Warface: Xbox 360 Edition Review

woensdag, 07 mei 2014 om 18:00
Ontwikkelaar Crytek, bekend van onder andere de Crysis serie, heeft met Warface zijn intrede gemaakt in de wereld van de free-to-play games. Kostenloos kun je in-game andere spelers overhoop schieten. Is de game net zo indrukwekkend als de vorige games van de Duitse ontwikkelaar?
Het schieten met een wapen staat voor veel mensen gelijk aan entertainment. We spreken hier natuurlijk over de wereld van de digitale oorlogvoering. Schieten in games kun je vandaag de dag op heel veel verschillende manieren en in verscheidene tijdsperiodes. In Warface reis je af naar de nabije toekomst, om je te mengen in allerlei activiteiten.

De wereld in gevaar

Je reist naar 2023 om precies te zijn. De wereld zoals we die kennen is volledig ontspoort en er is een grote militaire groepering opgestaan die de macht heeft overgenomen: Blackwood. Aan jou als speler de taak om weerstand te bieden tegen deze grote bedreiging. In zowel de co-op als in de multiplayer vecht je tegen of als Blackwood en probeer je natuurlijk zoveel mogelijk punten te scoren.

Kies je klasse

Die punten worden omgezet in XP en in in-game geld, wat je weer kunt gebruiken om je karakter een upgrade te geven. In totaal zijn er vier klassen aanwezig, wetende de Rifleman, Medic, Engineer en Sniper. Aan het begin van je Warface carrière moet je het echter doen zonder de laatste drie klassen. Je moet deze in een later stadium vrijspelen door in rank te stijgen. Het haalt de keuze een beetje uit de game, maar dat krijg je in de wereld van de free-to-play games.
Want Warface is namelijk helemaal kostenloos te spelen. Wat lever je daarvoor in? Eigenlijk niks. Alle modi en wapens zijn in principe beschikbaar, maar daar moet je wel een heleboel tijd insteken. Vrijspelen gaat je namelijk flink wat uren kosten, want het in-game geld dat je verdient is niet heel veel waard. Een oplossing is echt geld betalen om het proces te versnellen. Iets dat veel mensen niet zien zitten en hierdoor wordt de ‘fun’ van de game toch een beetje verziekt.

Teamwork

Het is dan ook maar goed dat je verder niet gehinderd wordt tijdens je speelsessies. Alle co-op missies zijn speelbaar en op te delen in een aantal verschillende opdrachten. Zo zal je op helikopters jagen, maar moet je soms ook gebieden beschermen tegen vijandelijke Blackwood soldaten. Samen met maximaal vier andere spelers kun je deze missies voltooien voor een kleine beloning en de schietgrage spelers die graag samenwerken kunnen hier heerlijk hun gang gaan.

Solide gameplay in Warface

Dit komt mede door de gameplay die vrij soepel loopt. Warface draait op de CryEngine 3, een krachtpatser die eerder nog games als Crysis heeft aangedreven. Grafisch is de engine wel iets omlaag geschroefd, want in vergelijking met de eerdergenoemde titel ziet Warface er toch een tikje minder mooi uit. Gameplay gaat in dit geval voor grafische pracht en dat is, als je kijkt naar het repertoire van Crytek, toch een gekke keuze.
Gelukkig verpesten de mindere graphics de multiplayerervaring niet. Ook als je tegen menselijke spelers wilt vechten, kun je goed terecht. Ook bij de Versus modus - zoals de competitieve multiplayer in Warface wordt genoemd - zijn er verschillende modi te kiezen. Zo kun je ieder voor zich het gevecht op zoeken in Free For All of werk je samen om gebieden over te nemen in Storm. Hoewel niet alle modi van de PC-versie ook in de 360-versie speelbaar zijn, heb je genoeg keuze om jezelf flink wat uren te vermaken.

Addertje onder het gras

Warface is een free-to-play game geworden die in eerste opzicht heel interessant is, maar als je dieper graaft merk je toch dat er een paar kanttekeningen zijn. Het vrijspelen van voorwerpen kost nogal wat tijd en moeite en dat kan voor velen de reden zijn om al vrij snel af te haken. Het feit dat niet alle klassen meteen speelbaar zijn helpt daar ook niet aan mee. Dat de game grafisch niet van de bovenste plank is, is te verwachten van een gratis spel, en dit vergeet je al snel vanwege de soepele gameplay. Warface is daarmee een game geworden die vooral bedoeld is voor spelers die echt de game echt willen omarmen.