The Witcher 3 Hearts of Stone Review - Steengoed!

dinsdag, 13 oktober 2015 om 10:00
CD Projekt Red leverde een RPG van jewelste af met The Witcher 3: Wild Hunt. Met Hearts of Stone, de eerste DLC voor deze top RPG, kun je nog langer uit de voeten met The Witcher 3 dankzij vele nieuwe quests, een gloednieuw verhaallijn en nog veel meer. Lees voor een indruk onze The Witcher 3 Hearts of Stone review.
Hearts of Stone is de eerste DLC voor The Witcher 3. De DLC is vanaf 13 oktober beschikbaar is. Blood and Wine is de tweede DLC die later beschikbaar wordt gesteld. Vooraf werd ons beloofd dat Hearts of Stone ruim 10 uur extra speeltijd zou bieden aan de speler. Na het spelen van de nieuwe DLC kunnen we concluderen dat deze tijdsindicatie klopt en je zeker een tijd aan de slag kunt met Hearts of Stone, mits je ongeveer level 30 bent en redelijk fatsoenlijke uitrusting bezit, want eerder Hearts of Stone te lijf gaan is niet aan te raden omdat de vijanden behoorlijk sterk zijn.
Na het installeren van de DLC en het opstarten van de game accepteer je automatisch een nieuwe hoofdmissie, met een gloednieuw (tof!) verhaal. Onze geliefde hoofdpersoon Geralt wordt er in deze DLC op uit gestuurd om Olgierd von Everec een lesje te leren, die net als Geralt een eed open heeft staan bij een mysterieus individu en deze eed ook nog moet volbrengen. Dat klinkt spannend en dat is het dan ook.
Wat de fan wil is natuurlijk wat nieuws zien en dat gebeurt doordat je al snel naar een gloednieuwe plek in Oost-Novigrad wordt gestuurd. Deze plaats stond nog niet eerder op de kaart! Hier begint elk Witcher hart dan ook meteen al sneller met kloppen, vol verwachting. Yes, het oostelijke deel van de Novigrad kaart is flink uitgebreid met dorpen en allerlei points of interest die je allemaal kunt ontdekken!
The Witcher 3 Hearts of Stone review

Op avontuur in het oosten

De kaart ten oosten van Novigrad is in Hearts of Stone is dus flink uitgebreid. De vele points of interest en nieuwe quests ten oosten van de grootste stad in The Witcher 3 zijn allemaal waardevolle toevoegingen in Hearts of Stone. De missie om het redelijke saaie en lege gebied in het Oosten te vullen met spannende dingen om te ontdekken is geslaagd. Well done, CD Project Red. Het is dan ook goed om te zien dat de hoofdmissie van Hears of the Stone zich afspeelt op dit nieuw gedeelte van de map.
In de DLC is het allemaal te doen om de bad buy: Olgier von Everic. Zijn landhuis bevindt zich op het oostelijke gedeelte van de kaart. Deze frappante man is degene die het Witchercontract had opgehangen waar het oog van Geralt op viel. Dus met je paard Roach ga je al snel in volle galop hier naartoe. Want Geralt heeft actie nodig.
Geralt gaat op jacht naar het smerige monster dat zich in de riolen van Oxenfurd verscholen houdt. Wat in eerste instantie lijkt op een eenvoudige witcherklus, blijkt al snel iets gecompliceerder te liggen en dit zorgt voor een plotselinge en spannende twist in het verhaal.
Ontvoerd op een schip en zonder middelen om te ontsnappen krijgt Geralt ineens hulp uit een heel onverwachte hoek. Geralt wordt geholpen om te ontsnappen van het schip, maar hij moet wel iets ter compensatie doen. Geralt accepteert de voorwaarden en dankzij een storm kapseist het schip en weet hij te ontsnappen. Als herinnering dat hij nog een eed heeft die hij moet vervullen, wordt Geralt lelijk gebrandmerkt in zijn gezicht met twee symbolen. Ouch.
The Witcher 3 Hearts of Stone review

Voor wat hoort wat

Met de eed die Geralt moet vervullen aan zijn mysterieuze helper in zijn achterhoofd gaat Geralt aan de slag om zich van zijn eed te ontdoen. Het inlossen van zijn eed valt samen met Olgierd von Everec, die eerder ook hulp kreeg van de mysterieuze helper maar deze nooit heeft afgelost. Aan Geralt de taak om de drie wensen die Olgierd von Everec nog open heeft staan in te lossen alvorens hij zelf van zijn eed af kan komen. Olgierd von Everec is een gierig en zelfingenomen man met een hart van steen, vandaar de naam van deze DLC.
Om de wensen van Olgierd uit te laten komen moet Geralt weer als een echte witcher aan de slag waarbij je vooral een hoop nieuwe, maar ook een paar oude vertrouwde gezichten tegenkomt op je tocht. Vechten met nieuwe zwaarden, praten met geesten en het betreden van koude en klammige mausolea behoren wederom tot de dingen die Geralt moet doen in Hearts of Stone.
Het doden van monsters in hun vieze en stinkende holen en het luisteren naar de doden die tijdelijk weer levend zijn geworden door necromancie zaten al in The Witcher 3 en deze komen dus gelukkig weer in Hearts of Stone terug. Het oplossen van smerige taken met Geralt in de vele hoeveelheden zijmissies die zijn toegevoegd aan Hearts of Stone doen denken aan de zijmissies in de originele The Witcher 3 en geven je meer dan genoeg te doen en te ontdekken naast het beleven van de main quests.
Bovendien is het knap gedaan hoe Hearts of Stone een link legt met de allereerste Witcher door de wonderschone Shani terug te laten keren in de wereld van The Witcher.

The Witcher 3 Hearts of Stone review

Wonderschone dames

Shani is een arts waar Geralt eerst gevoelens voor had. Nadat ze in het eerste deel van de Witcher plotseling verdween keert ze nu terug in Hearts of Stone. Shani is een aantrekkelijke vrouw en een nieuwe vrouw wiens hart door Geralt veroverd kan worden. Spelers krijgen met de toevoeging van Shani dus maar liefst de keuze uit drie schone dames om een serieuze relatie mee op te bouwen.
Net zoals met Triss en Yennefer kun je ook met Shani de liefde bedrijven, mits je je niet als een klootzak gedraagt. Triss en Yennefer zijn echter ook beeldschoon en mocht je geen keuze kunnen maken tussen deze drie dames en dus met alledrie in zee wil gaan kan dat nog weleens nadelig aflopen voor onze grijsharige held. Met de toevoeging van Shani als nieuwe lover in Hearts of Stone kan vrijwel iedere speler een mooie dame voor zichzelf uitkiezen.
The Witcher 3 Hearts of Stone review

Runewords en nieuwe Gwent kaarten

Naast het kloppend hart van Geralt dat onderhouden moet worden is het voor elke speler belangrijk dat de uitbreiding naast vertrouwede elementen ook iets nieuws doet. Gelukkig gebeurt dat. Een nieuwe optie die in Hearts of Stone is toegevoegd zijn de zogenaamde Runewords. Er zijn zowel Runewords als Glyphwords. De Runewords kun je maken door enkele glyphs samen te voegen en geven Geralt enkele nieuwe verbeteringen.
Deze verbeteringen zijn heel verschillend en je kunt hier een beetje mee experimenteren om zo te kijken welke Runewords het beste bij jou passen. Zo zijn er Runewords die je automatisch alle pijlen laat deflecteren, maar je kunt bijvoorbeeld je levensbalkje sneller laten vullen als je een vijand doodt door je adrenalinepunten op te offeren.
De mogelijkheden zijn divers, superhandig en er zijn maar liefst 9 Runewords en 14 Glyphwords toegevoegd in Hearts of Stone. Je kunt ook nieuwe Runewords laten onderzoeken bij een nieuwe NPC die speciaal is toegevoegd om je te helpen met de Runewords. De toevoeging van de Runewords geven de combat van Hearts of Stone nog net dat beetje extra nieuwigheid.
Over nieuwigheid gesproken: ook het bekende kaartspel Gwent uit The Witcher 3 krijgt nieuwe toegevoegde kaarten. Dit zijn er maar liefst 10 dus je kan wederom je verzameldrang de vrije loop laten. Wij verklappen vast dat een van de nieuwe kaarten een koe is, maar wat de kaart doet en kan laten we even in het midden liggen.
The Witcher 3 Hearts of Stone review

Goud in handen met Hearts of Stone

The Witcher 3: Wild Hunt is een grandioze game die je letterlijk betovert en pas na vele tientallen uren loslaat. De Hearts of Stone DLC weet je wederom bij je lurven te grijpen en laat je niet gaan totdat je het verhaal tot een goed einde hebt gebracht.
Deze eerste DLC van The Witcher 3 is met vlag en wimpel geslaagd en een must-have voor degenen die The Witcher 3 spelen of weer willen gaan spelen. Hearts of Stone is een steengoede DLC van The Witcher 3 en iedere cent meer dan waard.
Je haalt Hearts of Stone al vanaf 8,50 euro in huis halen.
Cijfer: 9.5