The Walk Review (Blu-ray) - Goed in balans

zaterdag, 05 maart 2016 om 10:00
De Twin Towers, het hoogste gebouw ter wereld, is er niet meer. We kennen de ramp, maar die vergeten we even. Want het gebouw was vooral erg mooi voor koorddanser Philippe Petit. Lees er alles over in The Walk Review.
The Walk vertelt het waargebeurde verhaal van de fransman Petit, gespeeld door Joseph Gordon-Levitt. Petit liep in 1974 op de World Trade Center, zonder beveiliging, 45 minuten lang over een stalen kabel. Het is een ongelooflijk knappe prestatie, al vraag je je meteen bij het begin van de film af: hoe vul je daar een hele film mee? En dat zonder dat het saai wordt.
Regisseur Robert Zemeckis weet daar duidelijk goed raad mee. The Walk vertelt namelijk het verhaal van Petit die de kijker meekrijgt in zijn tienerjaren, tot het moment van zijn grote prestatie. En alles wordt verteld door Petit zelf. Omdat het een Fransman is en Gorden-Levitt niet, moest de acteur wat moeite doen. Zo zien we hem met andere kleding, een ander kapsel én hij heeft zich een Frans accent aangemeten. Als je nog Don Jon in je hoofd hebt, heb je werkelijk waar het idee naar een geheel ander personage te kijken.
The Walk Review

Leerproces in beeld

Missie geslaagd dus. Net zoals dat het geslaagd is om de kijker vanaf het eerste moment te prikkelen en vast te houden. Gorden-Levitt staat op het Vrijheidsbeeld in de Verenigde Staten en vertelt vanaf daar zijn verhaal. Als kijker is de hoofdlijn steeds een flashback, en geregeld keren we even terug naar Het Vrijheidsbeeld. Het werkt. Want The Walk blijft van het begin tot het einde verrassend genoeg boeiend.
En het verhaal wordt geloofwaardig gebracht. We zien hoe Petit op jonge leeftijd kennismaakte met een circusartiest, gespeeld door Ben Kingsley. Al vrij snel gaat hij koorddansen én haalt hij het in zijn bol om tussen de Twin Towers te lopen. Wat de film goed doet is het 'leerproces' van Petit in beeld brengen. Want koorddansen doe je niet van de ene op de andere dag. En dus zien we ook zijn momenten waarop hij faalde en eigenlijk nog voor gek stond.
The Walk Review

De stunt van de eeuw

Op die momenten kun je niet anders dan een glimlach onderdrukken en al vrij snel merk je dat The Walk een hele amusante film is. Enige smet is hoe Gorden-Levitt vrij veel schakelt tussen Frans en Engels. Iets wat weggemoffeld wordt onder het mom van: ik moet naar de Verenigde Staten en dus moet ik nu Engels leren praten. Het komt een beetje geforceerd over, maar a la. We accepteren het.
Het hoogtepunt is als vanzelfsprekend de tweede helft van de film als Petit inderdaad van Parijs vetrekt naar de Verenigde Staten. Hij regelt een baantje als de Twin Towers gebouwd worden, zodat hij vanaf de eerste rij een plan kan smeden om zijn coup uit te voeren. Jawel, hij moet een coup worden. Een ludieke actie die niet aangekondigd is én zonder bescherming. Het moet dé stunt van de eeuw worden, min of meer.
The Walk Review

Alle touwtjes in handen

Als je geen kaas gegeten hebt van deze 'tak van sport', bouw je niet alleen wat extra kennis op, ook krijg je meer respect voor dit soort mensen. In journaaluitzendingen denk je misschien al gauw dat iemand een idioot is of een waaghals. Als je The Walk kijkt, krijg je andere gedachten. Want de film toont hoe Petit alle touwtjes in handen wilde hebben. Hij wilde weten hoe touwen of kabels opgehangen werden, zelf bij alles aanwezig zijn, en zelf alles checken.
Met de nodige tegenslagen betekende dat zwaar werken en zo een nacht doorhalen. Het zijn dingen waar je van te voren niet over nadenkt. Petit moest nachten, ook voor zijn magische stunt, doorhalen en ging dan na een nacht alles voorbereid te hebben, op een koord lopen. Hoe moe met een mens dan zijn, schiet er als kijker door je hoofd? Bovendien moet juist een koorddanser lichamelijk én geestelijk fit zijn. Want één keer uit balans raken kan je kop kosten.
The Walk Review

The Walk Review - Pakt verrassend leuk uit

Het is prachtig om te zien hoe Zemeckis al die facetten in beeld brengt. En nog belangrijker: het camerawerk is van sensationele omvang! Het is zo goed gefilmd dat je als kijker spontaan hoogtevrees zou krijgen. Wat een sfeer. En wat een beelden. Zeker als je de Blu-ray editie aanschaft, komt alles wel heel erg tot leven in je woonkamer en dat wil je. Leuk aan die blu-ray is trouwens het kijkje achter de schermen waarin de echte Petit rondloopt en Gorden-Levitt dingen geleerd heeft.
The Walk pakt dus verrassend leuk uit. De film heeft een frisse en leuke vertelling, toont prachtige beelden en gaat in op aspecten waar je van te voren niet eens over nagedacht hebt. Tel daar het overtuigende acteerwerk van Gordon-Levitt bij op en dan kun je niet anders dan concluderen dat deze film goed in balans is en een kijkje waard is.
The Walk is nu beschikbaar op Blu-ray en DVD.