UFC 2009 Undisputed Review

door Timo
vrijdag, 22 mei 2009 om 17:00
Een vechtgame zoals we nog nooit gezien hebben van een sport die bij ons vrijwel onbekend is, is natuurlijk de game UFC 2009 Undisputed. UFC 2009 Undisputed is echter geen normale vechtsportgame, zoals boks- en worstelgames. Maar zal deze game zichzelf toch kunnen bewijzen als echte vechtsportgame?
De wereld van ultieme gevechten
UFC 2009 Undisputed is de eerste game op de huidige console die gebaseerd is op de Ultimate Fighting Championship (UFC). Deze grootschalig georganiseerde kooigevecht-evenementen zijn in Amerika erg populair en het is dan ook al in totaal de vierde game die wordt uitgebracht met de licentie van UFC.
In de game is het natuurlijk het gaafst om jezelf na te maken als ‘Ultimate Fighter’ in het menu ‘Create a Fighter’. Vervolgens kun je dan kiezen in welke klassen je wilt gaan spelen, bijvoorbeeld de zwaargewichten, lichte zwaargewichten, middelgewichten, lichtgewichten of tussen licht en gemiddeld in. Ook kun je jouw eigen vechttechnieken kiezen, zoals kickboksen of gewoon boksen en judo of worstelen.

Tevens heb je ook heel veel opties om precies alles te personaliseren zoals jij wilt. Nu kun je dan beginnen met je vechterscarrière door middel van het ‘Career’ menu. Dit is eigenlijk het grootste gedeelte waarmee je aan de slag zult zijn. Je kunt namelijk door middel van de kalender gaan plannen wanneer je wilt gaan trainen, sparren tegen je trainingspartner of natuurlijk een weekje rust nemen.
Terwijl jij blijft door trainen, wat met één druk op de knop al is gebeurd, zul je e-mails krijgen van de UFC baas, Dana White, die je dan zult vragen of je met een evenement in een bepaalde week wilt meedoen en tegen wie je wilt vechten. Na het gevecht zul je enkele e-mails ontvangen over je gevecht. Echter ligt het eraan of het een goed of slecht gevecht was, dan zul je namelijk ook goede en slechte e-mails ontvangen. Wat ook erg gaaf is in de game zijn de sponsors. Je kunt namelijk verschillende contracten krijgen bij sponsors en wanneer jij dan een logo van die sponsor op jouw broek plakt, zul je meer credit ontvangen. Met deze credits kun je dan weer meer sponsors afsluiten of nieuwe dingen vrij spelen.
UFC 2009 Undisputed Screenshot 96331
UFC 2009 Undisputed Screenshot 96329
UFC 2009 Undisputed Screenshot 96327
Dé ultieme gevechten
Je kunt in UFC 2009 Undisputed verschillende soorten gevechten voeren, namelijk vechten in de ‘Career’ modus, waarmee je uiteindelijk kampioen zult worden van jouw gewichtsklassen, ‘Classic Fights’, waarin je verschillende hoogte punten uit de UFC geschiedenis moet naspelen, ‘Exhibition’ modus, waarin je simpelweg gewoon een potje kunt knokken (online of offline). De game bevat dus meer dan genoeg verschillende modi om jou nodige tijd zoet te houden.
Wanneer je de gevechten begint, is het eerste wat opvalt de 'Octagon'. De 'Octagon' is, in plaats van een vierhoek, een achthoek. Ook heeft het, zoals bij boksen en worstelen, geen touwen aan de zijkant maar zit er gaas om heen. Dit ziet er al een stuk spannender uit dan een normale boskring. Je zult dus moeten proberen jouw tegenstander knock-out zien te slaan of je moet een aantal rondes zien vol te houden om vervolgens het oordeel van de jury af te wachten.
Als het gevecht dan begint zul je, indien je de uitleg van het spel niet gevolgd hebt, merken dat de besturing vrij lastig is. Je kunt namelijk veel verschillende bewegingen uitvoeren. Je kunt namelijk, naast de verschillende standaard rake klappen, ook een takedown en clinch doen (het neerhalen en vastpakken van jouw tegenstander), een transmission uithalen (een aanval van jouw tegenstander omkeren), sumbission doen (het laten opgeven van jouw tegenstander door verschillende soorten houdgrepen) en meer. De controls moet je in het begin zeker even onder de knie krijgen, maar daarna gaat alles erg soepel.
UFC 2009 Undisputed Screenshot 85126
UFC 2009 Undisputed Screenshot 85124
UFC 2009 Undisputed Screenshot 85122
Bloederig mooi
Er is geen één vechtsportgame, op dit moment, zo mooi als UFC 2009 Undisputed. De game ziet er echt heel erg goed uit. Het eerste wat je in de game zult zien, het menu, is erg mooi vormgegeven en netjes uitgewerkt. De karakters zien er ook allemaal goed uit, de scheidsrechter en de vechters zien er allemaal mooi en heel erg gedetailleerd uit. Met de physics van deze game zit het ook dik in orde. De bewegingen zien er vrijwel altijd heel erg realistisch uit, alleen soms kan een klap of trap een beetje raar landen, maar dat gebeurt zelden.
Wat ook erg mooi is, is als jij je tegenstander een paar flinke klappen hebt toegetakeld dat je ook daadwerkelijk de wond ziet waar jij hem hard geraakt hebt. Als jij bijvoorbeeld je tegenstander boven zijn rechteroog raakt zie je de eerste keer een klein wondje. Wanneer je echter nog een paar keer slaat wordt deze steeds groter en zal er meer bloed komen. Maar een paar klappen of trappen uitdelen gaat natuurlijk niet zomaar.
Na verloop van tijd zal je uithoudingsvermogen omlaag gaan en zal het zweet van je lichaam afdruipen. Als het gevecht bijna aan het einde loopt en jij de tegenstander verzwakt hebt en hem vervolgens knock-out slaat, zul je daarna de slow motion terug zien. Soms kan een klap er dan een beetje raar uitzien en gek neerkomen, maar de meesten zien er uitermate gruwelijk uit. Kortom, elk detail is aanwezig, de beweging zijn bijna altijd perfect en het ziet er allemaal erg goed uit.
{video:http://www.gametrailers.com/do... he is down!"
In UFC 2009 Undisputed is het geluid ook erg goed verzorgd. De nodige muziek tijdens het spelen is duidelijk aanwezig, hoewel sommige nummers van de muziek uit de game iets minder zijn. Ook hoor je tijdens het menu verschillende hoogtepunten uit wedstrijden van de UFC tussen door. Zo zul je onder andere het commentaar van de twee commentators Mike Goldberg en Joe Rogan, welke helemaal uit hun dak gaan wanneer iemand knock-out gaat. Ook zul je tussendoor het commentaar van verschillende vechters horen na een gevecht van de desbetreffende vechter. Dit allemaal zorgt voor de authentieke UFC-sfeer in deze game. Soms kan bepaald commentaar en muziek wat in herhaling vallen, maar al met al is het geluid voor deze game goed verzorgd.
UFC 2009 Undisputed Screenshot 63134
UFC 2009 Undisputed Screenshot 63126
UFC 2009 Undisputed Screenshot 63124
UFC 2009 Undisputed is een top game geworden op het gebied van vechtsportgames. De game zorgt voor genoeg uurtjes aan knokken. De gameplay is in het begin wat lastig, maar het werkt zeker er goed. De muziek uit de game past er ook perfect bij, net zoals het commentaar. De carrière die je in de game kunt spelen is erg goed bedacht, hoewel het trainen zelf wel wat uitgebreider mocht. De mogelijkheid om een vechter aan te maken die aan jou gelijk is, is ook erg tof. Helemaal wanneer jij jezelf uiteindelijk ook de onbetwiste UFC kampioen mag noemen. De game heeft zich nu zeker bewezen als echte vechtsportgame, maar of UFC 2009 opgewassen is tegen EA’s aankomende titel Fight Night Round 4, blijft nog maar de vraag.
Cijfer: 8.4