Bereid je voor op MGS V: The Phantom Pain

Article
zaterdag, 20 september 2014 om 15:00
xgn google image
Hideo Kojima maakte afgelopen week bekend dat MGS V: The Phantom Pain volgend jaar het levenslicht zal zien. Eerder verscheen de proloog van het vijfde deel al, Ground Zeroes. The Phantom Pain maakt het verhaal af, en om je alvast warm te maken hebben we een special met basic info voor je gemaakt.

Het verhaal

De game speelt zich af na de gebeurtenissen van Peace Walker en voor Metal Gear. Hierdoor val je eigenlijk midden in een gigantisch verhaal, dat met elk Metal Gear-deel een stukje verder verteld wordt. Wil je straks alles van het verhaal snappen, dan doe je er goed aan om zeker Metal Gear Solid 3: Snake Eater en Peace Walker te spelen. Eigenlijk is dit nog te weinig, dus weet je wat: speel ze gewoon allemaal door, of lees de uitgebreide database die uit is gebracht voor de PlayStation 3.
Net zoals in Peace Walker speel je met Big Boss (ingesproken door Keifer Sutherland), die nu de bijnaam Punished/Venom Snake draagt. Nadat hij is ontwaakt uit een negen jaar durende coma komt hij er achter dat zijn linker arm is vervangen door een robotarm. Hij sticht Diamond Dogs (naar het gelijknamige album van David Bowie), een groep huurlingen dat conflicten over de hele wereld oplost.
Snake gaat samen met zijn voormalige rivaal Ocelot naar Afghanistan, waar hij op zoek is naar Kazuhira Miller die daar gevangen wordt gehouden. Door Miller te bevrijden, heeft Snake een kans om wraak te nemen op de mensen die hem eerder een coma hebben bezorgd. Tijdens zijn missie komt hij achter de snode plannen van de organisatie genaamd Cipher, dat een wapen ontwikkelt dat sterker is dan een Metal Gear. Het is aan hem om dit te stoppen.
In eerdere trailer was al te zien hoe Snake op pad ging in Afghanistan, waar hij wordt bijgestaan door Ocelot die zich op de Mother Base begeeft. Dit is de thuisbasis van de huurlingen van Diamond Dogs, waar je tijdens de game voorwerpen als ammunitie, voertuigen en schapen heen kunt sturen om deze in jouw voordeel te gebruiken.
De game kent weer talloze personages, van oude bekenden tot gloednieuwe karakters. Zo werden er beelden getoond van het nieuwe karakter Quiet, een schaars geklede vrouw die onzichtbaar kan worden en van uiterlijk kan veranderen. Kijk hieronder zelf maar.
56606

Gameplay

Metal Gear draait om stealth, maar kent ook genoeg actie. Zo sluip je door gebieden vol bewakers, maar krijg je het ook aan de stok met verschillende eindbazen. Sluipen hoeft trouwens niet per se, want je kunt er ook gewoon voor kiezen om iedereen hardhandig om te leggen. Dit zal echter wel in je nadeel gaan werken; zo zullen bewakers bijvoorbeeld meer bepantsering gaan dragen als jij in voorgaande missies veel hebt geschoten.
Daarnaast zijn er verschillende dingen vernieuwd en veranderd in de serie. The Phantom Pain heeft een open wereld, waar je zelf kunt bepalen waar je wanneer heen gaat en hoe je situaties aanpakt. Dit is nieuw voor de serie, aangezien voorgaande delen voornamelijk kleine gebieden kenden waarin je beperkte vrijheid had.
Ook het radarsysteem is op de schop gegaan: waar je in MGS 4 nog een kleine radar had is er nu niets meer in beeld. Net zoals in Hitman: Absolution geeft een ring om Snake aan wanneer je gespot wordt door een vijand. Een nieuwe ‘Reflex Mode’ vertraagt de game als je op korte afstand gezien wordt, waardoor je tijd hebt om de desbetreffende bewaker uit te schakelen.
Je kunt bewakers markeren met je verrekijker, waarna je ze zelfs door muren heen in de gaten kunt blijven houden (à la Battlefield). Om ze af te leiden zijn er nu nieuwe dozen beschikbaar (bijvoorbeeld met een aantrekkelijke vrouw erop) en kan Snake een dummy van zichzelf neerzetten.
56607

Multiplayer

Zoals gezegd krijg je in de game te maken met de Mother Base, vanwaar je veel dingen kunt regelen. Deze basis staat ook centraal in de multiplayer van de game. In de singleplayer kun je voorwerpen via een ballon naar je Mother Base sturen, om ze vervolgens zelf te gebruiken. Deze voorwerpen kunnen echte worden gestolen door andere spelers.
In de multiplayer kun je namelijk bases van andere spelers binnendringen, om zo spullen te stelen en opdrachten te voltooien. Dit kan dus ook bij jou gebeuren, en daarom doe je er goed aan om je Mother Base zo goed mogelijk te beveiligen. Zo kun je bewakers inhuren, bewapende camera’s ophangen en meer platformen maken zodat je tegenstander veel afstand moet afleggen om zijn doel te bereiken. Je zult bij het infiltreren dus weer veel kunnen sluipen, maar het is ook mogelijk om een potje te knallen in player versus player (PvP).
In de video hieronder wordt een demo gegeven van de game. Vanaf ongeveer 16:50 wordt de multiplayermodus getoond. Meer informatie komt hopelijk snel, want de beelden eindigen met een enorme cliffhanger.
56608

Releasedatum

Het is nog even afwachten wanneer de Phantom Pain precies uitkomt, maar het wordt in ieder geval 2015. Hideo Kojima, bedenker en maker van de serie, heeft tijdens de Tokyo Game Show (TGS) dit jaar gezegd dat er hard gewerkt wordt aan een release volgend jaar. Tot die tijd moeten we ons bezig houden met Ground Zeroes, of gewoon alle games nog een keer door spelen zodat we het verhaal weer helder hebben. Voor de echte fans verschijnt er ook nog een kledinglijn, geheel in de stijl van de games.
Op de TGS werd een speciale PlayStation 4 onthuld voor MGS 5. Het betreft een witte console met daarop het logo van Diamond Dogs. Of deze editie ook in Nederland zal verschijnen, is nog maar de vraag. Eerder werd er al een speciale PS4 uitbracht in Japan, maar die kwam niet naar het Westen. Deze was zwart met het FOX-logo erop.
De game verschijnt voor de Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4 en PC. Op het speciale MGS-event tijdens de afgelopen Gamescom werd bekend dat zowel Ground Zeroes als Phantom Pain op Steam zullen verschijnen.