The Ratchet & Clank Trilogy Review

dinsdag, 19 juni 2012 om 00:00
Gouwe ouwen; het is tegenwoordig een bekend fenomeen. Neem een paar succesvolle PlayStation 2 titels en breng ze opnieuw uit. Soms met een nieuw jasje. Onderhand laten de meeste mensen merken dat het ondertussen wel genoeg is geweest met deze heruitgaven. Maar toch werd men best blij van het nieuws dat de eerste drie Ratchet & Clank games naar de PlayStation 3 komen. Dat zegt al genoeg.
De gemiddelde gamer mist Ratchet & Clank namelijk. De franchise is tegenwoordig niet meer zo heel bijzonder. De trilogie die jaren terug al op de PS3 verscheen, begon sterk, en eindigde nog beter. De laatste game, All 4 One, viel echter enigszins tegen. Met de opkomende Full Frontal Assault hebben we nog wat hoop op een nieuwe, volwaardige game, maar het gaat hier wel om een PlayStation Network game. Dus ja, gamers moeten voorlopig even verder met drie oudere games. Maar dat is eigenlijk helemaal niet erg, aangezien de drie games ontzettend sterk waren. En tevens is het de tiende verjaardag van Ratchet & Clank, iets wat zeker gevierd moet worden met een terugblik. The Ratchet & Clank Trilogy dus.
Drie in één
Drie games. Dat betekent erg veel gameplay. Voor de mensen die niet bekend zijn met de franchise; het gaat om een Lombax (een soort kat) genaamd Ratchet, die samen met zijn kompaan robotje (met de nadruk op –je) Clank op avontuur gaat door het universum van Ratchet & Clank. Ze ontmoeten hier en daar wat vijanden, die allemaal kwade bedoelingen hebben. Door een ontzettend creatieve vrijheid aan omgevingen en wapens wist Insomniac Games zich toentertijd te onderscheiden van grote concurrent Jak & Daxter – wat eigenlijk ook een top franchise was/is en óók een collectie heeft gekregen op de PlayStation 3.
In het eerste deel ga je met Ratchet & Clank aan de slag om de Supreme Executive Chairman Drek te verslaan. Hij heeft immers plannen om enkele stukken planeten van het Solana Galaxy in te pikken om zo één grote planeet voor Chairman Dreks eigen mensen te creëren. De zogenaamde Blargs hebben namelijk hun eigen planeet onbewoonbaar gemaakt en dus ja, daar moet een nieuw planeet voor komen. Ratchet & Clank krijgen de taak om dit te voorkomen – ook vanwege Chairman Dreks kwade bedoelingen. Tevens ontmoeten de twee helden Captain Qwark, een zowel goed als slecht personage dat in de volgende Ratchet & Clank games ook te zien is.
Deel twee en drie
Ratchet & Clank 2: Locked & Loaded brengt je in een complot, waar Ratchet, Clank en een nieuw personage in Angela Cross vastzitten dankzij een uitstekende vermomming van Captain Qwark. Aan jou de taak om de mensen ongelijk te geven. Maar is er ook meer dan enkel een nieuw verhaal? Jazeker. Het is niet meer enkel de moerbouten verzamelen en steeds sterker worden. In het tweede deel ga je je wapens upgraden, waardoor je geweren nog bruter dan ooit kunnen worden. Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over het opwaarderen van je gezondheid, dat wordt nu namelijk automatisch gedaan. Een andere, ontzettend goede toevoeging is dat je nu ook constant in de lucht kunt aanvallen – iets wat je in het eerste deel alleen met een bepaalde uitrusting kunt doen.
In het derde deel, Ratchet & Clank: Up Your Arsenal, krijg je te maken met een alieninvasie van de Tyrhannoids. Geleid door Dr. Nefarious, een hele gekke robot-man die al het biologische leven in het universum wil uitroeien. Tsja, dat moet tegengehouden worden. En laat het nou net zijn dat jij als Ratchet wordt opgeroepen om daarvoor te zorgen. Maar je krijgt dit keer ook hulp, van onder andere Sasha Phyronix. Met Sasha Phyronix, kapitein van een ruimteschip, ga je naar de meest bizarre en prachtige omgevingen van verschillende planeten.
Groot verschil met deel twee is dat je in deel drie te maken krijgt met nóg sterkere wapens. Ze zijn bruter, origineler, spectaculairder; ga zo maar door. Gameplay-technisch gezien houdt Insomniac Games het weer bij het oude; de gameplay wordt namelijk niet veranderd. En dat is maar goed ook, gezien de successen uit het verleden. Wat wél erg nieuw is, is de mogelijkheid om ook online te spelen. Met zeven andere mensen uit de wereld kun je het opnemen, of tegen drie mensen bij jou thuis op de bank.
Heerlijke gameplay
In de vorige alinea las je het inderdaad al; zelfs in het derde deel werd de gameplay niet veranderd. En dat heeft een heel erg simpele reden. De gameplay was al vanaf deel één ontzettend goed. Betrouwbaar, voelde goed in de handen en het werkte ook soepel. Wat ervoor zorgde dat je deel twee en drie ook ging spelen was het feit dat er steeds meer nieuwe wapens in kwamen. Ook dat zul je ervaren op de PlayStation 3. Nadat je deel één uit hebt gespeeld, zul je merken hoe fantastisch je het vindt dat de gameplay hetzelfde is gebleven terwijl je ook nog eens met de allertofste nieuwe wapens aan de slag kunt.
Betere framerate
Qua content brengt de PlayStation 3 versie echter niet veel nieuws. Maar het feit dat er een online competitieve multiplayer aanwezig is, is een groot pluspunt. Het is namelijk erg leuk om te doen. Weliswaar is het geen uitgebreide multiplayer, maar het is er wel eentje – om het zo simpel mogelijk te zeggen. Andere toevoegingen aan de PlayStation 3 versie zijn de 3D-ondersteuning en een framerate van 60 frames per seconde. Hierdoor vloeien de beelden beter over het scherm. Dat merk je duidelijk, aangezien het nu allemaal veel beter beweegt en er dus veel mooier uitziet.
Even heerlijk spelen
The Ratchet & Clank Trilogy is een duidelijk gevalletje van een puik staaltje werk van Sony: even drie succesvolle games pakken en simpelweg overbrengen naar de PlayStation 3. Geen grote toevoegingen. Geen nieuwe content dus; daar kan men ongetwijfeld nog lang over discussiëren. Maar ja, toch zie je veel liever een compleet nieuwe Ratchet & Clank. Voor diegenen die nog niet in aanraking zijn geweest met de franchise, enkel de trilogie voor de PlayStation 3 of alleen All 4 One hebben gespeeld kunnen we deze trilogie ten zeerste aanraden.