PlatinumGames special - De inspiratiebronnen van Astral Chain

Article
zaterdag, 31 augustus 2019 om 9:00
xgn google image
Astral Chain, PlatinumGames nieuwste game, laat zich goed inspireren door verschillende voorgaande titels gemaakt door de studio, zoals je misschien al hebt gelezen in onze review. Maar door welke titels is Astral Chain het meest geïnspireerd? Dat lees je in onze PlatinumGames special.

5. The Wonderful 101

Wonderful 101, verenigd zich! Dit minder bekende PlatinumGames spel kwam uit voor de Wii U terug in 2013, en werd met ontzettende positieve reacties ontvangen. Ondanks dat het niet goed ging met de verkoopcijfers van de Wii U besloot PlatinumGames toch spellen uit te brengen voor het systeem, waaronder Bayonetta 2 en The Wonderful 101.
Maar deze vastberadenheid van de studio is niet de reden waarom The Wonderful 101 in onze PlatinumGames special lijst staat. Dat is omdat het besturing en vechtsysteem van Astral Chain waarin je samenwerkt met je apart bestuurbare Legion erg veel weg heeft van de manier waarop je het leger van helden in The Wonderful 101 bestuurt.
De manier waarop je de Legion bestuurt met de rechter analoge stick is erg geïnspireerd op de soms wat ingewikkelde maar wel creatieve besturing van The Wonderful 101. Logisch dat dit spel in onze PlatinumGames special zit. Helaas hebben niet veel mensen de kans gepakt om The Wonderful 101 te spelen, maar misschien komt deze PlatinumGames titel ook ooit naar de Switch?
154043

4. Metal Gear Rising: Revengeance

Toen Hideo Kojima er even niet meer uit kwam met z'n Metal Gear-spinoff, schakelde hij PlatinumGames in voor hulp. De studio wilde Kojima met alle liefde helpen, maar vond wel dat de spionage gameplay van de spelserie even opzij gezet moest worden voor iets waar PlatinumGames als geen ander in schittert: keiharde actie.
In Metal Gear Rising: Revengeance bestuur je Raiden, die in dit spel geheel getransformeerd is tot een katana hanterende cyborg. Hij is vastbesloten om de terroristische organisatie Desperado voor eens en voor altijd uit te schakelen. Het spel is een action hack 'n slash in hart en nieren, want de gameplay is geheel gebaseerd op de verschillende manieren waarop Raiden z'n tegenstanders in mootjes hakt.
Astral Chain is zwaar geïnspireerd door deze geliefde Metal Gear-spinoff titel. Niet alleen komt de sci-fi setting van beide spellen erg overeen, ook bevat Astral Chain verschillende gameplay mechanics die rechtstreeks uit Metal Gear Rising: Revengeance geplukt zijn. Zo zijn Astral Chain's speciale gerichte Legion-aanvallen bijna hetzelfde als Blade Mode, en ook de finishing move is identiek aan Metal Gear Rising's cut and take finisher. Deze bizarre titel kan dus niet missen in onze PlatinumGames special.
154044

3. Devil May Cry

Ondanks dat Devil May Cry geen PlatinumGames titel is maar een Capcom titel, is deze spelserie wel het geesteskind van PlatinumGames-superster Hideki Kamiya. De hele design filosofie van PlatinumGames is ontstaan toen Kamiya als regisseur aan Devil May Cry werkte, dus voor deze titel maken we een uitzondering in onze special.
Het verhaal achter Devil May Cry is bekend bij velen. Hoofdpersonage Dante, een half demoon en half mens neemt het op tegen hordes aan hellewezens. Dit doet hij door snel te schakelen tussen zijn gigantische zwaard en twee pistolen, klinkt bekend? Zo vecht je in Astral Chain ook!
In plaats van hellewezens scheur je in Astral Chain Chimera's uit elkaar, maar het idee is hetzelfde. Het vlugge vechtsysteem waarin je door middel van timing de gekste combo's uit kunt voeren komt ook uit Devil May Cry, maar heeft ook nog vele andere titels geïnspireerd. Daarover gesproken...
154045

2. Bayonetta

Hideki Kamiya's tweede geesteskind, Bayonetta, kan natuurlijk niet ontbreken in onze PlatinumGames special. Zo'n beetje alles wat Kamiya heeft verzonnen en geleerd tijdens Devil May Cry, is in Bayonetta gestopt. De third-person 3D hack n' slash en run & gun actie vertaalt zich in dit spel in grove, bloederige gevechten tegen wezens uit de hel én de hemel, waarin Bayonetta de tijd kan vertragen dankzij haar Witch Time.
Het is dan dus logisch dat Bayonetta een groot inspiratiepunt was voor Astral Chain. De manier waarop je in Astral Chain de tijd vertraagd na het succesvol ontwijken van een aanval is sprekend Witch Time, alleen krijg je in Astral Chain iets meer de tijd om terug te slaan met een aanval.
Ook de introductie splash screens van de eindbazen uit Astral Chain lijken sprekend op die van Bayonetta. De twee spellen hebben dus heel wat gemeen, maar dit is logisch, want Kamiya was de leidinggevende tijdens de ontwikkeling van Astral Chain. Bayonetta 3 is voorlopig nog even in ontwikkeling, maar Astral Chain zal de fans nog wel even zoet houden.
154053

1. Scalebound

Scalebound zou een exclusieve titel voor Xbox One en PC worden, maar is helaas alweer een tijdje terug in de ijskast gestopt. In dit spel zou je naast Drew, het hoofdpersonage, ook de besturing hebben over Thuban, een gigantische draak. Drew en Thuban zitten aan elkaar vastgeketend en de gameplay van het spel zou zich vooral focussen op het schakelen tussen Drew en de monsterlijke draak.
Klinkt bekend? Dit is exact zoals de gevechten verlopen in Astral Chain. Een directe connectie tussen de twee spellen ontkende Atsushi Inaba, één van de grote namen binnen PlatinumGames, recent in een interview. Volgens hem is Astral Chain niet voortgekomen uit het geschrapte project. Maar de meeste fans denken daar anders over, want de gelijkenissen zijn duidelijk.
Daarnaast laat PlatinumGames zich graag inspireren door hun eigen creaties zoals je in onze Astral Chain review kunt lezen, dus met Astral Chain is Scalebound toch nog een beetje een werkelijkheid geworden.

PlatinumGames special - De inspiratiebronnen van Astral Chain

En zo zijn we alweer aan het einde gekomen aan onze PlatinumGames special. Ga jij Astral Chain in huis halen? En hoeveel andere games uit deze special heb je gespeeld? Laat het ons weten in de comments!

Populair Nieuws