Beste gamelevels ooit gemaakt - Big Boo's Haunt uit Super Mario 64

    Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een missie uit Super Mario 64.

    Beste gamelevels ooit – Wat is het?

    Het mag gerust gezegd worden dat Super Mario 64 één van de meest revolutionaire spellen uit de jaren 90 is. Nintendo toverde Mario vanuit zijn 2D-wereld naar een 3D-wereld waar jij constant de camera, en tegelijkertijd ook Mario, moet besturen. Shigeru Miyamoto, de bedenker van Mario, wilde al een tijdlang een 3D Mario-game maken, maar zat zich constant te verbijten op enkele vraagstukken.

    Hoe bestuur je namelijk Mario en hoe zorg je ervoor dat de gamer moeiteloos het juiste camerapunt weet te vinden? Want dat zijn essentiële onderdelen voor een 3D-platformer, zoals ook één van de makers van Super Mario 64 in een interview zei. Het is én moet het fundament zijn dat jij als gamer in de schoenen van Mario kan stappen, springen, rennen, glijden en dat het natuurlijk aanvoelt.

    Want de wereld kan tjokvol met geheimen, levels en puzzels zitten, maar als de besturing niet klopt, is dat allemaal overbodig. En zo ging de meeste aandacht uit naar die besturing en als Super Mario 64 op 1 maart 1997 in Europa uitkomt voor de Nintendo 64 is het duidelijk dat Miyamoto en zijn team hier veel uren in hebben zitten, maar dat het systeem ook goed werkt.

    Behalve de besturing gaat er ook veel lof uit naar de wereld die openstaat voor jouw ontdekkingslust. Achter elke deur in het kasteel van Princess Peach zit een geheim of een potentieel nieuw schilderij dat de toegang is tot een onbekende wereld die smeekt om uitgeplozen te worden door jou. En er zitten vijftien van die levels in in Super Mario 64, maar de meest opmerkelijke, verrassende en misschien ook wel angstaanjagende is toch wel Big Boo’s Haunt.

    Beste gamelevels ooit – Wat is het level?

    Als je uiteindelijk dertien sterren hebt behaald in Super Mario 64 en je dwaalt door de kelder van het kasteel zie je er ineens één: een spook. Het witte, spookachtige bolletje dat typisch bij de franchise past staart je alleen aan. Als je dichterbij komt, spurt-ie ineens weg naar buiten. Als jij hem volgt, kom je in de achtertuin van het kasteel en tref je daar meerdere boo’s aan.

    Ze doen niet veel en een welgemikte sprong en butt slam zorgt ervoor dat ze verdwijnen. De boo’s laten niks achter, maar één grotere boo wel. Je ziet namelijk al dat hij iets vasthoudt, een soort vogelkooi. Als de boo is verslagen, word je ineens de kooi ingezogen! Je belandt ineens een tuin met een enorm huis voor je neus en de tekst dat je binnen mag treden, als je het durft. Dit is Big Boo’s Haunt, een level dat wel erg veel verschilt van de andere werelden in Super Mario 64.

    Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?

    De sfeer is duister, de eerste muziektonen angstaanjagend en kippenvelopwekkend en de gehele sfeer is compleet anders dan jij bij de andere levels bent gewend. Geen kleurrijke omgevingen en vrolijke deuntjes, maar een immens huis waar niets iets wat het lijkt te zijn. Een normale eetkamer met stoelen verandert binnen de kortste keren in een soort trefbalzaal, waarbij jij de vliegende stoelen ineens vliegensvlug moet ontwijken!

    Big Boo’s Haunt is vooral goed door de atmosfeer die het uitstraalt en neerzet. Achter elke deur in het huis zit misschien wel iets huiveringwekkends en je hebt nooit het gevoel dat je ergens in het pand, of juist daarbuiten, veilig bent. Want het onverwachte is angstaanjagend en juist dat komt in Big Boo’s Haunt erg goed naar voren.

    Zo kom je bijvoorbeeld niet alleen ineens uit bij een enorme spookcarrousel waar meerdere boo’s jouw leven willen verpesten, maar sta je soms oog in oog met een enorm oog! En dan hebben wij het nog niet gehad over de verschrikking van de moordlustige piano die meerdere kinderzieltjes op hol heeft doen laten slaan in de jaren 90.

    Het level is daarnaast ook compleet met elkaar verbonden en is eerder een soort labyrint dat jij moet verkennen, ook al wil je het niet. Big Boo’s Haunt zorgt voor enkele hachelijke momenten, terwijl jij rode muntjes bij elkaar sprokkelt of juist op spokenjacht gaat om de Big Boo uit te schakelen. Het is dan ook geen verrassing dat het pand, en de spookachtige sfeer, dé belangrijkste inspiratiebron is geweest voor Luigi’s Mansion. Het maakt van Big Boo’s Haunt één van de beste gamelevels ooit gemaakt.

    Sinds Super Mario 64 zijn er meerdere Mario-titels uitgebracht en de meest recente is Super Mario Odyssey voor de Nintendo Switch. Die titel kwam in 2017 uit en kreeg van ons een 9.7 in de review!

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.