Top Darts Review

maandag, 05 maart 2012 om 11:30
De PS Vita line-up is indrukwekkend. Dat staat als een paal boven water. En niet alleen de retail-games vallen in goede aarde; ook de downloadbare titels gaan als een warm broodje over de digitale toonbank. We noemen een MotorStorm RC of een Super Stardust Delta, die XGN respectievelijk een 7,5 en een 8,5 gaven. Jaja, probeer als ontwikkelaar dan maar eens op te vallen met een game als ‘Top Darts’.
Nieuw is Top Darts niet. De game, waarbij de barsport 'darten' centraal staat, verscheen twee jaar geleden al op de PlayStation 3. Eind vorig jaar bracht Sony het spel opnieuw uit in de collectie After Hours Athletes, inclusief ondersteuning voor de bewegingsgevoelige Move-besturing. Zowel het origineel als de heruitgave werden door XGN matig ontvangen. De hamvraag is daarom of ontwikkelaar Devils Detail het beter doet met de aanraakbare schermen van de PS Vita.
Intuïtieve touchscreen-besturing
Om maar meteen op die vraag in te gaan: het touchscreen van de handheld wordt in Top Darts goed benut. Het bewegen en het gooien van de dartpijlen gaat lekker vlot en voelt een stuk natuurlijker dan wanneer je een PS3-controller ervoor gebruikt. Met je vinger richt je de dartpijl op het punt waar jij hem wilt hebben en voor een worp haal je je vinger van het scherm. Vervolgens leg je je vinger wederom op het scherm en ga je van boven naar beneden om zo je pijl te gooien. Kind kan de was doen in Top Darts en daarvoor verdient Devils Detail alle lof.
Keerzijde van de medaille is dat de game door deze nieuwe besturing wat aan de makkelijke kant is. In verhouding met de PS3-versie gooi je vaker de befaamde 180-score en lijken de altijd cruciale ‘dubbels’ wat minder uitdaging te bieden. Dit komt deels ook door het feit dat je tegenstanders niet van het niveau van een Phil Taylor of Raymond van Barneveld zijn. Om nog maar te zwijgen over het feit hoe lang je op een beurt van de computer moet wachten. Gelukkig speel je in Top Darts niet alleen tegen de computer, maar kun je ook je heil vinden in onder andere de 28 minigames die het spel rijk is.
Heel veel content
Het zijn er heel wat meer dan de PS3-versie. Dat maakt duidelijk dat Top Darts op de PS Vita geen simpele port betreft. Onze persoonlijke favoriet is de minigame waarbij je met je dartpijlen boter, kaas en eieren speelt. Of de varianten op voetbal en Tetris, deze zijn eveneens een welkome afwisseling in de gameplay. Daarbovenop bevat deze versie nu ook een volwaardige multiplayermodus. Zowel via ad-hoc als via de online netwerken kun je leagues en wedstrijden tegen anderen spelen. Hiervoor hoef je niet tegelijk online te zijn, maar is er een turn-based systeem geïntroduceerd, wat vergelijkbaar is met de iPhone-sensatie Wordfeud. Misschien wel de beste verbetering die in Top Darts is ingevoerd.
Duidelijk is in ieder geval dat de PS Vita-versie qua content minstens gelijkwaardig is aan de PS3-versie. Datzelfde is bij de algehele presentatie het geval. Zo kun je bijvoorbeeld in een gezellige Ierse pub wat pijltjes gooien, je vermaken in een vrolijke strandtent of in een luxe penthouse met een adembenemende skyline als achtergrond. Ook de dartborden zelf houden niet altijd de traditionele vorm aan en worden vaak in de meest rare varianten gegoten. Sommige zijn gevormd als een bloem, worden opgesplitst door een Chinese draak in het midden of draaien zelfs rond. Door al dit visuele spektakel lijkt de audio wat ondergesneeuwd, want erg veel variatie horen we niet.
Maar goed, ondanks dat Top Darts eigenlijk weinig fout doet, worden we van de game niet van onze stoel geblazen. Het blijft natuurlijk darten en dat betekent dat je eigenlijk continu dezelfde vingerbewegingen uitvoert. Dat kan op een gegeven moment repetitief of zelfs slaapverwekkend worden, al blijft dat het risico dat je bij dit soort spellen hebt. Daarvoor kun je ontwikkelaar Devils Detail uiteraard niets verwijten.
Prima dartgame op handheld
Top Darts op de PS Vita is een prima overzetting van de originele game op de PlayStation 3. Sterker nog, de sportgame komt op de nieuwe handheld van Sony een stuk beter uit de verf. Dankzij een aantal nieuwe minigames en de intuïtieve besturing via het touchscreen is visueel darten zelfs nog nooit zo leuk geweest. Leuke extra is dat je bij aanschaf van deze Vita game de PS3-versie gratis cadeau krijgt. Oooooooone hunderd and eighty!