Transformers: Fall of Cybertron Review

zaterdag, 08 september 2012 om 15:00
Robots, explosies en geweld. Geen wonder dat mannen wereldwijd beginnen te brullen wanneer Transformers in beeld komt. Zo’n grote dosis testosteron in een game stoppen klinkt als een goed idee, maar in de praktijk pakt het vaak minder positief uit. Met Transformers: Fall of Cybertron doet ontwikkelaar High Moon Studios een nieuwe poging om een succesvolle game af te leveren. Of hij daar in slaagt, lees je in deze recensie.
High Moon Studios werkt al lange tijd aan de Transformers-franchise. De debuuttitel in deze serie, Transformers: War for Cybertron, werd erg goed ontvangen en wist flink wat geld binnen te sprokkelen. Op XGN beaamden wij dit succes met een mooie 8,5 in de recensie en beoordeelden de game tot de beste Transformers-game op de markt. Het jaar erna deed Transformers: Dark of the Moon een gooi naar deze titel, maar faalde hard. De game gebaseerd op de gelijknamige film haalde slechts een 5,0 in ons definitieve oordeel. De ontwikkelaar doet er daarom goed aan om van de nieuwste game, Fall of Cybertron, een vervolg te maken op War for Cybertron en Dark of the Moon links te laten liggen.
Vervolg op War for Cybertron
De game gaat precies verder waar War for Cybertron is opgehouden. In die game was een burgeroorlog gaande tussen de Autobots en de Decepticons. De kwaadaardige Decepticons willen de planeet Cybertron voor zichzelf en doen hun best om iedere Autobot naar de schroothoop te sturen. In Fall of Cybertron is de oorlog bijna ten einde. De ontknoping van de strijd mag je zelf meemaken. Met een beetje fantasie en een titel als ‘Fall of Cybertron’ zou je al een beetje kunnen bedenken waar dat heen gaat.
Veel karakters, veel afwisseling
Je kunt net als in de vorige Transformers-games de oorlog van beide kanten meemaken. In de dertien levels die de game lang is, wissel je willekeurig van beroemde personages uit de verschillende teams. Onder andere Optimus Prime en Grimlock zul je onder controle kunnen nemen. Ieder personage heeft unieke mogelijkheden. Zo kun je met sommige karakters tijdelijk onzichtbaar worden, terwijl je als iemand anders bijvoorbeeld een grijphaak tot je beschikking hebt, waarmee je je snel naar een hoog gelegen platform kunt verplaatsen.
Doordat je om de zoveel tijd met een nieuw personage kunt spelen, blijft de afwisseling er goed in. High Moon Studios heeft duidelijk zijn best gedaan om de speler continu geamuseerd te houden. Op dat vlak is het net als in de films. Zelfs de grootste macho man met de kortste concentratieboog zal geboeid blijven. Voor vervelen is er gewoon geen tijd. Dan moet je weer een heel veld aan tegenstanders neerschieten, dan weer in volle vaart over het strijdveld racen en tussendoor moet je nog genieten van de talloze explosies die overal voor een opschudding zorgen. Het ‘Michael Bay’-gehalte is weer aanzienlijk hoog in Fall of Cybertron en dat is natuurlijk precies wat je wilt van een game als deze.
Niet nadenken, maar gamen
Met andere woorden: hersenloos vermaak. Geen diepgaand verhaal, geen diepgaande gameplay, maar gewoon lekker achterover zitten en spelen. Echt iets speciaals bevat Fall of Cybertron namelijk niet. Het is een simpele third-person shooter die zelfs op het hoogste niveau nog makkelijk te doen is. Maar de game wil je ook helemaal niet uitdagen op die manier, hij wil je gewoon vermaken. Games zijn tenslotte een vorm van entertainment. Deze titel weet uitstekend te voorzien met hersenloos vermaak en in een spel als dit hebben we daar niets op tegen.
Ziet er niet uit
Je zult dan wel genoegen moeten nemen met hoe het spel eruitziet. De graphics zijn ondermaats vergeleken met de meeste games van tegenwoordig. Geraffelde lijnen en ongeïnspireerde omgevingen zijn toch iets waar je over kunt vallen. Vooral als je je indenkt dat de game vol zit met hoekige robots en metalen constructies is het niet acceptabel dat High Moon Studios deze niet mooi heeft afgewerkt. Het geluid van de effecten is wel in orde, maar de ingesproken stemmen laten te wensen over. Bij stoere, destructieve robots horen toch bijpassende stemmen en die ontbreken helaas bij de meeste personages – uitzonderingen daargelaten.
Samen spelen
Wat dan weer wel goed in elkaar steekt is de Escalation modus. In deze modus kun je het met vier personen opnemen tegen steeds sterker wordende golven vijanden. Iedere speler kiest een beroemde Transformer uit en samen ga je de strijd aan. De modus werkt ongeveer als de zombie modus uit Call of Duty: World at War en Black Ops. Je kunt betere wapens kopen en nieuwe gebieden vrijspelen met de punten die je verdient door vijanden te verslaan. Het is een uitstekend systeem dat prima tot zijn recht komt in de game.
Ben je niet zo van het samenspel dan kun je ook nog terecht bij de competitieve multiplayer. Hierin maak je een eigen karakter aan dat je kunt aanpassen naar eigen smaak. De multiplayer verschilt vrijwel niet van dezelfde modus uit War for Cybertron. Grote vernieuwingen hoef je dus niet te verwachten. Een klein punt is wel dat het soms even kan duren voordat je in een functionerend potje terecht komt. Kun je daar op wachten dan levert de multiplayer nog wat extra gameplay op die zeker de moeite waard is.
Leuk tussendoortje
Deze multiplayer modi en de gevarieerde singleplayer maken van Transformer: Fall of Cybertron een erg vermakelijke game. Het is een leuke third-person shooter waarmee je je een paar dagen kunt vermaken. Daarna heb je het wel gezien en verdwijnt de game in de kast. Er mankeert nog te veel aan Fall of Cybertron om een blijvende indruk achter te laten. Het is daarom dat de game onder moet doen voor War for Cybertron, dat blijft toch wel de betere Transformers-game. Maar heb je nog even zin in wat hersenloos vermaak voordat het drukke najaar begint, dan kun je gerust voor Fall of Cybertron kiezen.