Tomb Raider: Underworld Review

Review
vrijdag, 21 november 2008 om 8:50
xgn google image
In Tomb Raider: Underworld stort Lara zich alweer in haar negende avontuur uit de franchise. Zal Lara's avontuur de moeite waard zijn of bezwijkt Tomb Raider onder de druk van de concurrentie?
Lara Croft ontdekte in Tomb Raider: Legend de mysterieuze plek Avalon, waar haar moeder, die vermoedelijk nog in leven is, zou verblijven. Tomb Raider: Underworld zet deze verhaallijn mooi door, want Lara zet haar zoektocht naar Avalon in dit negende deel stug voort. Ze ontdekt in de Middellandse Zee bewijs van een Noorse onderwereld en het bestaan van een mythisch wapen. Het betreft de hamer van de Noorse God Thor, waarvan verteld wordt dat degene die deze draagt, ongekende krachten zal krijgen. Lara doet er in Tomb Raider: Underworld alles aan om te voorkomen dat dit mythische wapen in verkeerde handen valt.
Tomb Raider: Underworld Screenshot 70220 Tomb Raider: Underworld Screenshot 70218 Tomb Raider: Underworld Screenshot 70214
Vrouw van de wereld
Zoals in bijna al haar avonturen zal Lara ook dit keer de wereld over reizen en verschillende ongelooflijke locaties bezoeken. In Tomb Raider: Underworld brengt Lara's zoektocht haar onder andere naar Thailand, Mexico en Antarctica.
De locaties in het spel zien er stuk voor stuk adembenemend uit. De speler krijgt bijna het gevoel zelf op ontdekkingsreis te zijn. Zelfs de weerkaatsing van het licht op de omgeving en op Lara zelf, doet erg realistisch aan en ook de schaduwen lijken allemaal goed te kloppen. De bladeren bewegen onafhankelijk van elkaar en onder water danst Lara's haar daadwerkelijk op het ritme van het water mee.
Tomb Raider: Underworld is voorzien van een bijpassende soundtrack, die op de juiste momenten spanning weet op te bouwen of juist rust weet te creëren. Dit komt ten goede aan de sfeer die Crystal Dynamics over probeert te brengen.
Niet alleen de omgeving is grafisch oogstrelend, maar Lara zelf mag er ook zijn, tenminste als ze schoon is. Lara zal tijdens haar avontuur namelijk ook vies worden als ze door de modder rolt, met een tijger vecht of een berg beklimt. Naast het feit dat Lara vies wordt, heeft ze ook een grondige make-over gehad, waardoor ze er een stuk volwassener uitziet. Haar bewegingen zijn natuurlijk door middel van motion capturing vastgelegd, zodat ze nog realistischer beweegt als ze een berg beklimt of op een richel balanceert. Ook zijn haar acrobatische manouvres weer een beetje uitgebreid, met enkele nieuwe moves om op platformen te komen en om afgronden te overbruggen.
Tomb Raider: Underworld Screenshot 42982 Tomb Raider: Underworld Screenshot 63635 Tomb Raider: Underworld Screenshot 64756
Archeologie voor de puzzelaar
Naast het beklimmen van bergen moet de speler Lara ook door diverse puzzels heen helpen. Tomb Raider games staan tenslotte mede bekend om de puzzels. Ook in Underworld spelen deze een grote rol. Lara zal in haar zoektocht naar de hamer van Thor tempels en geheime locaties bezoeken, alwaar ze puzzels op moet lossen om verder te komen.
Deze puzzels kunnen bestaan uit het plaatsen van een aantal ontbrekende onderdelen in een mechanisme of het overhalen van een aantal hendels, maar zullen naarmate het spel vordert, steeds moeilijker en uitgebreider worden.
Het verkennen van de diverse locaties in Tomb Raider: Underworld is natuurlijk niet geheel zonder gevaren. Zo zitten er in de tempels diverse vallen en moet Lara zichzelf meer dan eens verdedigen tegen zowel menselijke vijanden als dieren.
Tomb Raider: Underworld Screenshot 62833 Tomb Raider: Underworld Screenshot 62827 Tomb Raider: Underworld Screenshot 59211
Niet helemaal perfect
Zoals bij de meeste spellen is niet alles perfect aan Tomb Raider: Underworld. De menselijke vijanden zijn net wat minder gedetailleerd dan de rest van het spel, wat het realisme van de game toch net even de kop in drukt.
Ook zijn de menselijke tegenstanders niet heel erg slim. De A.I. van deze karakters laat nog wat te wensen over. Als de speler gezien wordt, zullen de tegenstanders klakkeloos op dat ene punt blijven schieten, ongeacht hoeveel objecten er nog tussen Lara en de vijand in zitten. Dit is een beetje jammer, maar het wordt gelukkig opgevangen door de A.I. van de wilde dieren in het spel. Deze zullen Lara namelijk koste wat het kost achtervolgen. De hogere plekken die in andere Tomb Raider games nog een perfecte veilige plek boden, zijn nu eerder vallen geworden, want de speler is er alles behalve veilig.
Hierbij moet wel gezegd worden dat de game enkele opties bevat om het de speler makkelijker of moeilijker te maken. Je kunt namelijk zelf instellen of je tegenstanders wilt hebben die lastiger neer te schieten zijn of niet. Als je dus vooral van het ontdekken en klimmen houdt, hoef kun je zelf bepalen dat je binnen vijf seconden langs de gevechten kunt komen. Overigens zijn de confrontaties met menselijke vijanden wederom niet een sterk punt in de game en ligt de nadruk over het algemeen op het puzzelen en klimmen.
Tomb Raider: Underworld Screenshot 59179 Tomb Raider: Underworld Screenshot 68586 Tomb Raider: Underworld Screenshot 68576
Nooit zonder rugzak
Zoals de speler het van Lara gewend is, gaat ze niet op pad zonder haar high-tech gadgets. Naast de bekende Grapple Hook heeft Lara in Tomb Raider: Underworld dezelfde PDA uit het vorige deel bij zich, alleen deze heeft een flinke upgrade gehad. Zo bevat deze nu een Sonar Map, waarmee Lara een 3D-kaart kan maken van de omgeving. Dit kan erg handig zijn in de gigantische levels. Een andere functie van Lara's PDA is de Field Assistance functie. Hiermee kan de speler tips en hints opvragen als hij geen idee heeft wat er gedaan moet worden om verder te komen.
Lara heeft voor de gelegenheid ook een camera meegenomen, waarmee ze opnamen maakt van alle lokaties die ze bezoekt. De speler kan deze gebruiken om foto's en video's te maken tijdens het spel om zo een vriend in nood uit de brand te helpen.
Naast deze nuttige gadgets heeft Lara nog veel belangrijkere dingen meegenomen op haar avontuur. Hiermee bedoelen we natuurlijk haar wapens. Lara heeft zoals gewoonlijk haar geweren en haar harpoen meegenomen, maar krijgt later in het spel nog beschikking over bijvoorbeeld een shotgun en semi-automatische wapens. Ook heeft ze vanaf het begin al granaten bij zich, die op muren en vijanden blijven plakken. Dit laatste kan erg handig zijn op sommige momenten in de game.
Met een geheven hoofd
Tomb Raider: Underworld is een absoluut waardige aanvulling op de serie en Lara ziet er in dit deel dan ook erg goed uit. Ze is weer voorzien van handige gadgets en niet te vergeten nieuwe wapens. De omgevingen ogen erg realistisch en het spel is voorzien van een erg sfeervolle soundtrack. De A.I. van de menselijke vijanden is jammer genoeg wat onder de maat. Vaak volgen ze de speler niet goed en blijven ze domweg op een krat of rots schieten. De dieren in de game hebben daarentegen wel een soort ‘natuurlijk jachtinstinct' gekregen van Crystal Dynamics en zullen er dan ook alles aan doen om Lara te verslinden. Ondanks de kleine mankementen die Tomb Raider: Underworld vertoont is het een volwaardige titel die absoluut niet bezwijkt onder de druk van de concurrentie.
Cijfer: 8

Populair Nieuws