X-Men Origins: Wolverine Review

zaterdag, 02 mei 2009 om 14:45
Het universum van de X-men kent vele personages, waaronder Wolverine. Deze vechtersbaas heeft nu zijn eigen film en is uit zijn kooi gelaten in een videogame. Is de game net zo scherp als de klauwen van deze wildebras of doet het eerder een beetje bot aan?
De oorsprong van een wildebras
Zoals alle mutanten uit het X-Men universum heeft ook Wolverine een aparte achtergrond. Hij is de zoon van Elisabeth Howlet en Thomas Logan, die volgens de stripverhalen de tuinman van de familie was. Nadat de tuinman John Howlet zijn opvoeder vermoordde, nam Wolverine wraak en kwam hij erachter dat hij een mutant is.
Hij is namelijk geboren met een afwijkende botstructuur waardoor hij drie intrekbare klauwen in zijn handen heeft en over de zintuigen van een roofdier beschikt. Verder genezen zijn wonden razendsnel, wat met zijn karakter erg handig blijkt te zijn. James ‘Logan’ Howlett, zoals deze mutant eigenlijk heet, heeft namelijk een kort lontje en gaat geweld niet uit de weg.
Deze eigenschappen maken Wolverine een erg geschikte kandidaat voor een geheim project om een supersoldaat te ontwikkelen, genaamd Weapon X. Als hij tijdens het gevecht met zijn broer Victor Creed (Sabretooth) bewusteloos wordt geslagen, wordt hij meegenomen naar de Weapon X faciliteit waar hij een laag adamantium over zijn skelet krijgt.
X-Men Origins: Wolverine Screenshot 84954 X-Men Origins: Wolverine Screenshot 84960 X-Men Origins: Wolverine Screenshot 84958
Met de film die momenteel op het witte doek schittert, zou de speler denken dat de game deze tot in de puntjes opvolgt, maar zowel de game als de film volgen het verhaal van de wildebras uit de stripverhalen van Marvel juist redelijk nauwkeurig op. Ze vertellen beiden het verhaal over de oorsprong van een mutant en een man die op wraak uit is, maar verschillen toch erg van elkaar. De onderwerpen waarop de film niet erg diep ingaat, pakt deze game vlekkenloos op en andersom.
Wraak
Dat Wolverine op wraak uit is, is niet zo gek. Terwijl hij bewusteloos was, heeft Victor Creed zijn vriendin namelijk om zeep geholpen. Wolverine die zowel in de game als in de film door Hugh Jackman vertolkt wordt, laat zich daarom door niets of niemand tegenhouden om het Creed betaald te zetten.
Hiervoor zal hij echter eerst uit de Weapon X faciliteit moeten ontsnappen en de tegenstand die hij krijgt de kop in moeten drukken. Er staan namelijk genoeg vijanden klaar om Wolverine om zeep te helpen. Gelukkig weet Wolverine wel raad met de tegenstand en zullen er binnen een mum van tijd vele liters bloed vergoten worden en zullen de nodige ledematen door de lucht slingeren. Wolverine beschikt namelijk over een indrukwekkende lijst met combo’s die je door middel van het afwisselen van de diverse aanvalsknoppen kunt gebruiken.
Jammer genoeg zal de speler, ondanks dat er genoeg ruimte voor is, niet al deze combo’s constant gebruiken. Dit komt vooral doordat andere vijanden steeds aanvallen, terwijl je net lekker bezig bent een andere vijand een lesje te leren.
X-Men Origins: Wolverine Screenshot 85797 X-Men Origins: Wolverine Screenshot 103227X-Men Origins: Wolverine Screenshot 80667
Naast het standaard in elkaar slaan van een vijand is het ook leuk om een vijand eens vast te grijpen om hem vervolgens eens goed te laten zien wat er voorbij zijn knokkels zit. Als de speler een vijand vastgegrepen heeft, kan hij ervoor kiezen om deze weg te gooien door de of hem in elkaar te slaan. Dit alles is erg leuk om te doen, maar de spectaculairste bewegingen zijn de Quick Kills. Als Wolverine een vijand vast heeft kan de speler, afhankelijk van zijn timing, het leven van deze vijand op brute wijze kunnen eindigen. Deze Quick Kills zijn erg effectief en ook nog eens leuk om te zien, maar ze zijn redelijk beknopt in hun aantal gebleven. Per vijand zijn er zo’n drie verschillende Quick Kills mogelijk, die de speler halverwege het spel wel kent. Het is dan ook maar goed dat er genoeg verschillende vijanden zijn om af te maken.
De omgeving opleuken
Wolverine kent vele manieren om de vijand om zeep te helpen en daarbij zijn niet alleen zijn klauwen handig. Ook de omgeving biedt vaak wel een aantal leuke mogelijkheden. Zo kan de speler een vijand een afgrond in gooien of deze aan een van de vele beelden of puntige voorwerpen in Afrika ophangen. Ook in de Weapon X faciliteit en de overige levels zijn voldoende mogelijkheden om de omgeving op te leuken met wel heel letterlijk rondhangende vijanden. Zo zijn er heftrucks, waar vijanden op de vorken gehangen kunnen worden, maar ook de nodige ventilatoren en cementmolens te vinden. Uiteindelijk kan zelfs de hand van een Sentinel gebruikt worden om vijanden om zeep te helpen.
Zoals al eerder genoemd, heeft Wolverine de instincten van een roofdier en hiervan is de Feral Sense een erg handige. Als de speler deze activeert zal hij de omgeving door de ogen van een roofdier zien en dus alle objecten waarmee interactie mogelijk is in een andere kleur zien. Zo zijn gevaarlijke objecten rood en de handige objecten zoals de beelden en beklimbare muren groen. De objecten die vernietigd kunnen worden zijn geelgekleurd.
Dierlijk instinct
De speler zal in de Feral Sense ook een blauwe veeg opmerken. Deze wijst de speler te alle tijden de weg naar zijn doel. Dit is iets wat eigenlijk niet nodig is, want het spel is niet erg ingewikkeld in elkaar gezet en de speler zal de weg dan ook niet snel kwijtraken. Naast de Feral Sense krijgt de speler naarmate het spel vordert ook beschikking over een aantal andere mutantenkrachten van Wolverine. Zo zal de speler Wolverine blind van woede kunnen laten worden met de Berserk kracht of in een soort Tazmanian Devil kunnen laten veranderen die met de adamantium klauwen alles op zijn pad vernietigt.
Deze krachten vergen daarentegen wel een deel van de zogeheten Rage balk, die Wolverine onder zijn normale levensbalk heeft staan. Deze balk wordt aangevuld door vijanden te verslaan of objecten in de omgeving te vernietigen.
X-Men Origins: Wolverine Screenshot 103384 X-Men Origins: Wolverine Screenshot 85807 X-Men Origins: Wolverine Screenshot 103398
Een passieve kracht die Wolverine heeft is regeneratie. Dit wil niets meer zeggen dan dat zijn wonden vanzelf helen. Dit gebeurt dan ook razendsnel en de speler zal opmerken dat de wonden van Wolverine real-time verdwijnen. Het shirt van de superheld zal daarentegen niet regenereren, iets waar Activision goed over nagedacht heeft. Als Wolverine maar vaak genoeg geraakt is, zal hij met een ontbloot bovenlijf verder moeten knokken.
Bloederig mooi
De karakters in de game zien er allemaal erg goed uit. De tegenstanders die snel in de pan gehakt worden, maar ook de belangrijkere personages, zoals Wolverine zelf zien er verbazingwekkend goed uit. Wolverine is namelijk niet de enige mutant die we in de game tegen zullen komen. Hij zal onderweg ook andere mutanten zoals Gambit, maar ook bekende tegenstanders zoals de gigantische Sentinels, tegen het lijf lopen; die er net zo goed uitzien als de hoofdpersoon.
Hetzelfde kan ook gezegd worden over de omgevingen. Deze zijn allemaal erg gedetailleerd en zien er stuk voor stuk goed uit. In de Weapon X faciliteit zal de speler zien dat er overal computers staan, die steeds afwisselende beelden vertonen en in Afrika is de setting geheel in de trend van de jungle met haar karaktistieke beelden en begroeiing.
Jammer genoeg is de game niet helemaal perfect en is er hier en daar een foutje op te merken. Zo kan het gebeuren dat de speler of een tegenstander ineens door de vloer zakt, waardoor er niet verder gespeeld kan worden. De speler zal dan opnieuw moeten beginnen vanuit de vorige checkpoint, die gelukkig vaak niet al te ver terug is.
Het geluid van de game is ook verbazingwekkend goed te noemen. Zo zit de soundtrack, net als de game zelf, boordevol actie en passen de stemmen van de personages goed. De filmpjes tussen het spelen door willen alleen zo af en toe nog wel eens haperen, wat dan weer erg jammer is.
Messcherp of eerder bot?
X-Men Origins: Wolverine is een game die de mutant eer aan doet. Alles ziet er goed uit en de personages hebben passende stemmen. Ook de soundtrack is erg toepasselijk voor de game. Deze staat namelijk, net als de game, bol van de actie. Hier en daar zit een klein foutje in het spel, maar hierdoor neemt de pracht van de rondslingerende ledematen en de vele liters bloed niet af. Eigenlijk zou iedereen deze messcherpe game dan ook moeten spelen, want als Wolverine eenmaal uit zijn kooi is vliegen de uren, samen met de ledematen van de vijand en liters bloed, razendsnel voorbij.
Cijfer: 7.7