Toki Tori Review

Review
maandag, 03 september 2012 om 12:00
xgn google image
Waarschijnlijk zijn velen van jullie wel bekend met de titel 'Toki Tori'. Het spel is inmiddels verschenen op de PlayStation 3, Wii, Android, iOS, ouderwetse mobiele telefoon, Windows en Mac. Maar wisten jullie ook dat het spel zijn oorsprong vindt op de Gameboy Color? Om te ondervinden hoe het spel destijds speelde, heeft de Nederlandse ontwikkelaar Two Tribes het spel nogmaals op een handheld van Nintendo uitgebracht. Ditmaal op de Virtual Console van de 3DS.
Het principe van Toki Tori is simpel: uit een kippenhok wordt een aantal niet-uitgebroede eieren gestolen. Eén ei blijft echter liggen, vergeten door de einapper. Uit dat ei komt al gauw onze held, Toki Tori. Hij ziet zijn broers en zussen naar een eng kasteel gevoerd worden en besluit hen te helpen. En zo begint het avontuur voor een moedig kuikentje, dat hem door vier verschillende werelden met elk tien levels zal leiden. In elk van de levels is een handjevol eieren verstopt en het is zaak deze allemaal te verzamelen, zonder dood te gaan of vast te raken. Klinkt vrij gemakkelijk, niet?
Geen platformer
En gemakkelijk is het ook. Althans, de eerste paar levels. Daar doe je namelijk niet veel meer dan van punt a naar punt b lopen, terwijl je af en toe een klein sprongetje mag maken of een ladder kan beklimmen. Vergis Toki Tori echter niet voor een platformer; elk level is opgezet als een puzzel, waarbij het de bedoeling is via een bepaalde route alle eieren te verzamelen. Behendigheid is hierbij nauwelijks een factor. En dat is maar goed ook, want uit onze ervaring blijkt dat kuikens niet bepaald de meest lenige of snelle dieren zijn. Nee, puzzelen is veel meer voor de donzige diertjes weggelegd.
Al gauw zul je merken dat het essentieel is een goed plan te hebben, alvorens tot actie over te gaan. Heb je dat niet, dan kom je negen van de tien keer uit op een dood spoor. In dat plan dien je vaak ook bepaalde hulpmiddelen mee te nemen, zoals stofzuigers die slangen opzuigen of een krat dat je in een gat kunt plaatsen. Zeker in de latere levels heb je alle hulpmiddelen nodig om het level tot een goed einde te brengen. Dat zorgt ervoor dat de meeste puzzels echte breinbrekers worden, die je door vallen, opstaan en vooral logisch denken op dient te lossen. En na een halfuur echt goed vastgezeten te hebben, is het heerlijk om eindelijk een puzzel door te hebben.
Logica overheerst
Natuurlijk kan het ook voorkomen dat dat moment niet komt en je vloekend achterblijft. Zonder twijfel erg vervelend, maar aan de game valt dat doorgaans niet te wijten. De levels zijn over het algemeen namelijk erg doordacht en logica overheerst. Soms moet je weliswaar iets ‘outside the box’ denken om tot de oplossing te komen, maar het spel breekt zijn eigen regels nooit. Je kunt elk level altijd halen met de hulpmiddelen die je aangereikt krijgt en af en toe een beetje timing. De levels van Toki Tori steken dus ingenieus in elkaar en bieden heerlijke uitdagingen.
Geen extra’s
Meer dan die heerlijke uitdagingen biedt deze virtual console-versie van het spel echter niet. De versie is namelijk precies gelijk aan de Gameboy Color-versie, op een kleine toevoeging na – daar komen we zo op terug. Dat betekent geen 3D en geen nieuwe levels. Dat zijn we natuurlijk wel gewend door titels als Super Mario Bros. en The Legend of Zelda, die ook geen extra’s bieden, maar het blijft jammer. Bovendien hebben de genoemde titels het voordeel origineel ontwikkeld te zijn voor een console en dus een groter scherm. Daardoor zien ze er namelijk op het veel kleinere 3DS-scherm haarscherp uit. De Gameboy Color-game Toki Tori mag van een dergelijk voordeel niet genieten.
Vooral jammer is het nog altijd ontbreken van een goed overzicht bij elk level. De gemiddelde puzzel van de game is doorgaans zo groot dat het niet op één scherm past en dus heb je een verrekijker om ongehinderd door het level te scrollen en deze rustig te analyseren. Handig, maar een overzicht was veel praktischer geweest. Doordat je nooit een overview hebt, is het een stuk lastiger om de puzzel als geheel te benaderen, hetgeen wel nodig is. Een simpel overzicht zou dit probleem verhelpen en het tweede scherm is er uitermate geschikt voor. Verder bevriest de actie in de ‘verrekijker-modus’ wel, maar de tijdslimiet niet. Ben je dus een minuutje bezig om een doordacht plan van aanpak op te stellen, dan mag je het level eerst opnieuw starten.
Tactisch opslaan helpt
Zoals aangegeven is er wel één nieuwigheidje aan deze versie toegevoegd. We hebben het hier over de opslagfunctie die in elke virtual console-game voor de 3DS is ingebouwd. Hiermee kun je op elk moment het spel opslaan. Hoewel dit niet geheel het ontbreken van een overzicht kan compenseren, weet het de schade wel enigszins te beperken. Als je namelijk een bepaald deel van een level al doorhebt, hoef je niet langer de hele puzzel steeds te doorlopen. Je kunt simpelweg opslaan op het punt dat het moeilijk wordt. Dit kan in sommige situaties flink wat tijd besparen die je anders zou verkwanselen aan het doorlopen van het bekende riedeltje.
Prima toevoeging aan de virtual console
Toki Tori kwam uit in 2001 en zelfs dertien jaar na dato is het een vermakelijke puzzelgame die je vooral logisch laat nadenken. De levels zijn vrijwel altijd doordacht en bieden heerlijke uitdagingen die ongetwijfeld gevoelens van euforie met zich meebrengen. Mocht je je nog nooit aan deze titel gewaagd hebben, dan is dit hét moment om dat alsnog te doen. Heb je het spel reeds eens gespeeld, dan is er aanzienlijk minder reden om Toki Tori aan te schaffen. Extra’s ontbreken namelijk en ook een duidelijk overzicht is nog altijd afwezig. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit spel een prima toevoeging is aan de 3DS virtual console-bibliotheek.
Cijfer: 7.5