The Stretchers Review - Puzzelplezier met stretchers

maandag, 18 november 2019 om 7:00
stretchers review 0f1573826733
Het is inmiddels bekend dat Tarsier Studios met een opvolger van Little Nightmares komt. Voordat we met die game aan de slag mogen in 2020, kunnen we in een ambulance stappen in de Switch puzzelgame The Stretchers. De game garandeert doldwaze co-op actie voor maar 20 euro. Is het genoeg om in tussen de grote releases van deze herfst op te vallen. Dat lees je in deze The Stretchers Review.
In The Strechers van Tarsier Studios (Little Nightmares) ben jij de lokale ambulancedienst in een kleurrijk boerendorpje. Samen met een collega die jij of een medespeler onder de knoppen krijgt, moet je op pad om mensen te helpen die getroffen zijn door spontane duizeligheid. Al snel blijkt dat de duizelingen niet uit de lucht komen te vallen, maar dat de mysterieuze slechterik Dr. Brains erachter zit. Hij verandert iedereen met behulp van een apparaat in Dizzies en daarom heb jij het ineens ontzettend druk.

Doldwaze puzzelactie

De actie in The Stretchers begint makkelijk met wat mensen die op de grond liggen, maar al snel vind je de Dizzies op de gekste plekken terug. Hierdoor moet je soms flink puzzelen om ze in je ambulance te krijgen. Zo moet je met trampolines naar daken springen, met een grasmaaier in de weer om een tuin toegankelijk te maken en duizelige mensen uit toilethokken slepen.
Om mensen te vervoeren kun je een stretcher gebruiken of de ze gewoon over de grond naar je ambulance slepen. Vervolgens is het zaak dat je als een malle naar het ziekenhuis scheurt om ze af te leveren. Dit laatste doet The Stretchers een beetje denken aan de SEGA game Crazy Taxi. Je veroorzaakt onderweg namelijk een flinke chaos in de spelwereld, terwijl je je slachtoffers naar het ziekenhuis rijdt.
stretchers review 1f1573828047

Bonuspunten voor gekkigheid

Die chaos ontstaat vooral doordat je nergens voor hoeft te remmen en aan een tijdslimiet aan iedere missie gebonden zit. Je knalt dus door muren en hekken heen en schept als het even kan onderweg nog een paar verkeersborden en bomen mee. The Stretchers beloont je namelijk niet alleen als je zo snel mogelijk mensen aflevert, maar ook als je onderweg een zo groot mogelijke puinhoop achter weet te laten. Los van de chaos die zich in punten laat belonen kun je tijdens het puzzelen in de game een berg extra punten verdienen door kluizen en speciale voorwerpen in je ambulance te gooien. Let onderweg wel op voor sprinklers en andere voorwerpen die je hinderen, want deze zorgen voor puntenaftrek als je erdoor geraakt wordt. Bovendien lanceren deze de geraakte ambulancebroeders op een hilarische manier een paar meter de lucht in.
Ondanks dat The Stretchers met vier uur behoorlijk kort is, speel je de game door het puntensysteem veel langer. Het tijdselement en de te verzamelen dingen zorgen er namelijk voor dat je de missies telkens opnieuw wil spelen om je score te verbeteren. Een andere reden om de missies in de game vaker dan eens te spelen is de humor die voorbij komt. In het kleurrijke dorpje oogt alles ondanks het gebrek aan detail erg vrolijk en is er op allerlei plekken wel iets geks te vinden of mee te maken. Zo kom je op het strand voor een aantal gesloten toiletten te staan.
Zodra je een van de deuren opentrekt, vliegt er een skateboard naar buiten waar jij dan vanzelfsprekend over struikelt. Ook als je besluit om tussen de missies door het land te verkennen kom je van alles tegen. Wat te denken van een off-road racebaan die je kunt saboteren of een houtzagerij waar je aan de slag kunt om samen bomen om te zagen.
stretchers review 2f1573828004

Twee broeders zijn beter dan een

De game is wel gemaakt met twee spelers op het oog. Als je de game in je eentje speelt is deze dan ook een stuk minder leuk. Dit is voornamelijk te wijten aan de bediening die dan voor een extra uitdaging zorgt. The Stretchers laat je namelijk allebei de karakters individueel besturen met de analoge sticks van je Joy Cons en dat levert nogal eens logistieke problemen op.
Als je rondloopt merk je al snel dat je niet makkelijk kunt manoeuvreren met twee mannetjes tegelijk en dat je je stretcher vol patiënten nogal eens onbedoeld laat vallen. Met twee spelers zijn deze problemen er niet, maar afhankelijk van met wie je speelt duiken er dan andere uitdagingen op. Zo beweegt de camera slechts een klein stukje mee met spelers, waardoor je bij elkaar in de buurt moet blijven. Dit wordt wel gecompenseerd door de hilarische acties die de game je voorschotelt, maar zorgt er ook meteen voor dat de game op zijn leukst is als je deze tussendoor even kort speelt.
stretchers review 3f1573827984

The Stretchers Review - Erg leuk voor korte sessies

The Stretchers is een titel die erg leuk is, maar die je in je eentje niet lang aan een stuk zult spelen. Met twee spelers is de game een heel stuk leuker, maar ook dan gaat de game na een uurtje snel vervelen. De missies voelen eentonig aan en grafisch is de game niet de allersterkste, al wordt dit laatste nooit storend.
Ondanks dat is The Stretchers een game waarmee je je voor 20 euro geen buil kunt vallen. Voor dit geld krijg je een gezonde dosis humor voorgeschoteld die ideaal is voor tussendoor. Echt opvallen tussen de grote games doet deze game alleen niet, zelfs niet als deze met zwaailichten om de bocht komt vliegen.