Assassin's Creed Odyssey RPG-elementen - De evolutie is compleet

Article
maandag, 10 september 2018 om 18:00
xgn google image
De Assassin’s Creed-serie heeft altijd al kleine RPG-elementen in de games gehad, van een level-systeem tot passieve vaardigheden. Assassin’s Creed Origins heeft dat nog eens uitgebreid, maar opvolger Assassin’s Creed Odyssey heeft de serie getransformeerd tot een echte RPG. Lees er hier alles over in onze Assassin’s Creed Odyssey RPG-elementen special.

Praten tot het bittere einde

Eén van de meeste belangrijke aspecten van een RPG is de mogelijkheid om tot een zekere hoogte te bepalen wat jouw karakter doet en zegt. Je kan je immers moeilijk inleven in een karakter als hij niet de keuzes maakt die jij zelf zou maken op belangrijke momenten. Dat is dan ook precies de reden waarom één van de nieuwe Assassin’s Creed Odyssey RPG-elementen een dialoogsysteem is.
Elk karakter waarmee je kan praten, van een simpele smid tot een belangrijk figuur in het hoofdverhaal, zal meerdere manieren hebben waarop je tegen hem of haar kan reageren en dat zal ook invloed hebben op de manier hoe ze weer op jou zullen reageren. Doe je een klus voor een verkoper en je matst hem bij het uitbetalen van de beloning, dan kan hij je misschien een korting geven voor zijn winkel. Anderzijds, als je hem probeert uit te wringen van elke cent, dan kan je er nadelige gevolgen aan ondervinden.
Keuzes in gesprekken kunnen ook tot een groter gevolg leiden, die gelukkig ook met een icoontje voor de duidelijkheid worden aangegeven. Zo opent Assassin’s Creed Odyssey met een gevecht tussen het hoofdpersonage, Alexios of Cassandra, en twee domme bruten. Wanneer je ze verslaat sta je meteen voor een keuze: laat je ze gaan als waarschuwing voor de volgende keer of doodt je ze ter plekke. Als je ervoor kiest om ze te laten leven, dan zullen ze je even later opwachten in een hinderlaag.
Dat voorbeeld heeft een nagenoeg direct gevolg, maar het is niet altijd even duidelijk wat of wanneer een keuze iets aanpast aan de gameplay of het verhaal. Zo hebben wij tijdens een speelsessie in Parijs de eerste twee hoofdstukken mogen spelen, maar volgens de ontwikkelaars hebben we een enkele keuzes moeten maken waar we de gevolgen pas veel later zullen merken in het verhaal. Sterker nog, er zijn een paar keuzes vrij vroeg in de game die invloed hebben op welk einde je van het verhaal gaat krijgen.
138620

Nog meer vaardigheden met Assassin’s Creed Odyssey RPG-elementen

Eén van de RPG-elementen die Assassin’s Creed Origins heeft toegevoegd is een echte skill tree ten opzichte van de vorige Assassin’s Creed-delen. Zo had je de keuze om speciale acties toe te voegen aan bogen of om combo’s van melee-wapens te verlengen of uit te breiden. Assassin’s Creed Odyssey gaat wat dit betreft nog een stuk verder dan zijn voorganger.
De skill tree heeft nu namelijk niet alleen meer passieve vaardigheden die de een paar acties toevoegen (zoals het inhouden van R2/RT voor een sterkere aanval), maar heeft nu echte actieve vaardigheden. Deze vaardigheden kan je uitvoeren door L1/LB in te houden en één van de vier knoppen in te drukken voor de corresponderende melee-vaardigheid of L2/LT in te houden en één van de vier knoppen voor een boog-vaardigheid.
Het aantal mogelijkheden dat je tot je beschikking hebt in Assassin’s Creed Odyssey is dan ook vele malen groter. Ten minste, als je de juiste combinatie aan vaardigheden hebt gekozen. Er zijn talloze combinaties aan vaardigheden mogelijk en het is aan de speler om te bepalen welke combinatie hij meeneemt in een gevecht. Dat hangt natuurlijk ook heel erg af welke speelstijl je zelf prefereert.
138621

Sparta’s Next Top Model

Waar Assassin’s Creed Origins veel keuze biedt aan de welke wapens je gebruikt, daar heb je geen keuze over welke bepantsering je draagt. Je kan een outfit kiezen en lineair je levensbalk upgraden, maar daar houdt het ook wel bij op. Eén van de nieuwe Assassin’s Creed Odyssey RPG-elementen is dan ook dat je nu wel de keuze hebt wat je draagt in een gevecht.
Je hebt vijf slots voor bepantsering, van een helm tot aan laarzen en sandalen. Elk stuk bepantsering heeft te allen tijde een bepaalde hoeveelheid bescherming die het biedt en een bonus voor één van de drie soorten schade: Hunter (boog), Warrior (melee-wapens) of Assassin (hidden blade). Verkies je ervoor om zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen met een boog, dan is het handig om voor veel stukken bepantsering te kiezen met een Hunter-bonus. Op die manier zijn er al veel mogelijkheden om een build te maken voor Alexios of Cassandra.
Daar houden de keuzes alleen niet bij op. Want wanneer je stukken bepantsering vind van een hogere kwaliteit, dan zul je zien dat er niet alleen een bonus is voor de drie typen schade, maar ook andere bonussen. Zo kan je bijvoorbeeld een helm vinden die de schade van speren met een bepaald percentage verhoogt of een wapen dat een bepaalde vaardigheid sterker maakt.
Op den duur wordt het flink puzzelen met alle stukken bepantsering en de hoeveelheid mogelijkheden. Bovendien wil je er natuurlijk ook eens goed uitzien op het slachtveld. Een slecht geklede Spartaan is een dode Spartaan.