het is dan ook niet gek dat er een jaar later, in 1995, een vervolg kwam op Warcraft genaamd Warcraft II: Tides of Darkness. Ook deel twee geldt als een mijlpaal binnen het RTS genre en fans van het eerste uur zullen zicht deze game vast en zeker nog heugen.

    Behalve de twee Warcraft games kwam Blizzard ook nog op de proppen met Blackthorne, een platform game, The Death and Return of Superman, een side-scrolling game en Justice League Taskforce, een vechtgame. Een andere grote doorbraak was de komst van de eerste Diablo in 1996. Deze dungeon crawler was heel invloedrijk voor veel soortgelijke games als Dungeons and Dragons. De Diablo en Warcraft franchises kregen allemaal nog een staartje na deze eerste vijf jaar.

    1997-2001: het ontstaan van klassiekers

    In de daaropvolgende vijf jaar maakte Blizzard wederom games die soms tot op de dag van vandaag nog steeds gespeeld worden. The Lost Vikings kreeg in 1997 een vervolg voor de SNES: The Lost Vikings 2. Een jaar later bracht Blizzard een nieuwe game uit die het RTS genre echt tot op zijn grondvesten deed schudden. We hebben het hier natuurlijk over StarCraft: deze RTS uit 1998 werd nog vele jaren na release regelmatig gespeeld en was een van de eerste eSports games.

    Met de uitbreiding Brood War werd StarCraft een regelrechte hit. Vooral in Zuid-Korea werd de game een groot fenomeen: mensen betaalden veel geld om professionele StarCraft spelers tegen elkaar te zien spelen. Nog vele jaren na 1998 was professioneel StarCraft een beroepskeuze in Zuid-Korea en je zou StarCraft kunnen zien als een van de grondleggers van eSports. StarCraft was echter niet de enige klassieker die Blizzard in deze tijdsperiode uitbracht: ook Diablo 2 zag het licht.

    In 2001 kwam Diablo 2 uit en de uitbreiding Lord of Destruction volgde iets later. Voor de komst van Diablo 3 in 2012 werd Diablo 2 nog heel veel gespeeld. Diablo 2 werd al snel een favoriet waar mensen heel veel uren in stopten en stoeiden met allerlei builds en uitrustingen. Zelfs tegenwoordig zijn er nog mensen die zweren bij Diablo 2 boven Diablo 3, ondanks de gedateerdheid van de game.

    De periode 1997-2001 was voor Blizzard vooral de periode waarin ze klassiekers als StarCraft en Diablo 2 op de kaart zetten. Blizzard was echter nog lang niet klaar, want er stond nog veel meer op de planning voor de komende jaren. Warcraft 3 was in 2001 al bijna daar.

    2002-2006: Warcraft 3 en de opkomst van WoW

    2002 was het jaar waarin Warcraft 3 uitkwam. De game werd al snel zeer populair want veel fans hebben lang gewacht op een vervolg op Warcraft 2 uit 1995. Warcraft 3 werd pas echt populair toen de uitbreiding The Frozen Throne uitkwam in 2003. The Frozen Throne zorgde ervoor dat de game een kleine eSports scene kreeg en natuurlijk was de uitbreiding verantwoordelijk voor het ontstaan van de eerste Dota, die destijds een mod was voor The Frozen Throne.

    Uit Dota vloeiden nieuwe MOBA’s voort zoals League of Legends , Dota 2 en Smite. Warcraft 3 was wel de laatste RTS game in het Warcraft universum dat Blizzard maakte. Blizzard had namelijk andere plannen voor het Warcraft universum. Er stond een bijzondere game op het programma: World of Warcraft, een nieuwe MMORPG die zich afspeelde in Azeroth, de wereld van Warcraft.

    In november 2004 kwam World of Warcraft uit. De game bood een enorme speelwereld die je kon ontdekken tegen een maandelijkse vergoeding. Je kon level 60 bereiken en daarna je wagen aan de end game content zoals diverse raids, dungeons en nog veel meer. Al vanaf het begin van de lancering sloeg WoW in als een mokerslag: de game werd een daverend succes en werkte zich als snel op tot het paradepaardje van de ontwikkelaar.

    Je kan de huidige staat van World of Warcraft niet vergelijken met hoe World of Warcraft vroeger was. Het World of Warcraft van bijna 12 jaar terug was gericht op een kleinschalig publiek, was erg hardcore en vergde veel vrije tijd om de sterkste items bij elkaar te verzamelen en ook het raiden was niet zo makkelijk als het tegenwoordig is. Desondanks was WoW revolutionair binnen het MMORPG genre in 2004. De game zette het genre opnieuw op de kaart en je kan WoW eigenlijk nog steeds zien als het perfecte voorbeeld van een MMORPG waar de concurrentie zich aan probeert te spiegelen.

    2007-2011: StarCraft II en de gloriedagen van WoW

    Tussen 2007 en 2011 produceerde Blizzard eigenlijk vrijwel uitsluitend content voor World of Warcraft. In deze jaren kende de MMORPG ook haar hoogtijdagen. Op de hoogtijdagen van de game kende de game maar liefst 12 miljoen mensen die actief de game speelden. Dat zijn 12 miljoen mensen die elke maand ongeveer 13 euro uitgaven om de game te spelen!

    In 2007 stond de eerste uitbreiding van World of Warcraft op het programma. Veel mensen hadden de levelcap inmiddels wel gehaald en waren toe aan iets nieuws. En dat nieuws kwam ook zeker: The Burning Crusade was de eerste uitbreiding van WoW. Behalve de Blood Elves en Draenei rassen werd Outland als nieuw continent toegevoegd en de levelcap ging omhoog naar level 70.

    Met The Burning Crusade zag Blizzard haar inkomsten stijgen als nooit tevoren en daarom leek een tweede uitbreiding niet ver weg. Een nieuwe uitbreiding kwam ook: The Wrath of the Lich King bracht spelers naar het koude Northrend waar zij konden questen en raiden tot level 80. Het was ook met deze uitbreiding dat Blizzard op haar piek kwam met subscribers. De game werd wat toegankelijker gemaakt en daarom trok de game meer spelers dan eerder.

    Behalve WoW uitbreidingen, kwam in 2010 ook het vervolg op StarCraft uit. StarCraft II Wings of Liberty was het eerste deel van de StarCraft 2 trilogie en wist weer veel zieltjes te winnen die al jaren vroegen om een nieuwe RTS. Met StarCraft 2 werden ze dan ook op hun wenken bediend. Fans moesten lang wachten op een vervolg van StarCraft, maar het was het wachten meer dan waard!

    2012-2016: nieuwe franchises

    De afgelopen vijf jaar is Blizzard veel actiever geweest dan de jaren daarvoor. Er zijn tussen 2012 en vandaag de dag veel nieuwe uitbreidingen en games uitgekomen. Denk hierbij aan Diablo 3, de langverwachte opvolger van Diablo 2, die in 2012 uitkwam. Ook Hearthstone zag in 2014 het leven als kaartgame in het Warcraft universum.

    Nieuwe games zoals Overwatch en Heroes of the Storm zagen ook in deze periode het leven. Overwatch is nog niet officieel uit, maar staat wel op de planning voor het tweede kwartaal van 2016. Daarnaast zijn er tussen 2012 en nu veel uitbreidingen uitgekomen voor onder andere WoW, StarCraft en de eerste Diablo 3 uitbreiding Reaper of Souls is ook al een tijd uit. In deze periode zag Blizzard zijn inkomsten van WoW dalen ondanks het uitbrengen van nieuwe uitbreidingen, dus moest de organisatie andere maatregelen treffen om fans vast te houden.

    Dit jaar staat ook WoW Legion op de planning, de nieuwe uitbreiding. Of Blizzard wederom weer mensen naar Azeroth kan trekken, is nog afwachten. Ook al zijn de hoogtijdagen van WoW voorbij, de game kan nog steeds beschouwd worden als een van de meest succesvolle games ooit. Zelfs tegenwoordig is het subscriber aantal met zo’n 5,5 miljoen actieve spelers nog steeds indrukwekkend te noemen voor een game van meer dan elf jaar oud.

    De toekomst

    Met de komst van een nieuwe WoW uitbreiding, Overwatch en zelfs een Warcraft film hebben Blizzard fans dit jaar nog genoeg om naar uit te kijken. Het is afwachten of Legion aan gaat slaan en of Overwatch ook populair gaat worden, maar zowel de uitbreiding als Overwatch beloven veel goeds. Blizzard levert immers al 25 jaar topgames en blijft dit naar verwachting ook doen.

    Wat heeft de toekomst in petto? Een nieuwe uitbreiding van Diablo of een nieuwe StarCraft? Zeker lijkt in ieder geval de komst van nog meer uitbreidingen voor Hearthstone, aangezien de game ongekend populair is. Ook Heroes of the Storm is vrij populair en gaat de komende tijd waarschijnlijk nog meer grond winnen.

    World of Warcraft uitbreidingen blijven nog gemaakt worden, totdat Blizzard besluit de stekker eruit te trekken. Het subscriber aantal is immers nog hoog genoeg om er een slaatje uit te slaan. Wat de toekomst ons aan Blizzard Entertainment games gaat brengen, is nog afwachten. De ontwikkelaar laat ons vaak in het duister tasten, maar de ontwikkelaar weet zelden teleur te stellen.

    Gefeliciteerd Blizzard, op naar de volgende 25 jaar vol met fantastische games!

    Warcraft III: The Frozen Throne

    Verkijgbaar vanaf 4 july 2003

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.