5 nieuwe F1 2016 features die we graag zouden willen zien!

Article
woensdag, 01 juni 2016 om 9:54
xgn google image
Elk jaar weet Codemasters haar F1-game weer een stukje beter te maken. F1 2015 was dan ook geen uitzondering, met fenomenale graphics, sterke AI en strakke gameplay. Maar toch waren er enkele dingen die wij misten in de game. Daarom zetten wij een aantal aspecten op een rijtje die we graag als F1 2016 features willen zien.

5. Terugkeer van de career mode

Eén van de meest opvallende veranderingen in F1 2015, is het ontbreken van de career mode. De modus die in de voorgaande spellen wel zat, is dit jaar vervangen door Championship Season. Hierin race je in 2014 of 2015 als één van de ruim twintig beschikbare coureurs. En hoewel het leuk is om jezelf Max Verstappen te wanen, voelt dit toch een beetje mager.
Wat de career modus de afgelopen jaren zo sterk maakte, was het gevoel dat je aan iets werkte. Je begon bij een flutteam - de Marussia's en Caterhams van deze wereld - en werkte je langzaam omhoog om achter het stuur van een rode Ferrari of paarsblauwe Red Bull te kruipen. Het ontbreken hiervan is een enorm gemis in F1 2015, en zeker iets wat wij volgend jaar weer terug willen zien.
We weten inmiddels dat de F1 2016 game weer een career modus zal hebben en deze uitgebreider zal zijn als ooit tevoren. Niet alleen op de baan dien je je als de beste coureur op te stellen, maar ook buiten de baan moet alles goed afgesteld zijn met je team om zodoende alles uit je carriere te kunnen halen.
77156

4. Andere klassen

Aansluitend op ons vorige punt; hoe vet zou het zijn als Codemasters wat andere raceklassen in haar games weet te verwerken? De ontwikkelaar deed het in 2013 al met de Classic wagens uit de jaren 80 en 90, dus het toevoegen van totaal verschillende wagens als F1 2016 feature is geen onmogelijke opgave.
Stel je bijvoorbeeld voor dat de GP2 en GP3 - juniorklassen die 'in het echt' in het voorprogramma van de Formule 1 zitten - ook toegevoegd worden. Je werkt je dan omhoog vanuit deze langzamere wagens na een testzitje, een reservezitje en vervolgens een 'echt' racecontract. Geen extra banen zijn hier overigens voor nodig omdat dezelfde tracks worden gebruikt. Maar het toevoegen van juniorklassen zal de immersie van F1 2016 wel flink verbeteren!
77157

3. Power to the player!

Codemasters heeft met F1 2015 een erg goede game neergezet voor mensen die geen tot weinig affiniteit hebben met racegames én de Formule 1. Maar wat voor de mensen die dat wél hebben? Natuurlijk, je kunt je bolide finetunen in de garage - dat moet je wel om op het hoogste niveau te winnen - maar kan hier niet wat meer vrijheid in komen?
Als F1 2016 features willen wij daarom geen waardes van één tot elf meer in het setupscherm, maar echte waardes over hoeveel druk er in je banden zit, hoe hoog je wagen ligt en hoe hard je vering staat afgesteld. Of laat de speler zelf de pitstraat in- en uitrijden, net als in de vroegere games. Laat ons in ieder geval zelf bepalen hoeveel procent van de 'race distance' wij willen voltooien, in plaats van vijf vooraf gedefinieerde hoeveelheden. Kortom; geef ons wat meer vrijheid Codie, power to the players!
77158

2. Uitvalbeurten bij AI

Om even over onze nationale held te praten, herinneren jullie de race dit jaar in Hongarije nog? Max Verstappen pakte toen een vierde positie, het beste Nederlandse resultaat in ruim twintig jaar. Maar laten we wel wezen, hij werd hierbij geholpen door de uitvalbeurten van andere rijders. Onlangs won hij zelfs de GP van Spanje door een knotsgekke start, waarbij de twee Mercedessen elkaar van de baan reden.
Hoewel het in F1 2015 beter is dan in de vorige delen, lijken coureurs veel vaker dan in het echt de finish te halen. Sterker nog, knotsgekke races die af en toe in het echt wel bestaan, lijken niet eens voor te komen in de game. Zelfs wanneer je probeert een andere wagen uit de race te crashen, blijven ze wonder boven wonder heel genoeg om door te gaan. Om over uitvalbeurten door een kapotte motor, ERS-systeem of versnellingsbak nog maar te zwijgen.
77159

1. Realistische schade

Of je nu elke Formule 1-race van afgelopen jaar hebt gevolgd of niet, je kunt niet om Max Verstappen heen. Ook niet om de enorme crash van onze nationale held in Monaco. Max raakte - of het zijn schuld was staat nog steeds onder discussie - Romain Grosjean en vloog keihard de Monegaske bandenstapels in. In F1 2015 is het alleen niet mogelijk om dat voorval na te spelen. Een dergelijke 'klapper' resulteert hoogstens in een kapotte voorvleugel.
Wanneer je echter spelers een 'realistisch' schademodel aanbiedt, dan willen wij rondvliegende onderdelen zien wanneer wij per ongeluk een vangrail torpederen. Een zacht tikje moet voldoende zijn voor een lekke band, en iemand achtervleugel moet versnipperen wanneer wij ons rempunt missen in de eerste bocht. Dát is pas realisme.