Typoman Review - In limbo met letters

vrijdag, 27 november 2015 om 15:39
Typografie is misschien wel één van de belangrijkste kunstuitingen van de afgelopen jaren. Of het nou gaat om het uitwerken van een passend logo, een dynamische reclameposter of het vormgeven van een tijdschrift; we kunnen niet zonder typografie. In Typoman gaan de typografische uitingen zelfs nog verder dan alleen het design van het logo van het spel!
Typoman is een tweedimensionale puzzel-platformer die zich afspeelt in een grauwe wereld. Door de woordpuzzels op te lossen verander je de omgeving zodat onze held genaamd HERO, het hoofdpersonage in Typoman, kan vorderen. Het hoofdpersonage heeft misschien niet de meest originele naam ooit, maar zijn design en de spelwereld maken dat meer dan goed. Zijn design spelt namelijk letterlijk HERO, je moet het maar net even zien.
typoman <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201511/t/2.jpg" />

Bloodborne met letters

De wereld van Typoman zit bordervol met dit soort details. Zo loop je bijvoorbeeld over een brug die bestaat uit een woord, en twee letters uit dat woord vallen naar beneden nadat je er overheen loopt.
Er ontstaat dus een nieuw woord en terwijl het verder niet de gameplay beïnvloedt zijn het wel dat soort details waar Typoman echt in uitblinkt. Typoman ziet er bijzonder goed uit en doet ons het meest denken aan een mix van de wereld van Rayman Legends en Bloodborne maar dan met letters. De wereld van Typoman is grauw en verontrustend, maar ontzettend goed vormgegeven.
typoman review

Woorden en daden

Tijdens het spelen kom je letters tegen die je moet gebruiken om puzzels op te lossen. Door letters bij elkaar te zetten en een woord te vormen verandert er iets in de omgeving wat te maken heeft met het woord dat jij zo net hebt gevormd. Door bijvoorbeeld de letters D, O, W en N naast elkaar te zetten vormt het woord DOWN zich. Een poort in de buurt zal dan naar beneden gaan waardoor jij weer verder kan gaan met je avontuur.
Wanneer bijvoorbeeld een woord verkeerd gespeld is (inderdaad, een typo) moet jij het woord corrigeren. Dit doe je door het woord te corrigeren via de gamepad. Door de letters naar de juiste plek te schuiven vormt het correct gespeelde woord zich alsnog, zo corrigeert Typoman toch nog spellingsfoutjes!
typoman review

Gissen en missen

Terwijl de puzzels in Typoman prima werken, is het spel ook nog eens een platformer. En dat gaat Typoman helaas iets minder goed af. Soms het lijkt het er op dat er mee afgrond is dan grond om op te staan en het gevaar loert letterlijk om elke hoek. Nu is dat natuurlijk ook wel super spannend, maar soms voelt het gewoon oneerlijk om gelijk weer afgeslacht te worden na één verkeerde keuze.
Gelukkig auto-saved het spel na het oplossen van elke puzzel, waardoor het spel je al snel aanzet tot gissen en missen. Het spel daagt je dan uit om het nog eens te proberen. Mocht je echt vast te komen staan kan je altijd via de Wii U gamepad om een cryptische hint vragen.
Typoman is een interessante en originele puzzel-platformer geworden, die net iets meer uit blinkt in het puzzelen dan in het platformen. Daarnaast is het concept en de visuele uitwerking van Typoman erg creatief en iets wat wij nog nooit eerder hebben gezien in een game. Oh, en grammaticaal steek je er ook nog iets van op. Niet verkeerd, toch?
Typoman is nu verkrijgbaar in de Wii U Eshop voor € 13,99.