Top 5 Battlefield multiplayer modes

    Battlefield is al jaren een van de meest gerenomeerde shooters. Sinds de verschijning van Battlefield 1942 in 2002 zijn enorm veel gamers in de ban van de grootschalige, met voertuig bezaaide multiplayer speelmodi die de franchise rijk is. Maar welke speelmodi is nu het beste of meest iconisch voor de Battlefield serie. Hieronder volgt onze top 5 Battlefield multiplayer modes!

    Battlefield kent veel verschillende multiplayer modes. Van de klassieke capture the flag tot aan de nieuwe Heist modus van Battlefield Hardline. De mogelijkheden in Battlefield multiplayer zijn enorm uitgebreid. In totaal zijn er 39 verschillende speelmodi verschenen voor de Battlefield franchise als je ook de Battlefield Heroes en Battlefield Online games meetelt.

    Niet verwonderend zijn sommige speelmodi populairder dan andere. De lijst die wij hebben samengesteld bestaat uit speelmodi die of typerend waren voor de game zelf of iconisch zijn voor de hele franchise.

    5. Obliteration

    Obliteration is een speelmodus in exclusief voor Battlefield 4. In Obliteration moeten spelers een bom zien te veroveren en deze op een van drie M-COM stations plaatsen om te vernietigen. In Obliteration is er één bom die steeds weer op willekeurige plaatsen verschijnt. Obliteration vergt dus een snel reactievermogen van beide teams om de bom in handen te krijgen wanneer deze verschijnt.

    Na het veroveren van de bom is het aan de speler met de bom de taak om een van de drie M-COM stations te vernietigen door de bom er naast te plaatsen. Het team dat alle drie de M-COM stations vernietigd of de meeste M-COM stations vernietigd heeft wanneer het tijdslimiet verloopt is de winnaar.

    Wanneer de score gelijk is wint het team die de bom in handen heeft wanneer het tijdslimiet verstrijkt. Heeft geen van beide teams de bom in bezit dan eindigt het in een gelijkspel. Het tijdslimiet bij Obliteration staat standaard op 20 minuten maar dit kan per server verschillen.

    Met de Dragon's Teeth uitbreiding kwam er een andere variant van Obliteration het speelveld in. Squad Obliteration is een alternatieve versie waarbij squads het tegen elkaar opnemen. De mappen in Squad Obliteration zijn ongeveer twee keer zo groot als een map voor Team Deathmatch.

    In Squad Obliteration hoeven er maar twee van de drie M-COM stations te worden vernietigd om te winnen. Daarnaast is de timer die op de bom zit verhoogd naar 45 seconden. Het laatste wat anders is in Squad Obliteration is dat spelers alleen bij teamgenoten of bij het basiskamp kunnen 'spawnen'.

    De gameplay in Obliteration heeft ervoor gezorgd dat deze modus de vijfde plek in onze lijst met Battlefield multiplayer modes heeft behaald. De combinatie van één bom en drie verschillende doelwitten zorgt voor een diverse game die elke keer weer anders kan verlopen.

    4. Team Deathmatch

    Team Deathmatch is een van de meest iconische speelmodi aller tijden. Niet alleen in Battlefield zie je deze vorm van multiplayer terug. Ook in veel andere games, wellicht wel bijna alle andere. Juist doordat Team Deathmatch zo'n enorm populaire speelmodus is voor multiplayer shooters mag deze niet ontbreken in onze top 5.

    Team Deathmatch werd meteen bij Battlefield 1942 geintroduceerd. Daarna verdween de modus enige tijd uit de Battlefield multiplayer modes om vervolgens bij Battlefield 3 en Battlefield 4 weer terug te keren.

    Team Deathmatch draait om het behalen van een vooraf door de server bepaald aantal punten. Deze punten verzamelen de teams door vijanden neer te schieten. Spelers die worden gereanimeerd tellen niet mee voor de score.

    De speelarena in Team Deathmatch is een verkleinde versie van de grote Conquest mappen. Spelers die buiten het gebied terechtkomen hebben enkele seconden de tijd om terug te komen in het speelveld, zo niet zal de game deze spelers elimineren.

    Team Deathmatch komt in de Battlefield franchise in verschillende vormen voor. Allereerst is er de klassieke, standaard Team Deathmatch. Hierin kunnen de scores verschillen van 50 tot ver over de 500. Spelers op de console kunnen bij Team Deathmatch maximaal in een server met 24 spelers terechtkomen terwijl de PC-versie servers met 64 spelers kent.

    Team Deathmatch Close Quarters is een versie van Team Deathmatch wat zich richt op een kleiner aantal spelers in de map. In Team Deathmatch Close Quarters spelen twee teams van 8 man tegen elkaar. De map is nog wel even groot als bij de reguliere Team Deathmatch en ook de regels zijn hetzelfde.

    Squad Deathmatch is de laatste vorm beschikbaar in de Battlefield games. In Squad Deathmatch spelen vier teams tegenover elkaar. Squad Deathmatch verscheen als eerste in Battlefield Bad Company 2.

    In Bad Company 2 waren de squads gelimiteerd tot maximaal vier personen per squad. In Battlefield 3 is dit limiet voor PC-gamers verwijderd waardoor het een ongebalanceerde speelmodus is geworden. Console gamers hebben hier geen last van aangezien Squad Deathmatch een variant is van Team Deathmatch Close Quarters waardoor er maximaal 16 spelers in de server worden toegelaten.

    Ondanks de negatieve vorm van Squad Deathmatch in Battlefield 3 is de speelmodus Team Deathmatch zelf een leuke die toegankelijk is voor elke speler. In Team Deathmatch hoeft men geen rekening te houden met capture points, bommen plaatsen of andere doelstellingen. Omdat Team Deathmatch in zoveel games voorkomt en zo'n iconische speelbeleving heeft verdient het de vierde plek op deze lijst.

    3. Titan

    De derde Battlefield multiplayer modes is Titan. Titan was een speelmodus in Battlefield 2142. De game werd destijds positief ontvangen door vele critici met een 8 als gemiddelde score.

    De setting van Battlefield 2142 was een licht futurische die iets meer dan 100 jaar in de toekomst afspeelt. Terwijl de setting vrij futuristisch was, waren de wapens en voertuigen nog redelijk trouw aan hun hedendaagse tegenhanger.

    De Titan speelmodus was naar onze mening de leukste speelmodus van de gehele game. Deze modus bracht een compleet nieuw element in het spel waarbij spelers de Titan van het andere team moesten neerhalen.

    De Titan beschikte over een schild die eerst vernietigd moest worden door anti-titan raketlanceerplatformen op de map te veroveren. Deze lanceerplatformen schoten daarna in een vast tempo raketten naar de vijandelijke Titan om zodoende de schilden neer te halen.

    Na het neerhalen van de schilden had de speler twee keuzes. Of men bleef de raketlanceerplatformen beschermen zodat deze raketten bleven afvuren of men kon er voor kiezen om via de eigen Titan, luchtvaartuigen of APC's, zichzelf op de vijandelijke Titan te plaatsen en controle consoles te vernietigen om vervolgens de reactor kern van binnen uit te bestoken en op te blazen.

    De tweede methode was vaak erg lastig omdat veel van de spelers de eigen Titan bleven verdedigen zodra de schilden vernietigd waren. Desondanks was het binnenvallen van de Titan vaak een goede optie omdat de anti-titan raketten veel langer nodig hadden om de Titan van buitenaf te vernietigen.

    De Titan speelmodus verovert de derde plaats op onze lijst met Battlefield multiplayer modes vanwege de unieke gameplay die deze modus met zich meebracht. Daarnaast paste deze speelmodus perfect in de setting van Battlefield 2142 wat de beleving van deze game alleen maar ten goede kwam.

    2. Rush

    Een van de leukste en meest gespeelde speelmodus van Battlefield is Rush. In Rush zijn de teams verdeeld in aanvallers en verdedigers. In Rush moeten de aanvallers een tweetal M-COM stations vernietigen. Om dit voor elkaar te krijgen hebben de aanvallers 75 tickets, de verdedigers hebben onbeperkte respawn mogelijkheden.

    Wanneer beide stations vernietigd zijn, krijgen de aanvallers hun tickets weer terug en moet er een volgende basis vernietigd worden. Het aantal basissen verschilt tussen drie en vijf, afhankelijk van de map.

    De gameplay van Rush is snel, vergt teamwork en kan elke keer weer anders uitpakken. De speelvelden zijn beperkt tot een klein gedeelte van de map per keer. De aanvallers en verdedigers beginnen beide in een gebied waar het andere team niet kan komen, tussen de twee thuisbasissen in ligt de basis met de M-COM stations.

    Rush verscheen voor het eerst in Battlefield Bad Company. Destijds heette het nog Gold Rush waarbij spelers kratten met goudstaven moesten vernietigen door middel van explosieven of springstoffen die op de krat geplaatst werden.

    In Bad Company 2 werd de naam Gold Rush vervangen voor Rush omdat het beter paste in de setting van de game. Hier werd ook de basis gelegd voor de huidige versie van Rush waarbij de gouden kratten werden vervangen voor M-COM stations en een limiet gelegd van 75 tickets voor de aanvallers.

    De games waar Rush echt groot is geworden zijn Battlefield 3 en Battlefield 4. In deze games is de gameplay van Rush verder geperfectioneerd. De M-COM stations hebben in deze games een ander uiterlijk gekregen om beter bij de hedendaagse setting te passen. Daarnaast hebben de nieuwe M-COM stations een kleiner oppervlakte waardoor het moeilijker is voor aanvallers om het station als schuilplaats te gebruiken.

    In Battlefield 3 en Battlefield 4 kunnen de M-COM stations alleen vernietigd worden door explosieven die op het station geplaatst worden. Daarnaast is er aan Rush toegevoegd dat het spel pas eindigt als het aantal tickets van de aanvallers op nul staat en de M-COM stations niet geactiveerd zijn. Wanneer dit wel het geval is gaat het spel door totdat het station of vernietigd is of gedeactiveerd. Wanneer het M-COM systeem de laatste is in een basis en hij wordt vernietigd terwijl de teller van de aanvallers op nul staat gaat het spel verder naar de volgende basis.

    De Battlefield 4 versie is bijna identiek aan dat van zijn voorganger met enige uitzondering dat de zogeheten levolution is toegevoegd. Met levolution worden delen van de map vernietigd waardoor het speelveld veranderd. In Rush worden de levolution events geactiveerd wanneer ongeveer de helft van de M-COM stations zijn vernietigd. Een andere verandering is dat het aantal tickets is verhoogd naar 100 in plaats van 75.

    Doordat Rush in vele van de Battlefield games voorkomt en nog steeds weet te boeien heeft het de tweede plek gekregen in de lijst van top 5 Battlefield multiplayer modes. Rush is door zijn snelle spel en continu veranderend speelveld iedere keer weer een uitdaging voor zowel aanvallers als verdedigers.

    1. Conquest

    Wanneer je het hebt over Battlefield multiplayer modes kan je niet anders dan Conquest op de eerste positie te zetten. Conquest is de enige modus die in elke game van de Battlefield franchise voorkomt. Een klassieker en een moderne speelmodus in één dus.

    Het doel in Conquest is om gebieden in het speelveld te veroveren en vast te houden. de gebieden zijn gemarkeerd met een vlag. Om een gebied te veroveren moet de speler dicht bij de vlag staan om zodoende het gebied in handen te krijgen.

    Wanneer een team een gebied in handen heeft kan dit gebied gebruikt worden om in te spawnen en komen er voertuigen beschikbaar om te gebruiken. De voertuigen kunnen uiteraard door het team gebruikt worden dat het gebied in handen heeft, maar ook door het andere team wanneer deze het gebied binnenkomt.

    In Conquest worden de tickets van een team langzaam naar beneden gehaald wanneer het tegenovergestelde team meer gebieden in handen heeft. Hoe groter het verschil tussen het aantal gebieden dat de teams onder controle hebben, hoe sneller de tickets verdwijnen. Het team dat het aantal tickets van de tegenstander op 0 weet te brengen wint het spel.

    In de loop van de jaren zijn er veel verschillende vormen van Conquest toegevoegd aan de Battlefield franchise. De belangrijkste is misschien wel Conquest Assault. In Conquest Assault begint een verdedigend team met alle gebieden in bezit. Het aanvallende team moet de gebieden zien te veroveren. De tickets gaan alleen naar beneden wanneer een speler een andere speler dood of als alle vlaggen in bezit zijn van één team.

    Een andere vorm van Conquest die het goed doet is Conquest Large. De titel zegt het eigenlijk al, het is een grote versie van de standaard speelmodus met maximaal 64 spelers en meer gebieden om te veroveren. Conquest Large werd als eerste geintroduceerd in Battlefield 3, alleen was het op dat moment alleen nog beschikbaar op PC.

    Bij Battlefield 4 is daar verandering in gekomen. Conquest Large in Battlefield 4 was zowel beschikbaar op PC als op de nieuwste generatie consoles.

    Natuurlijk zijn er nog veel meer speelmodi in de Battlefield franchise die voor veel spelers uniek, iconisch en/of typerend zijn voor de franchise, maar Conquest is de speelmodus die met kop en schouders boven alle andere uitsteekt. Doordat de modus al vanaf het begin met Battlefield 1942 meedraait en geen enkele versie van Battlefield heeft over geslagen is Conquest de nummer 1 speelmodus voor Battlefield multiplayer.

    Later dit jaar kunnen we aan de slag met de nieuwe Battlefield. Battlefield 1 ligt vanaf 21 oktober in de winkels. Lees meer over dit nieuwste deel in onze Battlefield 1 preview. De game is ook alvast te pre-orderen.

    Battlefield 1942

    Verkijgbaar vanaf 20 september 2002

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.