Ziggurat Review - Frisse dungeon crawler first person-shooter

Review
zaterdag, 19 maart 2016 om 10:00
xgn google image
Sommige games download je en dan denk je ‘Het is wel goed zo’. Andere downloads zijn te waardevol: die móet je fysiek in de kast hebben staan. SOEDESCO voorziet bij sommige games in die behoefte. Of dat ook geldt voor Ziggurat lees je hier.
Herinner je je Tower of Guns nog, ook uitgegeven door SOEDESCO voor fysieke release? Die game was verdomd lastig, omdat er nooit een save point komt. Kamer na kamer doorloop je, continu oog in oog met de vijand. En het is altijd erop of eronder. Ziggurat kent hetzelfde principe. Ben jij de last man standing en heb je het in je om alles te halen, of niet?

Of jij of hij

Ziggurat is zo’n oude game van vroeger waarbij je de ene na de andere ruimte doorloopt en je in een piramideformule de top moet zien te bereiken. Een verhaal is er niet echt, het gaat puur om concentratie, tactiek, geduld en overlevingsskills. Een soort survival of the fittest in een digitale boksring. Niet dat je ooit gaat boksen, maar de ervaring van of klappen krijgen of uitdelen maakt het er niet minder om.
Het begin is nog eenvoudig, die eerste verdieping. Je staat in een ruimte, hebt een soort tovenaarsstaf in je hand en begint te lopen. Al gauw kom je de meest vreemde wezens tegen: skeletten die allerlei ronddraaiende zagen naar je toe werpen, springende misvormde konijnen die zwaar aan de drugs lijken te zitten, dikke eindbazen en meer. Ja, écht waar. Die vijanden in Ziggurat zijn knotsgek, maar dát maakt het ook juist leuk. Plus het feit dat je continu weer andere vijanden tegenkomt naarmate je hoger in de piramide komt.
Ziggurat <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201603/t/skill.jpg" />

De top van een piramide bereiken

Nu lijkt het wat eentonig als je enkel vertrek na vertrek doorloopt om vijanden af te schieten, met wat voor wapen dan ook, maar Ziggurat doet iets slims. De game heeft namelijk een RPG-element toegevoegd, wat het spannend houdt. Je krijgt namelijk skills om uit te breiden. Een handige skill is bijvoorbeeld die jemeer gezondheid geeft. Doe dat! Want als je er drie ruimtes op hebt zitten en zo’n uur bezig bent, is er niets zo zuur als weer vanaf verdieping één te moeten beginnen.
Naast dat levelsysteem krijg je gaandeweg ook nieuwe wapens. Stiekem biedt de game eigenlijk meer dan je in eerste instantie zou verwachten en de mix van allerlei ingrediënten maakt het fris. En het magische tintje is top! Wel moet gezegd worden dat Ziggurat niet zo lang duurt. Met een simpele paar uur bereik je de top en ben je klaar. Maar dit is dan ook geen game die voor de volledige prijs in de winkels ligt, het spelletje kost maar 20.95 euro.

Prachtig kleurenpalet

En voor dat bedrag krijg je een leuke ervaring voorgeschoteld. Bovendien ziet de game er ook nog eens prachtig uit. De gekke vijanden en de invloed van magie maken alles tot een vrolijk en kleurrijke tafereeltje. Het had zo een schilderijtje voor in je woonkamer kunnen zijn.
Nu klinkt dit allemaal zeer positief, en dat zijn we ook wel. Toch moeten de minpunten kort aangestipt worden. Houd er rekening mee dat de kaart zeer ouderwets is, een dom simpel tekeningetje. Iemand met niet zo’n goed inzicht, zal nog weleens verdwaald raken. En tot slot missen we eigenlijk co-op! Hoe vet zou het zijn om zo’n game als dit samen te spelen?! Het is maar een gedachte.
Wat staat, is dat Ziggurat een toffe game is. Niet een die bedoeld is voor mensen die kort de tijd hebben om even een half uur tussendoor te spelen, want een checkpoint is er niet. Het is ook niet een game voor mensen die weinig uitdaging zoeken of van een goed verhaal houden.
Ziggurat review

Wie plezier wil hebben, moet pijn lijden

Voor wie is de game dan wel? Voor mensen die vroeger hielden van de dungeon crawlers en gamers die nu klaar zijn met Bloodborne en afwachten tot Dark Souls III. Niet dat Ziggurat daar op lijkt, maar wel qua uitdaging en pijngrens. Bovendien kent de game een zeer grote replaywaarde als je alle achievements wil halen. Bizar lastig! De game uitspelen zonder ook maar een skill te gebruiken
Hm, succes! Soms moet je jezelf even pijn doen om plezier te hebben. Dat geldt zeker voor Ziggurat: eerst is er frustratie, dan victorie. En dan heb jij gewonnen!
Cijfer: 8

Populair Nieuws