Tomb Raider: Underworld Review

Review
woensdag, 10 december 2008 om 17:02
xgn google image
De Tomb Raider serie bestaat inmiddels alweer twaalf jaar en het negende deel ligt in de schappen. In het nieuwste deel, Underworld, probeert Lara haar moeder terug te vinden. Weet Lara ook op de Wii indruk te maken of kunnen we dit deel beter naar de onderwereld verbannen?
Wie de review van Theo een paar weken geleden heeft gelezen, kwam erachter dat Tomb Raider: Underworld een dikke 8.0 kreeg. Inmiddels hebben we ook de Wii versie uitgebreid kunnen spelen maar of de Wii versie net zo goed is als de PlayStation 3 en Xbox 360 versie, dat is nog maar de vraag.

Je moeder… leeft nog
Het verhaal in Tomb Raider: Underworld borduurt verder op het verhaal van Tomb Raider: Legend. Lara is op zoek naar haar moeder en in de poging om haar te vinden gaat ze dan ook naar veel uiteenlopende locaties. Zo zwem je op het ene moment in een mooie, blauwe zee en sta je op het andere moment in de kou op Antarctica. Maar niet alleen om je moeder te zoeken ga je naar deze locaties. Tijdens Lara’s zoektocht raak je namelijk verwikkeld in een mysterie over een hamer; de hamer van de Noorse god Thor wel te verstaan. Wie deze hamer in zijn bezit krijgt, krijgt ongekende krachten en is daarmee zelfs in staat om de goden een kopje kleiner te maken.
Tomb Raider: Underworld Screenshot 72828 Tomb Raider: Underworld Screenshot 72826 Tomb Raider: Underworld Screenshot 72818
Grafisch beter dan menig game
Zoals we van de Tomb Raider serie kunnen verwachten, ziet de game er oogstrelend uit. Het is wel minder dan op de Xbox 360 en de PlayStation 3 maar het spel mag er ook op de Wii zeker wezen. De omgevingen zijn mooi in elkaar gezet en zien er netjes en verzorgd uit. Wel zit het spel vol met grafische bugs, hier volgt later in deze recensie meer over. Sommige personages zijn net als in de andere versies minder gedetailleerd.

Wat wel erg leuk is, zoals Theo ook al aangaf, is dat Lara echt vies wordt tijdens haar avontuur. Zo zul je regelmatig een vlek op haar kleren tegenkomen nadat Lara door de modder heeft gerend of een berg heeft beklommen. Wat erg jammer is aan Tomb Raider: Underworld is dat ook de camera uit een filmlicentie-game lijkt te komen. De camera draait naar punten waar jij het niet wilt en is lastig om te corrigeren en zorgt er soms voor dat je bepaalde puzzels of punten opnieuw moet doen. Het spel is, zoals je waarschijnlijk al vermoeden, niet zo mooi als de PlayStation 3 of Xbox 360 versie maar kan op de Wii zeker zijn mannetje staan.

Bugs
Net kon je al lezen dat het spel veel bugs bevat. Zo zal het regelmatig voorkomen dat een schakelaar deels in de muur verdwijnt, Lara door een rots heen duikt of zelfs aan een balk zwaait terwijl dat op die manier nooit mogelijk is, zelfs niet binnen een videogame. De balk of stang hangt dan van het oosten naar het westen en Lara zwaait ook op die manier. Normaal gesproken zou iemand dan met zijn of haar lichaam tegen het object aan knallen. Een erg grote fout die niet in een game thuis hoort. In de Xbox 360 en de PlayStation 3 versie zitten deze bugs overigens niet maar in de Wii versie weten de bugs het je soms knap vervelend te maken.
Tomb Raider: Underworld Screenshot 72802 Tomb Raider: Underworld Screenshot 72787 Tomb Raider: Underworld Screenshot 72772
Het geluid klinkt wel goed
Wat net als de graphics goed is aan Tomb Raider: Underworld is het geluid. De verschillende levels kennen allemaal verschillende stukken muziek. Zo hoor je in het eerste level een dromerige melodie en weet de muziek het op bepaalde punten flink spannend te maken. Een goed voorbeeld is het punt in het eerste level dat je de Kraken tegenkomt. Het spel weet dit met opzwepende geluidseffecten behoorlijk spannend te maken. De tussenfilmpjes zijn goed ingesproken maar de geluidjes die Lara zelf maakt komen zo af en toe op verkeerde momenten. Bijvoorbeeld als je Lara een lange sprong maakt en begint te gillen als dat ze een ravijn in springt. Doe je het stukje vervolgens opnieuw en op dezelfde manier, dan doet ze het niet. Alleen het geluid is eigenlijk weinig aan op te merken behalve de zojuist genoemde probleempjes. Het geluid klinkt net zo oorstrelend als Theo in zijn recensie beweerde en dit ben ik dan ook volkomen met hem eens.

Puzzelen speelt de hoofdrol
Nog steeds speelt het puzzelen de hoofdrol en op de Wii wordt daarbij de besturing flink gebruikt. Al in het eerste level moet je een puzzel oplossen door met Lara’s hand, die dient als aanwijzer, naar een puzzelstuk te wijzen en vervolgens naar links of naar rechts te draaien. Of moet je tandwieltjes in de juiste volgorde zetten. Dit werkt allemaal goed maar kent hier en daar een aantal minpuntjes. Zo komt het regelmatig voor dat je het verkeerde stukje draait. Dit is allemaal niet heel erg aangezien de puzzels nooit heel ingewikkeld worden.
Tomb Raider: Underworld Screenshot 72741 Tomb Raider: Underworld Screenshot 72707 Tomb Raider: Underworld Screenshot 62819
Ook mag je regelmatig vijanden overhoop knallen. De besturing maakt op dat moment gebruik van een richtpunt en deze is te besturen met je Wiimote en schieten doe je met de B-knop. Helaas gooit de besturing soms wat roet in het eten en schiet je naar achteren als je een vijand op een hoog gelegen gebied wilt raken.

Lara heeft natuurlijk ook haar grapplehook bij zich waarmee ze naar verschillende hoog gelegen plekken kan komen. Ook dit werkt soms niet goed want in plaats van dat je de door jou gekozen actie wilt maken, begint Lara langs de muur te rennen en spring je zo af en toe je dood tegemoet. De meeste van dit soort foutjes komen voort uit de besturing en de camera die vaak in verschillende standpunten staat. Theo beweerde al in zijn recensie dat de game genoeg uitdaging biedt, in de Wii versie is dat ook zo, maar helaas komt dit door de vele bugs.
Conclusie
Tomb Raider: Underworld is grafisch een van de mooiste Wii games op dit moment. Lara en de omgevingen zijn stuk voor stuk erg mooi maar de minder belangrijke personages zijn wat afgeraffeld. Ook de bugs zijn erg vervelend en belemmeren het speelplezier. Het geluid is goed maar duikt heel af en toe op de verkeerde momenten op. Weet je door de foutjes heen te kijken en heb je een flink doorzettingsvermogen? Dan heb je met Tomb Raider: Underworld een leuke titel in handen. Tomb Raider: Underworld weet zeker zijn mannetje, of vrouwtje eigenlijk, te staan tegenover de Xbox 360 en de PlayStation 3 versie. Het is alleen de keuze nog of je voor grafisch een mooi spel kiest (PS3 en Xbox 360) of voor een aanwijsbesturing (Wii).
Cijfer: 6.5