Persona kennen we in Nederland tegenwoordig allemaal. Tenminste, iedereen die een klein beetje liefde in zijn hart draagt voor JRPG’s moet anno 2024 wel bekend zijn met de Persona-reeks. Ben je dat niet? Ga je schamen in een hoekje. Maar blijf wel doorlezen, want de nieuwe game van de makers van de ijzersterke reeks is Metaphor ReFantazio en hier lees je er alles over.
Op 11 oktober wordt het druk. Natuurlijk verschijnt dan vechtgame
Dragon Ball! Sparking Zero, maar op dezelfde dag lanceert ook Metaphor ReFantazio, de nieuwe game van de makers van de drie laatste Persona-games.
Niet de Persona-studio, wel de Persona-makers
Methaphor ReFantazio is de eerste compleet nieuwe game van Studio Zero. Dat is niet de naam van de studio achter de Persona-games (dat is P-Studio). Studio Zero is de naam van de derde interne studio van
Atlus, die na de lancering van Persona 5 werd opgericht door Katusra Hashino (de gameregisseur van Persona 3,
Persona 4 en
Persona 5).
Hashino wilde na de release van Persona 5 vertrekken bij Atlus, maar kreeg in plaats daarvan de ruimte om intern een nieuw team op te richten. Een aantal van vertrouwde namen van de Persona-reeks gingen dan ook mee naar de nieuwe studio, waaronder scenarioschrijvers, character designers, grafische ontwerpers en hoofdprogrammeurs.
Persona x Fire Emblem?
Maar wat is die nieuwe reeks van de makers van de laatste Persona-games? En had het dan wel echt een nieuwe naam nodig of kon het Persona 6 zijn? Goede vragen om te stellen, maar het antwoord is wat gecompliceerd. Metaphor ReFantazio is een compleet nieuwe richting met herkenbare elementen uit Persona.
De game speelt zich af in een middeleeuwse fantasiewereld die als het ware naast de hedendaagse wereld leeft. In het spel ga je op reis met het United Kingdom of Euchronia en speel je als een vormbare held die het koninkrijk moet zien te beschermen nadat de koning vermoord wordt.
Het avontuur dat ontstaat, komt gepaard met een cast die zich steeds verder uitbreidt. Zo is daar de heroïsche sufferd Strohl of Grius die met zijn ooglapje en Schotse accent opvalt. Het zijn een aantal voorbeelden van de personages met wie je een diepere connectie kunt maken om zo de gameplay verder uit te diepen.
Die banden opbouwen deed je in de Persona-games ook al, terwijl de middeleeuwse setting in recentere Fire Emblem-games centraal stond. Daar moest je ook langzaam maar zeker steeds meer je banden opbouwen met de aanvullende cast. Het lijkt er op alsof Atlus met Metaphor ReFantzio een tik terug uit wil delen richting de Nintendo-reeks door te laten zien wie de baas is.
Nieuw vechtsysteem
Voor het vechtsysteem slaat de game deels een nieuwe richting in, want een traditionele JRPG kun je het niet noemen. De eerste klappen van je zwaard deel je namelijk niet om beurten uit, maar volgen de contouren van een actie-RPG. Pas wanneer je een speciale animatie ziet (nadat vijanden tijdelijk verlamd raken) schakel je naar de andere stijl om het gevecht af te maken.
De turn-based gevechten komen rechtstreeks uit Persona. Natuurlijk is de vormgeving wat anders, maar de stijlvolle invulling blijft bewaard. Net als het feit dat je met een team de strijd aan gaat tegen die vijanden die opduiken. Daarbij zijn bepaalde aanvallen sterker tegen sommige monsters en zijn je statistieken constant van groot belang.
Hoe dat vechtsysteem, het verhaal en de onderlinge connecties opbouwen in
Metaphor ReFantazio uiteindelijk samenkomt, kun je binnenkort zelf ontdekken. Vanaf 11 oktober ligt de game in de winkel. Het spel verschijnt op de
PlayStation 5,
Xbox Series-consoles en
PC. Je kunt ook eerst gratis de demo proberen.