World of Tanks (Xbox 360 Edition) Review

donderdag, 13 maart 2014 om 15:00
"We're going to need a bigger tank", zou acteur Roy Schneider in de filmklassieker Jaws hebben gezegd, als die film zich niet in een boot, maar een tank zou hebben afgespeeld. Het is ook exact de gedachte die ontwikkelaar Wargaming.net moet hebben gehad toen het besloot om de monster IP World of Tanks uit te breiden. De game speelde al als een beest op de PC en was voor een free-to-play game minstens zo gewaagd als geslaagd. Maar Wargaming.net wil meer, veel meer, en komt met een port voor de Xbox 360. Is ook deze versie een schot in de roos?
World of Tanks bleek immens populair te zijn op de PC – met meer dan vijftig miljoen gebruikers – vanwege de hoge mate van toegankelijkheid en het feit dat je nagenoeg alles kunt doen en laten zonder echt geld neer te hoeven leggen. Het zijn twee vrij unieke elementen die menig free-to-play game niet kent. Maar de Xbox 360 biedt een compleet ander ecosysteem dan de PC en dus moest World of Tanks onder het mes om ook hierop een optimale spelervaring te bieden. De besturing ging flink op de schop en werd aanzienlijk versimpeld. Riskant, maar na wegwijs te zijn geworden met de consoleversie, voelt het net alsof Wargaming’s tankgame altijd al voor de controller lijkt te zijn gemaakt.

Goede balans tussen toegankelijkheid en simulatie

Met minder knoppen tot je beschikking lijkt World of Tanks op de Xbox 360 een stuk simpeler te zijn in de omgang. En dat is ook zo, maar tegelijkertijd is het simulatiegevoel behouden gebleven en dat is vrij uniek als je je bedenkt dat deze overgang er meestal toe leidt dat de game een pure arcade-ervaring wordt. Dat zou helemaal niet bij deze titel passen, want de gameplay zelf is gelukkig nog aangenaam hardcore. Iedere afgevuurde kogel die zijn doel raakt brengt op realistische wijze schade toe aan de ongelukkige machine. Het is daarom moeilijk te ontkennen dat beide werelden prima zijn samengegaan.
Wat opvalt is dat deze versimpeling van spelen ertoe heeft geleid dat spelers de commando's een stuk vaker gebruiken dan in de PC-versie, waar het duidelijk toch een stuk rustiger is met het nodige schreeuwwerk. We hebben het hier niet over krijsende twaalfjarigen die door de headset heen bléren, maar de commando's die jouw crew in de tank zal uitspreken tegen jouw team, als 'Help!' en 'Assistance needed!'. Een kleine nuance, maar het bewijst alleen maar dat deze game zich puur richt op sterk samenspel.

Samenwerken is een absolute pré

En als je niet samenwerkt in World of Tanks, dan kom je het noodlot sneller tegen dan dat je 'Hail Mary' kunt schreeuwen. Vijandige tanks die in perfecte formatie op je af komen rijden, sporen van dood en verderf achter zich latend, zullen de normaalste gang van zaken zijn. Het zijn momenten die als een explosie aankomen en je laten beseffen dat jouw tank zijn laatste meters zal rijden. Want wanneer jouw tank wordt vernietigd is het Game Over. Althans, voor de match. Niks geen respawns, zoals ze dat in Call of Duty of Battlefield maar wat graag aanprijzen, maar een enkeltje schroothoop. Mag je vervolgens weer tien minuten wachten tot de match over is, want anders kun je jouw trouwe tank voorlopig niet meer gebruiken Dit systeem zorgt er wel degelijk voor dat je voorzichtig bent met jouw acties op het slagveld. Precies zoals het hoort.

Freemium done right

Nog steeds heb je een garage die dient als uitvalsbasis en waar je al jouw gekochte tanks in kunt zetten. Nieuw in deze versie is echter de manier om tanks op te waarderen. Dit keer moet je jouw zuurverdiende ervaringspunten en geld flink investeren in de zeer diepgaande tech trees, om zo nieuwe onderdelen, en uiteindelijk ook de toegang tot nieuwe tanks, vrij te spelen. Ervaringspunten en zilverstukken kunnen door flink kont te schoppen zelf worden vergaard. Goudstukken zul je echter alleen kunnen krijgen in ruil voor de nodige euro's. Ja, echt geld. Ho wacht, ga weer even rustig zitten in je stoel en besef dat Wargaming.net heel subtiel is omgegaan met het 'freemium' systeem door slechts enkele tanks beschikbaar te stellen en je je op geen enkel moment onoverwinnelijk zult voelen door echt geld uit te geven. Deze speciale tanks zijn nooit in de echte Tweede Wereldoorlog ingezet en kun je dus zien als canonvoer, letterlijk en figuurlijk. En daarnaast moet je denken met een abonnement aanzienlijk meer ervaringspunten te krijgen aan het eind van de match. Meer niet. De balans tussen gratis en betaald spelen is gelukkig dus vrij gebalanceerd gebleven.
Typische shooter fans moeten alleen gewaarschuwd zijn voor lange speelsessies als zij die ene ijzersterke brenger des doods in hun garage willen krijgen. Want als je ervoor kiest om geen enkele cent uit te geven, dan is deze weg gewoon erg langzaam van aard. Maar ja, dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt als je een free-to-play game in je armen sluit. Niet dat het echt een straf is overigens, want World of Tanks speelt ontzettend lekker weg.

Nagenoeg altijd iets nieuws om naartoe te werken

En dat is meteen het mooie: je hebt nagenoeg altijd wel iets nieuws om naar uit te kijken. Van emblemen en laklagen die je op jouw voertuig kunt plakken, tot een compleet nieuwe glimmende tank om lekker door de modder te ploeteren. Of als je naar de kleinere details gaat kijken, dan vind je bijvoorbeeld verbeteringen van de rupsband of de loop, zodat je nét even iets sneller en sterker bent op het slagveld. Het kan je leven nog wel eens redden. Genoeg te doen dus. World of Tanks zit namelijk tjokvol content die je aanmoedigt om de komende maanden alleen maar oog te laten hebben voor deze titel.
Maar ook al is er genoeg vrij te spelen en te beleven, toch is het onmogelijk om niet een vergelijking te trekken tussen het origineel. En op dat gebied schiet World of Tanks op de Xbox 360 op dit moment nog wat te kort. Waarom? Nou, Wargaming's port is nu nog wat kaal qua content. Ons is verteld dat de game in de toekomst genoeg updates zal krijgen, zodat het niveau van de PC-versie uiteindelijk wordt behaald. Maar voor het moment moet deze versie het helaas doen met minder tanks, maps en modi.

Eyecandy met een vreemd bijsmaakje

Niet geheel onverassend is dat het grafische uiterlijk van de Xbox 360-versie net even een tikkeltje zwakker oogt dan zijn grote broer op de PC. Natuurlijk draait de game ditmaal op hardware van pakweg acht jaar oud, wat dus logisch is dat PC's een game veel mooier kunnen laten draaien. Een oud en bekend verhaal, maar het is wel goed om te weten. De texturen ogen wat lelijk van dichtbij en ook qua lag wil er nog wel eens wat onenigheid ontstaan tussen game en speler. Maar het mag gezegd worden dat World of Tanks op momenten nagenoeg de maximale paardenkracht uit Microsoft's vorige console trekt. En op dat gebied heeft de free-to-play game deze slag wat ons betreft wel gewonnen.

Een verpletterende indruk achtergelaten

Het is toch wel een vrij ongelofelijke prestatie dat een grote monstertitel als World of Tanks eigenlijk zo vlekkeloos een nieuw ecosysteem heeft weten te vinden op de Xbox 360, een plek waar de regels en het gedrag van de speler toch nét even anders zijn dan op de PC. Maar met de sterk versimpelde besturing is deze versie niet alleen stuk toegankelijker van aard, maar speelt de game ook nog eens verdacht lekker weg. Het is net alsof World of Tanks altijd al een consolegame had moeten zijn. En dát is een gedachtegang die niet zo vaak ontstaat.