WET Review

maandag, 14 september 2009 om 18:30
In veel actie games kruipen we in de huid van een mannelijk personage, zeker in over the top actie games. WET is zo'n game maar maakt het verschil door jou te laten spelen met vrouw Rubi. Waarin blinkt de game nog meer uit?
Je begint meteen volop in de actie in WET en dat is een goed teken. Twee mannen zitten tegen over elkaar en de een doet gemaakt vriendelijk tegen de ander, waarna hij hem door de kop schiet. Hierna is aan jou de taak achter deze foute man aan te gaan. Hij draagt een koffertje dat jij in handen moet zien te krijgen. Vanaf hier ontluikt zich een tof verhaal dat leuk is om te volgen.
Lekker sfeertje
Rubi's verhaal volg je als het kijken naar een film. Allereerst is er dat jaren '70 stijltje. Als je Grindhouse films hebt gezien of houdt van Tarentino's werk weet je meteen waar ik het over heb. In alles proef je de sfeer in deze game wat super leuk is. Gelijktijdig is alles wat jij doet makkelijk, zo op te pakken. Kortom, wat doen de meeste mensen bij films kijken? Niet teveel nadenken, lekker ontspannen en opgaan in de actie. Laat dat nou precies zijn wat WET ook met je doet.
WET Screenshot 125296 WET Screenshot 121993 WET Screenshot 115145

Ingredïenten geleend
Verwacht dan ook niet teveel diepgang in het vechtsysteem. Dat zal WET je namelijk nooit geven. Wat WET je biedt is over the top actie: rennen over muren en slingeren aan objecten (als een Prince of Persia), in slow motion (Max Payne komt door de bocht) schietend je vijanden afknallen. Hier heb je diverse moves voor, bijvoorbeeld glijdend over de grond, springend in de lucht etc. En alsof dit nog niet genoeg is kun je ook nog met je zwaard vijanden een kopje kleiner maken. Hoewel je veelal aan hetzelfde moet doen in de missies, heb je gelukkig toch diverse moves.
Geld biedt meer opies
Niet al deze moves in de gevechten zijn direct toegankelijk in WET. Na ieder level krijg je namelijk een geldbedrag en daarvan kun je nieuwe moves en wapens kopen. Dit geld verdien je tijdens de gevechten door zoveel mogelijk acrobatische moves uit te voeren. Dus tegen een muur op rennen en in slow motion je vijanden beschieten levert punten op, en later dus geld.
WET Screenshot 121995 WET Screenshot 121991 WET Screenshot 115147

Dit systeem is ook simpel gehouden, maar wel een leuke toevoeging. Het houdt de uitdaging er in, omdat je nog wat bij te kopen hebt en je dus niet meteen alles al kunt doen. Toch heb je deze moves niet nodig. Eén ding waarbij WET namelijk de mist in gaat is de AI van de tegenstanders. Regelmatig moet je groepjes vijanden doden maar is dit echt een peulenschil voor je, plus dat deze opdrachten elke keer hetzelfde zijn. Raadzaam is dan ook om de game direct op een redelijk hoge moeilijkheidsgraad te beginnen, want je hebt er maar liefst vijf totaal. De laatste twee 'femme fatale' en 'golden bullet' moet je trouwens eerst vrijspelen.

Grafisch geen pareltje, wel stabiele sound
Waar WET ook de mist in gaat bij het grafische aspect. Zoals jullie op de screenshots of trailers al hebben kunnen zien, kent WET een hele eigen leuke stijl. Maar helaas is het grafisch niet zo goed uitgewerkt. Omgevingen leven niet echt, alles blijft wat vlak. En ook de tegenstanders zijn niet met overtuiging getekend, dat is jammer. Gelukkig wordt dit deels goed gemaakt door de leuke toevoeging van het gebruik maken van filters. Op diverse momenten zul je in weer een hele aparte stijl spelen, waarbij je bijvoorbeeld alles alleen maar in rood, wit en zwart ziet.
WET Screenshot 32587 WET Screenshot 125292 WET Screenshot 32586

De soundtrack laat ons gelukkig ook niet in de steek, deze sluit naadloos aan op het verhaal. Verwacht dus wat oudere muziek maar voor een jaren '70 sfeer is dat natuurlijk goed. Ook de voice overs zijn verder prima met soms heerlijke dialogen en grof taalgebruik, mét humor.
Rubi's vision
Maar wat doe je in WET nu precies? Het draait om vijanden kapot schieten en veel klim- en klautwerk. Je omgeving speelt dus een belangrijke rol. Soms is onduidelijk waar je precies heen moet, wellicht komt dit door de niet altijd even sterke graphics, maar wat je dan kunt doen is gebruik maken van Rubi's vision. Met één druk op de knop worden in je omgevingen objecten rood gekleurd en op die manier weet jij precies waar je heen moet. Dit is erg handig. Helaas is het wel zo dat slecht camera werk je soms parten speelt waardoor je niet zo florisant ergens beland als je zou willen.
WET Screenshot 79886 WET Screenshot 79884 WET Screenshot 79892
Niet afgewerkt
Maar doorgaans is dit wel goed en zal het niet tot veel frustraties leiden. Wat ook geen frustratie is maar wel opvalt is dat WET hier en daar foutjes bevat. Als jij van grote afstand naar beneden wilt springen, ben je dood en dan weet jij dus dat dat niet de manier is. Maar ergens sprong ik per ongeluk verkeerd, belandde op de grond en was niet dood. Dat is gek of niet dan? En om kort door te gaan op deze gekheid. Een echte replaywaarde heeft WET niet, er is enkel de singeplayer modus en dat is het.
Goede B-titel
De vraag is of de deze foutjes WET de kop kosten. Duidelijk is dat WET niet origineel is en dus niet echt weet uit te blinken, elementen zijn namelijk ontleend uit diverse andere (top) games. Denk je dit weg houd je een simpele game over waarbij je niet teveel hoeft na te denken. Toch is dit lekkere hak- schiet- en klauterwerk amusant. Als je van over the top actie houdt en op zoek bent naar een Grindhouse achtig sfeertje zul je lekker in WET kunnen opgaan. Zoek je wat meer diepgang, kun je beter een andere actie game kopen. Maar let we op dat je dan niet de kans hebt om eens een actie game te spelen met een vrouwelijk personage.