The Simpsons Game Review

donderdag, 08 november 2007 om 23:12
Winst maken speelt een belangrijke rol in onze samenleving. Daarom worden er ook steeds games van films gemaakt. Deze games worden veelal bekritiseerd. The Simpsons Game is voor de verandering niet gebaseerd op het verhaal van de film, zal dit zijn vruchten afwerpen?
Wat hebben Scary Movie en The Simpsons Game gemeen? Ze drijven de spot met iets dat al bestaat, ofwel we hebben te maken met parodieën. Scary Movie is een tiener filmserie in het horrorgenre waarin diverse andere films worden geparodieerd. In de eerste Scary Movie film werd er onder andere verwezen naar de films Scream, I know what you did last summer en The Matrix. The Simpsons Game werkt met hetzelfde principe, enkel betreft dit de game en heb jij geen passieve, maar een actieve rol. Wat is er nou leuker dan dat?
Humor
Daarbij komen we direct bij de sterkste kant van dit spel: de humor. Het moge duidelijk zijn dat dit spel bedoeld is voor de The Simpsons fans, en dit groepje mensen zal genieten van dit spel. De film die onlangs in de bioscopen draaide heeft misschien niet alle verwachtingen waargemaakt, daarom wordt het tijd voor deze game waarin de humor alleen maar sterker en beter is dan in de film. Dit nieuwe avontuur is ontworpen door de originele schrijvers Tim Long, Matt Selman en Matt Warburton, en de stemmen zijn van de acteurs uit de TV-serie zelf, dus dat is pluspunt nummer één. De game verwijst naar vele films en deze droge humor werkt al snel op je lachspieren. Games waarnaar verwezen wordt zijn Metal Gear Solid, Madden, Lord of the Rings, The Sims, Mario, Sonic, Medal of Honor, Grand Theft Auto, Scarface en nog veel meer! En heb je wel eens gehoord van de Xbox 720 of de PlayStation 4? De grappigheid zal je niet ontgaan en dat is alleen maar goed.
Zelf ben ik eigenlijk helemaal niet zo’n fan van de geel gekleurde familie die zich onder andere laat kenmerken door handen met vier vingers. Toch moest ik direct in het begin al lachen toen ik chocolade konijnen moest neermeppen om vervolgens de chocolade stukjes op te eten terwijl Homer roept dat er weinig calorieën inzitten. Het is erg leuk om te zien hoe de episodes ook echt gepresenteerd worden in de game. In totaal zijn er 16 levels en elk level kent zijn eigen stijl. Al deze levels bestaan uit vier hoofdstukken. Jammer is wel dat je na ongeveer acht uren al deze levels voltooid hebt. Wat betreft die levels, naast The land of Chocolate, heb je ook Super Happy Fun Fun Homer (een Pokémon/Katamari parodie), Medal of Homer (miliaire missie), maar er is veel meer dan dat. Het mag duidelijk zijn dat je hier te maken hebt met een spel die je vooral niet te serieus moet nemen, maar moet bekijken met een dikke knipoog en moet spelen met een grote grijns.
Personages en hun krachten
Ook moet je het verhaal niet te serieus nemen, want dit slaat natuurlijk nergens op. De Simpons ontdekken namelijk dat ze in een videogame leven, dus eigenlijk neemt de familie zichzelf op de hak. In de game hebben alle gezinsleden een eigen unieke kracht. Je zult in het spel aan de slag moeten met de personages Homer, Bart, Lisa en Marge en heel af en toe Maggie, maar laatstgenoemde telt eigenlijk niet mee, want zij is een NPC personage. Dit houdt in dat je alleen haar bestuurt in korte fragmenten zoals smalle doorgangen. Wat kunnen de personages allemaal? Homer kan in drie types veranderen: Homer Ball, Gummi Homer en Helium Homer. Bart beschikt over een katapult waarmee hij speciale munitie kan verzamelen, denk hierbij aan kristallen, maar ook blikjes tonijn en dennenappels. En verder heeft hij een Batman cape waarmee je kunt vliegen. Ook kan Bart tegen muren opklimmen en via een touw en haak grote afstanden overbruggen. Het derde personage Lisa heeft een saxofoon waarmee ze vijanden omver kan blazen en als tweede optie heeft ze de hand van de boeddha, waarmee ze grote voorwerpen kan oppakken, om bliksem kan vragen of vijanden kan slaan, Met het vierde personage Marge zul je bijna niet spelen maar zodra je dat wel doet, voegt het direct iets toe aan het spel. Zij kan namelijk personages die rondlopen omvormen tot relschoppers. Tijdelijk beschik je als het ware over je eigen slaafjes. Naast deze unieke krachten heb je gewoon de standaard acties zoals springen, aanvallen, verplaatsen etc.
Besturing en mogelijkheden
Met de besturing is verder niets mis, dat werkt allemaal wel logisch. Het enige nadeel is soms de camera die niet helemaal goed inzicht geeft in de situatie waardoor je wel eens mis kan springen. Voor het grotendeel werkt die camera wel goed, en zul je je dus maar tijdelijk hieraan storen. Terugkomend op die vier personages: waar heb je die nou voor nodig en bestuur je die allemaal tegelijk of hoe zit dat nou eigenlijk? Het is jammer, want per level bestuur je maximaal twee karakters en dus niet drie of vier, waarom dit zo bepaald is, is voor mij een vraagteken. De hele tijd kun je simpel switchten tussen deze personages, sterker nog, dit moet je doen. Met The Simpsons Game heb je namelijk te maken met een platformer, en daarbij moeten de nodige puzzels opgelost worden. Jammer hierbij is wel weer dat je niet altijd heel erg na hoeft te denken; als je bijvoorbeeld op een steentje gaat staan met Bart, krijg je direct een plaatje te zien met het hoofd van Homer, waardoor je dus weet dat je fout bezig bent, wat mij betreft, had dit niet gehoeven. Tevens had het nog groter aangepakt mogen worden door de mogelijkheid erin te gooien om alle vier de personages tegelijk te kunnen besturen.
Positieve punten
Twee is dus de max, en dit geldt ook voor de co-op modus. Is die er? Ja, die is er! Wat is er nou leuker dan actief mee te mogen doen in deze hilariteit samen met een vriend of vriendin? Bovendien is het leuker om samen de puzzels op te lossen dan dit in je eentje te doen tegen de computer. Een ander leuk punt aan de game is dat er in de levels allerlei minigames zitten, zo moet je in het eerste level bijvoorbeeld in een boksring een wedstrijd ‘vet eten’ uitvoeren tegen een konijn. Wie de meeste vette etenswaren naar binnen werkt, wint, dus kom vooral niet aan de groenten! Het blijkt ook hier maar weer dat de humor gewoon het belangrijkste is in het spel, daar draait het om. Erg origineel zijn hierbij ook de gameclichés die je in de game zult aantreffen, deze unlock je voortdurend, bijvoorbeeld als je tegen een onzichtbare muur aanloopt.
Actief humor beleven
Dat zijn heel wat positieve punten maar hoe zit het eigenlijk met de grafische vormgeving? Het spel ziet er net zo uit als de TV-serie, dus heel cartoonachtig. Dus om elk gebouwtje of personage zie je een mooie zwarte lijn die de figuren afbakent, maar dat is juist goed, het is één feest van herkenning. Dit is het 22e Simpsons spel, maar in tegenstelling tot de voorgaande drie games (The Simpsons Road Rage, Simpsons Skateboarding en The Simpsons Hit & Run) wordt er bij dit spel gebruik gemaakt van cel-shaded graphics en wordt er dus niet gebruik gemaakt van 3D beelden. Ik moet zeggen dat dit de game alleen maar ten goede komt. Zoals ik al eerder aangaf, hebben de echte acteurs hun stemmen verleend en in de game bevinden zich zo’n 8000 dialooglijnen, dus ook daarmee zit het wel snor. Eigenlijk is er dus niet zoveel mis met The Simpsons Game. Als jij een echte platformer fan bent, bestaan er betere games dan dit, maar als jij dit spel niet al te serieus neemt, kun je heel wat lol aan dit spel beleven, zeker in de co-op modus. Sla je slag met deze humoristische game. Kijk je liever de TV-serie? Niet doen, dat is passief kijken, nu mag je actief meedoen!