Er wordt veel geld geïnvesteerd in
games, maar soms loopt een project uit op een grote flop. Deze vijf games hebben na een dramatische lancering geen lang leven gehad.
Anthem
Er was een tijd dat Bioware één van de meest geprezen studio’s in de industrie was. Die reputatie is alleen flink afgezakt. Het ging al achteruit met Mass Effect Andromeda, maar het grote kantelpunt kwam met
Anthem. In plaats van een hardcore RPG is het een third-person shooter gecombineerd met RPG-elementen.
Bij release had de game alleen schrikbarend weinig content en waren spelers er al snel op uitgekeken. De spelersaantallen zakten in elkaar als een pudding en de noodklok werd geluid bij uitgever EA.
Bioware kreeg initieel nog de kans voor een herstart met
Anthem Next - waar spelers erg enthousiast over waren - maar uiteindelijk had EA er toch geen vertrouwen in. Alle ontwikkeling werd gestaakt in februari 2021, twee jaar na release.
LawBreakers
Net zoals Bioware had ook Cliff Bleszinski een sterke reputatie in de game-industrie. Als bedenker van de Gears of War-franchise had hij flink wat krediet opgebouwd. Dat verdween alleen al snel na de lancering van LawBreakers, de eerste game van Boss Key Productions - de studio die Bleszinski oprichtte nadat hij vertrok bij Epic in 2012.
Voorafgaand aan de release blies ‘CliffyB’ hoog van de toren over LawBreakers. De game zou het shooter-genre mogelijk kunnen revolutioneren. De spelers waren alleen niet zo enthousiast. Ondanks dat LawBreakers niet heel slecht werd ontvangen, liepen de spelersaantallen snel terug. Uiteindelijk werd na 13 maanden al de stekker uit de game getrokken.
Babylon’s Fall
Wanneer PlatinumGames komt met een actievolle titel, dan staan veel spelers vaak klaar om met de game aan de slag te gaan. De studio is eerder bijvoorbeeld al verantwoordelijk geweest voor toppers als Vanquish, Bayonetta,
Nier Automata en Metal Gear Rising Revengeance. Babylon’s Fall was alleen de uitzondering die de regel bevestigt.
Hoewel de combat zelf goed in elkaar zat, kan dat niet gezegd worden over de andere elementen van de game. Vijanden worden constant herhaald, omgevingen zien er hetzelfde uit, voortgang is onduidelijk en bovenal was Babylon’s Fall saai. In twee maanden tijd
speelde nog maar één speler de game op PC. Uiteindelijk besloot Square Enix de servers maar te sluiten, minder dan een jaar na release.
Radical Heights
Na de flop van LawBreakers zou je denken dat Boss Key Productions wel een lesje had geleerd. Het werd alleen duidelijk dat dat niet het geval was door Radical Heights. De game kwam uit in april 2018 en was een overduidelijke kloon van populaire battle royale shooters als
Fortnite en
PUBG.
Het is niet makkelijk om spelers weg te snoepen bij die zeer populaire en succesvolle titels en dat heeft de studio geweten. Radical Height trok amper spelers aan en een maand later werden de servers alweer gesloten. Niet alleen omdat het een onhoudbare situatie was, maar ook omdat Boss Key Productions gesloten moest worden door alle tegenvallende resultaten.
Concord
Na de gigantische flop van Radical Heights dacht eigenlijk iedereen dat het record niet te verbreken was. Een game die al na een maand zes voet onder de grond wordt begraven. Sony en Firewalk Productions hebben deze week alleen dat record ruimschoots verbroken.
Concord kwam uit op 23 augustus en moest concurreren met andere hero shooters als Overwatch, Valorant en Apex Legends. Er was alleen één groot verschil:
Concord had een prijskaartje van 40 euro en de concurrentie is free-to-play. Tel daar ook nog eens een inspiratieloze cast bij op en het was al voor release duidelijk dat Concord geen succes zou worden.
De mate waarop de game flopte was alleen een verrassing voor bijna iedereen. Op Steam kwam Concord niet voorbij 697 concurrent players en op de de PS5 was de game geen succes. Al na anderhalve week besloot Sony om
de servers te sluiten op 6 september en alle spelers hun geld terug te geven. En dat voor een game die naar verluidt 50 tot 200 miljoen dollar heeft gekost om te ontwikkelen. Yikes!