Winter Sports 2012: Feel the Spirit (PC, Wii) Review

woensdag, 07 maart 2012 om 9:00
Het is nog even wachten op de Olympische Winterspelen maar dat houdt uitgever PQube niet tegen om al een hoop wintersporten te bundelen in een game. Een eenvoudige verzameling minigames of is hier meer aan de hand?
Het winterseizoen loopt bijna ten einde en dus kunnen snowboard-, ski- en schaatsliefhebbers hun favoriete hobby enkel in het buitenland uitoefenen als ze op zoek zijn naar echte sneeuw. SSX mag dan wel pas ver schenen zijn, er blijft een vraag naar games waarin je wintersporten kunt uitoefenen. Tenminste, dat hoopt uitgever PQube, die tien wintersporten samenbrengt in Winter Sports 2012: Feel the Spirit. Wij trokken onze warmste kleren aan en zochten voor je uit of dit de sportgame van 2012 wordt.
Minigames
Winter Sports 2012: Feel the Spirit is eigenlijk een verzamelnaam voor tien verschillende minigames. Deze kun je ofwel individueel spelen in de Individual Discipline modus, of je kunt een reeks sporten uitoefenen in de meer competitieve Cup modus. De verschillende sporten bestaan uit: Curling, Snowboard Freestyle, Downhill, Super G, Slalom, Giant Slalom, Ski Jumping, Ski Cross, Short Track en Ice Speedway. In de Cup modus kun je een eigen mannetje aanmaken en een eigen land kiezen. Er zijn wel maar 21 landen om uit te kiezen en landen als België zijn dus niet selecteerbaar. Vervolgens ga je de strijd aan in verschillende competities tegen drie bots. Een klein aantal tegenstanders dus, wat de spanning en de competitiedrang al meteen verlaagt.
Slechte besturing
Aan de start van elke discipline kun je ervoor kiezen om een tutorial te doorlopen. Hoewel de tutorial wat meer duidelijkheid geeft, blijf je vaak reddeloos tijdens de competitie vanwege de slechte besturing. De besturing voor het toetsenbord is gewoon onlogisch en ook als je een controller aansluit, blijft het een warboel. Dit is ook een probleem waar de Wii-versie mee te kampen heeft. Wanneer je aan het spelen bent met de Wii Remote en de Nunchuck, mag je van geluk spreken als het spel je bewegingen registreert. Tijdens het schaatsen en het snowboarden zul je de hele tijd op de grond vallen en op de laatste plek eindigen. Vrijwel enkel de verspring discipline kun je met enig gemak besturen. Alles begint met een goede gameplay en die is hier gewoon niet terug te vinden.
Slechte besturing
Om je toch nog wat beter te helpen met de besturing, kun je aan de slag gaan met de Challenge modus. Hierin krijg je dertig uitdagingen die je moet voltooien in de verschillende disciplines. Via deze modus zou je de besturing beter leren begrijpen en een zeker gevoel krijgen voor het geheel. Maar zelfs wanneer je de besturing begrijpt, zul je vaak verliezen aangezien de game gewoon niet goed reageert en de animaties niet soepel genoeg zijn. En dit geld voor haast elke discipline: Van curling tot skiën.
Uitdagend
De bots zijn dus veel te goed en je moet al op de eenvoudigste moeilijkheidsgraad spelen om te winnen. Om toch nog een kans te maken, is er de multiplayer modus. Deze is enkel offline speelbaar en laat je het opnemen tegen drie vrienden. De PC-versie ondersteunt meerdere spelers op hetzelfde toetsenbord maar ook meerdere controllers zijn hier welkom. Eigenlijk is de multiplayer nog het leukste aspect van Winter Sports 2012: Feel the Spirit. Dit omdat je de hele tijd zult lachen met je vrienden. De gameplay is namelijk zo slecht, dat het grappig wordt.
Graphics anno 2004
Vaak hebben spellen met een slechte gameplay, toch nog mooie graphics. Dit is echter niet het geval. De graphics lijken te dateren uit 2004. Dit is misschien geen ramp voor de Wii-versie, maar het is echt onaanvaardbaar voor de PC. Je ziet gewoon hoekjes en onafgewerkte randen aan de zijkanten van elk personage. Aangezien er steeds maximaal vier spelers op het speelveld staan, zou je toch iets mooiere beelden verwachten. Ook het schaarse publiek bestaat slechts uit wazige, bewegende 2D-plaatjes. De sneeuw en de achtergronden zijn op zich goed uitgewerkt, maar weten het geheel niet te redden.
Op zoek naar pluspunten
Wintersports 2012: Feel the Spirit brengt je tien wintersporten die allemaal evenveel fouten bevatten. De gameplay is onduidelijk en het spel reageert niet goed op je acties. Laat het ook duidelijk zijn dat je niet naar het verleden bent gereisd, de graphics zijn echt hoekerig en onafgewerkt. Vaak geven we het advies dat liefhebbers van de sporten toch nog een kijkje moeten nemen naar dergelijke games. Ditmaal mogen zelfs de meest hardcore fans het spel links laten liggen. Wie op zoek is naar een leuk wintersportgame, kan beter het recent verschenen SSX in huis halen.
Cijfer: 2