Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Review

dinsdag, 22 mei 2012 om 18:00
Het is één van de grootste, zo niet de grootste, titels van het eerste half jaar voor Ubisoft. Het gaat dan natuurlijk over Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier, een spel dat overigens nóg verder gaat dan voorganger Ghost Recon: Advanced Warfighter 2. In de vorige impressies was het nog maar de vraag of dat wel met open armen ontvangen kon worden, maar er is uiteindelijk één artikel die dat daadwerkelijk bepaalt: de recensie.
Zoals je waarschijnlijk al weet is Ghost Recon: Future Soldier vooral gericht op teamwork en dus co-op, maar ook voor de singleplayer liefhebbers schijnt er het één en het ander wat leuks te doen zijn. Keihard knallen dus? Nee. Ubisoft komt dit keer ook met totaal andere dingen. Stealth, heel veel gadgets, tactische dingen, ga zo maar door. Dat zijn heel wat veranderingen.
De hele wereld over
Maar eerst, Ghost Recon: Future Soldier heeft nog altijd een verhaal. Al gelijk in het begin van het spel word je geconfronteerd met hevig geweld. Jij en je befaamde Ghost team zijn onderweg om een konvooi te onderscheppen. Dat lukt ook. Even inspectie doen in de wagens, en ineens hoor je een telefoon afgaan. Belletje van tante Ria? Nee, een bom natuurlijk! Een hele nare zelfs. Deze bom ontploft en schakelt het hele team uit. Een enorme klap voor Ghost dus, en een ander Ghost team (bestaande uit Chuck, Pepper, 30k en de leider) moet uitzoeken wie de bron van deze hele nare bom is.
Deze zoektocht neemt je mee naar allerlei verschillende plekken. Nicaragua, Bolivia, Noorwegen, Rusland, Nigeria, ga zo maar door. Het verhaal is niet zo heel diepgaand, maar dat past wel bij de game. Net als in het echt is vechten in het leger of een speciale elite niet heel mooi en zit niet vol met cliffhangers, dus je moet het doen met de variatie aan omgevingen en gevechten. In dat opzicht weet Ubisoft iets moois neer te zetten, ook al weet het leveldesign ons soms teleur te stellen.
Niet alle vrijheid
Ghost Recon: Future Soldier biedt namelijk niet de vrijheid die Ubisoft beloofd had. Het leveldesign had in dat opzicht veel beter gekund, maar voor de rest zit dat prima in elkaar. Maar goed, toch is bij een tactical third-person shooter enorm van belang dat je als speler veel ruimte krijgt en dat je meerdere mogelijkheden in het veld hebt. Want ja, het eerste woord van het genre zegt immers genoeg: tactical. Als je een diepgaande tactische shooter wil maken, dan moet je ervoor zorgen dat je ook de ruimte krijgt. Dat gebeurt nu niet altijd.
Gadgets
Vergeet echter niet dat in andere opzichten Ghost Recon: Future Soldier wel erg sterkte punten laat zien in de tactische gameplay. Zo heb je in gevechtssituaties tal van mogelijkheden. Laten we eerst beginnen met de gadgets. Zo krijg je onder andere een onzichtbaarheidsmantel, vergelijkbaar met die uit Harry Potter. Hierdoor is het mogelijk om op sommige momenten – je kunt ‘m namelijk niet onbeperkt gebruiken – geruisloos door een groep vijanden te lopen, om vervolgens met een verrassingsaanval te komen. Is dat tof? Best wel, want voorzichtigheid is hier zeker geboden.
Liever vanuit een afstandje iets opereren? Dan kun je gebruik maken van de drones. Deze zijn uitermate handig. Zo is er onder andere de Drone Crawler, een kleine drone die kan vliegen en rijden, en super handig is om vijanden te markeren en tijdelijk uit te schakelen. Ook kan het gebruikt worden als afleiding, iets wat in zeer moeilijke situaties hét redmiddel kan zijn. Of wat dacht je van de War Hound, een drone die je kunt gebruiken als een soort schild.
Dan heb je als laatste nog een intel granaat, wat waarschijnlijk jouw meest gebruikte gadget in het spel zal worden. Dit granaat zorgt ervoor dat de omgeving rond de granaat onderzocht wordt en gelijk laat zien waar de vijanden zitten. Het geeft dus ook aan waar de vijanden achter de muren zitten. Kijk, dat is best handig.
Tactiek en stealth
Ben je niet echt van de gadgets? Kan gebeuren. In Ghost Recon: Future Soldier zijn er genoeg situaties dat je je niet genoodzaakt voelt om alleen maar gebruik te maken van die gadgets. Zoals je waarschijnlijk al wist werk je in de game met drie teamgenoten, die je dit keer – in tegenstelling tot vorige games – niet helemaal zelf hoeft te besturen en te helpen. In plaats daarvan markeert de speler vijanden, wat dus de teamgenoten aangeeft welke tegenstander ze moeten doodschieten. De speler geeft dan vervolgens zelf het bevel om te schieten. En ja, dat geeft ook een gevoel van macht.
Aan de andere kant is het niet alleen schieten en markeren. In veel situaties moet je stealth toepassen, iets wat in de franchise niet gebruikelijk is. Het wordt door sommigen gezien als minpunt, maar denk nou eens goed na over de missies die speciale teams moeten doen in het buitenland. Dan lijkt het niet vanzelfsprekend dat er telkens heel veel actie en spectaculaire gebeurtenissen zijn. Anders had je dat soort verhalen wel op het journaal gezien. Nee, dat gebeurt inderdaad niet. Daarom kun je van het stealth gedeelte in Future Soldier zeggen dat het een realistische toevoeging is, wat de ervaring van het spelen van een teamlid van het Ghost team een stuk interessanter maakt.
Wapens aanpassen
Dan over naar iets heel anders. Gunsmith. Een hele toffe toevoeging aan Ghost Recon: Future Soldier is het. En waarom? Omdat het iets heel nieuws is en ook nog eens van grote waarde is voor een game als deze. Het zit namelijk zo: je kunt bij Gunsmith álles aan je wapen veranderen. Maar dan ook alles. De trekker, optiek, gasbuis, gripplaatjes, ga zo maar door. Alles kun je veranderen. En elke verandering heeft invloed op het effect van je geweer. Wil je dat je geweer meer precisie krijgt en minder kracht, dan kun je dat zó aanpassen. Het geeft jou de ideale mogelijkheid om met je gewenste wapen op pad te gaan.
Intensieve co-op
Dus, je bent hartstikke trots op je wapen; die kun je uiteraard aan je vrienden laten zien. Aangezien Future Soldier een spel is waar teamwork van groot belang is, is het uiteraard geen verrassing dat er een co-op modus is. In feite, je speelt alleen maar de co-op modus. Met je vrienden, of met de computer. En vooral met je vrienden is dat leuk om te doen. Allerlei dingen goed afspreken, aangeven wie welke vijand pakt, ga zo maar door. Het mooie is dat je vanzelf van je medespelers hoge prestaties gaat eisen. Want één fout kan fataal zijn. Verwacht dus geen hilarische co-op multiplayer, maar juist eentje waar iedereen van elkaar optimale concentratie verwacht.
Ben je echter niet zo van samenspelen met je vrienden? Dan kun je nog altijd de competitieve online multiplayer doen, al is deze niet zo heel erg bijzonder en origineel. Je zult, ook als niet-liefhebber, toch snel overgaan naar de co-op en dan vooral naar de Guerrilla modus. Deze is namelijk erg tof, en is tegenwoordig niet te missen in iedere shooter. In deze modus moet je namelijk met je team een aantal rondes vijanden overleven, met hier en daar enkele opdrachten. De ene keer moet je een basis veroveren, de andere keer moet je naar een andere plek gaan.
Steekt boven de standaard shooters uit
Mede door de vele mogelijkheden in de gameplay en een goed uitgewerkte co-op weet Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier zich boven alle andere standaard shooters uit te steken. Ondanks het gebrek aan vrijheid weet het spel te overtuigen met sterke gameplay. Dat zie je niet vaak meer, dat een spel een (aardig groot) gebrek goed weet te compenseren. Ook de toevoeging van Gunsmith weet iets toevoegen aan het genre. Kortom, met Future Soldier beland je in een spannend toekomstig slagveld.