Beste gamelevels ooit gemaakt - The Game uit Fable 3

Article
zondag, 14 juli 2019 om 15:00
xgn google image

Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een queeste uit Fable 3.

Beste gamelevels ooit – Wat is het?

Het is het jaar 2003 en om de haverklap worden gamers gouden bergen beloofd met een RPG boordevol actie, schitterende omgevingen en het principe dat je goed of slecht kunt worden door de keuzes die jij maakt. Bijna elke maand staat er wel een quote op het internet of in een gameblad van ene Peter Molyneux die belooft “de beste game ooit” af te leveren met zijn project, die het RPG-genre gaat veranderen.

Elke game-ontwikkelaar zal op een gegeven moment wel denken dat zij goud in haar handen heeft, maar Molyneux blijft het keer op keer verkondigen. “Fable wordt de beste game ooit” en er worden tal van features belooft, wat de illusie geeft dat het een diepe RPG wordt, waar je makkelijk honderden uren in kwijt kan raken.

Na haar release op 14 september 2004 wordt Fable wel warm onthaald, maar vele aspecten die Molyneux en zijn studio Lionhead Studio’s hadden beloofd, zitten niet in de titel. Dit betekent niet dat de game een teleurstelling is, want Fable wordt goed ontvangen, maar gamers wereldwijd zullen de woorden van Peter Molyneux iets meer met een korreltje zout nemen.

Vier jaar later verschijnt de opvolger en net als diens voorganger wordt Fable 2 enthousiast ontvangen, met zelfs enkele toevoegingen die al in de eerste titel hadden moeten zitten. Onze Rob geeft dan ook aan dat de game “de eerste Fable eigenlijk had moeten zijn” en geeft de titel een 8.9 in de review. Twee jaar hierna verschijnt Fable 3, die veelal hetzelfde blijft als diens voorgangers, maar wel enkele nieuwe aanpassingen implementeert en een 8.5 in de review krijgt.

Om nostalgische gevoelens zullen de eerste twee Fable-games eerder naar voren komen bij meerdere gamers, maar de belofte van Molyneux en dat zijn game “het RPG-genre gaat veranderen” zit gedeeltelijk in Fable 3. En wel in de queeste The Game.

Beste gamelevels ooit – Wat is het level?

The Game is een queeste die je kan krijgen in het industriële gedeelte van Bowerstone. De vele fabrieken en rioleringspijpen zijn geen prettig gezicht en zijn logischerwijs de broedplaats voor schimmige personages die in de meest donkere plekjes duivelse plannen bekokstoven.

Toch is niet iedereen daar zo’n type, want ook Page, de leidster van het verzet, dwarrelt er rond. Via haar kan je wel in contact komen met drie geheimzinnige, gehulde mannen die jouw hulp vragen om een prinses te redden van een kwaadaardige baron. Je krijgt een bol van Interplanar Transference en binnen de kortste keren sta je ineens in een weelderig bos om je heen te kijken. Maar het is niet wat het lijkt.

Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?

De bol van Interplanar Transference verplaatst jou namelijk niet naar een andere wereld of setting, maar verkleint je alleen maar. En daar kom je ineens achter als jij je omdraait en de drie gehulde mannen over je heen ziet kijken. Pas dan begrijp je het: jij bent een onderdeel van hun spelletje! En wel van een sessie Hollows en Hobbes; een duidelijke verwijzing naar het echte Dungeons & Dragons.

Om in een game een game te gaan spelen is natuurlijk niks nieuws onder de zon, maar Lionhead Studio’s doet dit met zoveel plezier en zonder schaamte dat zij op een bepaalde manier het RPG opnieuw uitvindt. Want de queeste The Game zit tjokvol met verwijzingen naar de studio en diens eigen producten, maar ook naar andere films en series dat de queeste eerder een comedy wordt dan het klassieke verhaal van ‘held-redt-prinses’.

De vijanden die je tijdens je vele reizen buiten Bowerstone treft zijn ook gewoon aanwezig in The Game en zijn nog steeds levensgevaarlijk en dodelijk. Maar ook nieuwe wezens maken hun intrede. Zo veranderen de vele kippen, die al sinds de eerste Fable een trademark zijn voor de serie, in bloeddorstige demonkippen die vuurblazen en voor een boel heisa zorgen. Sterk zijn ze niet, want één klap en er dwarrelen honderden veertjes voor je neus neer.

Het doet veel denken aan Monty Python and the Holy Grail en gedurende de hele queeste blijft dit gevoel van humor aanwezig. De kwaadaardige baron, die de prinses heeft meegenomen naar zijn laatste bolwerk, is alleen te verslaan als je het zwaard van Baron Slaying (+3) hebt. En zijn laatste woorden zijn simpelweg: ik ben verslagen.

The Game raakt ook de nostalgische snaren van iedere Fable-gamer aan, want tijdens de queeste hoor je muziek uit de eerste twee Fables. Het doet terugverlangen naar de vage en grootste beloftes van Molyneux en dat Lionhead Studios, de studio die in 2016 werd gesloten, nieuwe Fable-titels maakte. En mede door de kenmerkende humor van Fable, en het veranderen van het RPG-genre op een ludieke manier, mag The Game uit Fable 3 één van de beste gamelevels ooit worden genoemd.

Fable 3 is één van de laatste werken van Lionhead Studios, voordat de studio werd gesloten in 2016. De laatste Fable-game die toen in ontwikkeling was, was Fable Legends, maar door het sluiten van de ontwikkelaar is de titel geannuleerd. Er zijn geruchten geweest dat andere studio's de Fable-licentie op zouden pakken om een nieuwe game te maken, maar Microsoft houdt de lippen stijf op elkaar.