The Pretty One (DVD) Review

zondag, 17 augustus 2014 om 14:00
Terwijl Laurel thuis woont op het platteland en haar vader verzorgt, is het haar tweelingzus Audrey die een druk en interessant leven leidt in de stad. Een leven dat Laurel ook graag wil hebben en die kans krijgt ze nu. Door een auto-ongeluk komt Audrey te overlijden en wordt Laurel voor Audrey aangezien.
The Pretty One is in feite een verhaal over opgroeien en het vormen van een eigen identiteit. Dat deze rode draad mede mogelijk wordt gemaakt door een identiteitsverwisseling kan voor sommige mensen moeilijk zijn om te accepteren. Zo is het concept erachter in de film heel erg simpel, waardoor het niet realistisch is.

Een tweeling die uit elkaar is gegroeid

De film start bij het ouderlijk huis waar Laurel en Audrey na lange tijd elkaar weer ontmoeten op hun verjaardag. Beide rollen worden gespeeld door de actrice Zoe Kazan, waardoor het een perfecte tweeling is. In dit gedeelte van de film verschillen de zussen nogal van elkaar wat betreft kleding en uiterlijk. Audrey heeft middellang haar en is heel erg hip gekleed, terwijl Laurel met lang haar de kleiding van haar overleden moeder draagt.
Het is tijd voor verandering vindt Audrey, daarom neemt ze Laurel mee om bij haar te wonen in de stad. Voordat ze de verhuizing maken, is het eerst tijd voor een goede kappersbeurt. Nadat Laurel bij de kapper voor hetzelfde kapsel als haar zus Audrey heeft gekozen, krijgen de zussen een auto-ongeluk.
Laurel en Audrey

Nieuw kapsel is een nieuwe identiteit

Eenmaal in het ziekenhuis blijkt Audrey te zijn overleden en denken haar vader en dokter dat juist Laurel is overleden. Dit allemaal vanwege het kapsel. Het is gewoon zeer onwaarschijnlijk dat een ziekenhuis enkel afgaat op het kapsel van een persoon, om vast te stellen om wie het gaat. Zeker als de betreffende persoon in kwestie last heeft van tijdelijk geheugenverlies.
Al snel krijgt Laurel haar geheugen weer terug, maar pakt vervolgens haar kans om als Audrey door het leven te gaan. Dit begint met de verhuizing naar de stad, waar zij de dagelijkse bezigheden van Audrey moet oppakken. Een buurman, vriendje, collega-vriendin horen allemaal bij deze dagelijkse bezigheden en het blijft raar dat niemand door de leugen van Laurel heen prikt. Het komt in de film wel ter sprake, aangezien Laurel zich toch heel anders gedraagt dan Audrey.

Zoe Kazan en bijbehorende knullige charme

De charme van The Pretty One zit hem juist in de persoonlijkheid van Laurel als haarzelf, dan wel spelend als haar zus Audrey. Actrice Zoe Kazan zet de rol van Laurel perfect neer, want bij het kijken van de film word je stiekem wel verliefd op haar. Het knullige en naïeve manier van doen, is enorm aandoenlijk om naar te kijken. Daarbij zorgen die dingen ook zeker voor de nodige grinnik en glimlach door de situaties waarin de hoofdrolspeler terechtkomt.
Een andere sterkte kant van The Pretty One zit in de persoonlijke relaties van Laurel en hoe die veranderen als blijkt dat ze tegen iedereen heeft gelogen over haar identiteit. Hoogtepunten zitten in de sterke relatie met haar vader, gespeeld door John Carroll Lynch en met haar buurman Basel, gespeeld door Jake Johnson. Je kunt Johnson misschien kennen van de serie New Girl, waar hij Nick in speelt en zijn rol als Basel in The Pretty One valt goed met elkaar te vergelijken.
Laurel en Basel

The Pretty One is een schattige film met wankelend concept

The Pretty One is een film die leuk is om naar te kijken, vanwege Zoe Kazan en hoe zij de rol van Laurel en Audrey neerzet in de film. Het is namelijk de knullige charme waar je verliefd op raakt en de persoonlijke relaties van Laurel die voor hoogtepunten zorgen. Aan de andere kant is het verwisselen van identiteit veel te simpel uitgewerkt als concept in The Pretty One. Daarbij is het zeer onwaarschijnlijk dat niemand de leugen die Laurel leeft doorheeft.