XCOM - Slingshot DLC Review

Review
donderdag, 20 december 2012 om 17:30
xgn google image
Het moge duidelijk zijn dat XCOM: Enemy Unknown een enorme goede indruk heeft achtergelaten dit jaar. En het moge ook duidelijk zijn dat dit absoluut één van de games is die je verplicht moet aanschaffen. Zolang dat duidelijk voor jou is, mag je verder lezen. Deze recensie gaat namelijk over de eerste downloadbare content voor de game, genaamd Slingshot.
XCOM: Enemy Unknown is sowieso al een zeer geschikte game voor mogelijke downloadbare content, maar ook voor user based content. Dat laatste wil zeggen dat spelers zelf gemakkelijk levels kunnen creëren en ook modificaties kunnen maken voor het spel. Het spel biedt de volledige ruimte voor content en ook ontwikkelaar Firaxis Games wil laten merken dat het inderdaad leuk is om te doen. Vandaar het uitbrengen van Slingshot, voor een aardig prijsje.
Opnieuw starten
Gelijk komen we op een zwaar kritiekpunt, wat duidelijk in deze recensie naar voren moet komen. Ondanks dat je heel ver bent met het spel, moet je eerst het volledige spel opnieuw spelen om bij de downloadbare content te komen. Waarom is dat? Het is echt een enorme onzin. Anno 2012 lukt een ontwikkelaar niet om logica toe te passen, bij nota bene een pakket downloadbare content. Al gelijk moet bij het beginscherm een apart menu voor Slingshot komen, waar zowel nieuwe als oude spelers ogenblikkelijk met de content aan de slag kunnen. Geef die spelers de ruimte, alsjeblieft.
Drie levels
Goed, dat is eruit. Laten we dan maar over het inhoudelijke hebben. Slingshot biedt ons drie zeer fijn gemaakte levels aan, waar je het moet opnemen tegen dezelfde aliens als uit de originele versie. Bij de eerste levels ga je met je team naar China, waar je het personage Shaojie Zhang tegenkomt. Je moet hem redden. Jij en je team zijn bezig met een reddingsmissie. Minpunt is dat je an sich het level net als alle andere levels speelt, waardoor je niet het gevoel krijgt dat je echt nieuwe gameplay zit te spelen.
Waar Firaxis wél meer in de gameplay weet te zetten, is bij het tweede level. Daar krijg je te maken met een tijdslimiet. Dat is heel vaak in bepaalde games vervelend, maar hier krijg je echt te maken met haast en tactiek. En aangezien die twee factoren moeilijk te combineren zijn, zal je goed moeten anticiperen op situaties. Je team zit namelijk in een trein en moet allerlei dingen activeren, zodat de dreiging verdwijnt. Die dreiging van aliens is er al, aangezien je tegelijkertijd je flanken moet verdedigen. En dit gaat op een behoorlijk tempo. Dit is dan ook XCOM op haar best; anticiperen, tactiek en timen. Heerlijk!
Qua verhaal is het niet helemaal duidelijk. Je hebt dus Shaojie Zhang die geïntroduceerd wordt, maar in level drie zie je dat de ontwikkelaar een poging doet om toch nog een verhaal neer te zetten. Doe dat niet. Focus maar op de gameplay, want hoewel het derde level vrij uitdagend en heftig is, zal je al snel het overzicht missen. Het is een en al chaos, in negatief opzicht. Dat is jammer.
Meer sfeer
Toegegeven moet worden; Firaxis heeft wel zijn best gedaan om de levels wat aantrekkelijker te maken. Ze hebben meer sfeer. Het klopt ook meer. Eindelijk wat variatie, eigenlijk. De drie levels zijn in vergelijking met alle andere levels in XCOM: Enemy Unknown meer sfeervol, en zul je echt in de wereld geblazen worden. Dat klinkt iets te extreem, maar het is vrij bizar om te zien hoe je erachter komt dat de originele levels van XCOM: Enemy Unknown eigenlijk qua setting niet bijzonder veel voorstelden – nu je de drie levels extra hebt.
Drie levels, meer niet
De Slingshot downloadbare content kun je meer zien als een aanvulling op dan als een echte uitbreiding voor XCOM: Enemy Unknown. Verwacht alsjeblieft niet nieuwe gameplay-elementen, al zal level twee je een hele andere stijl van spelen tegenkomen. Maar goed, weet wat je dus koopt. Je krijgt gewoon drie levels, meer niet. En als je dat al genoeg vindt – en je neemt het voor lief om een nieuwe game te starten – dan is de content zeker die vijf euro waard.
Cijfer: 7