The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D Review

vrijdag, 01 juli 2011 om 19:00
Ze bestaan: 'vieze' postbodes. Van die mensen die het leuk vinden stiekem 3DS-spelletje achterover te drukken. De reden dat onze Zelda-recensie te laat is, want Ocarina of Time bereikte in eerste instantie nooit de eindbestemming. Poging twee lukte wel, dus op naar magie en de daadwerkelijke recensie!
De line-up aan 3DS-titels is tot dusver niet om over naar huis te schrijven, om het nog niet eens te hebben over de originaliteit. Want zeg nou zelf: hoeveel titels zijn er nu echt nieuw en geen remakes of games die voortborduren op franchises die al even meegaan? Ook The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is een remake. Het verschil is alleen dat dit een ware klassieker is uit 1998 en al meerdere keren is bestempeld als één van de beste spellen ooit. Een spel dat we nog niet eerder hebben kunnen bewonderen in 3D.
Geen vreemde keuze voor een remake
Kortom, de keuze om opnieuw het land Hyrule te bevrijden uit de greep van Ganandorf is niet zo heel gek. Stiekeme nostalgische zielen op onze redactie zaten dan ook met smart te wachten op deze ‘nieuwe’ Zelda-titel. Hoewel het verhaal natuurlijk hetzelfde is als vroeger, slechterik Ganondorf tegenhouden en prinses Zelda redden, is het absoluut tof om weer met Ocarina of Time aan de slag te gaan. Goede herinneringen worden opgeroepen, en bovendien speelt de versie op de 3DS gewoon beter.
Meegaan me de tijd
De gameplay met de 3DS werkt perfect. Via het touchscreen kun je allerlei items selecteren en dus erg snel spelen. Wil je de kaart er even bij pakken, je zwaard pakken of een stok, één druk op de knop en je bent klaar. Bovendien kun je volop de gyrosensor gebruiken, iets dat erg tof is om te doen. Het houdt in dat je in first-person om je heen kunt kijken door letterlijk de 3DS te kantelen. Iets dat de meesten al veelvuldig hebben getest met Face Raiders uiteraard, de gratis game bij de 3DS. Alleen is het wel zo, dat net als bij Super Monkey Ball 3D het wat minder goed uit de verf komt als je volop de 3D-slider open hebt staan. Ocarina of Time ziet er prachtig uit in 3D, het oogt serieus beter dan ooit en wat dat betreft is het dan ook een waar genot. Bedden zien er nu bijvoorbeeld ook echt uit als bedden en niet als vage objecten zoals vroeger wel het geval was.
Maar ons advies is: zet zo nu en dan die 3D-functie even uit en stoei met de gyrosensor, want ook dat is enorm leuk om te doen. Bovendien zul je het ook echt nodig hebben om overzicht te krijgen in je omgeving en om enge vijanden neer te slaan met je katapult. Au, geen genade! Overigens is het wel zo dat je niet per se letterlijk je 3DS hoeft te kantelen, in first-person view kijken door met je circle-pad te draaien is ook gewoon een optie. Duidelijk dus dat aan praktisch alles gedacht is.
Eén van de beste spellen ooit
Behalve de nieuwe elementen kun je je afvragen waarom Ocarina of Time zo geliefd is. Wat voor soort spel is het en wat maakt het dat deze game gewoon gespeeld móet worden, of juist dat nieuwelingen er direct mee aan de slag moeten? Vooropgesteld: Ocarina of Time is een avonturengame die in hoofdlijn qua verhaal erg lineair verloopt, maar nergens de speler het gevoel geeft iets te moeten. In de huid van elvenjongen Link mag je namelijk heel wat opdrachten doen terwijl je vrij rondloopt en de wereld om je heen verkent.
Ocarina of Time is gewoon een toffe RPG eigenlijk die zich laat kenmerken door kerkers, mystieke figuren in allerlei toffe werelden waar je zeker meer dan 20 uur zoet mee bent. Het is een beetje wat je doet: enkel wat je echt moet doen of ook nog de zijmissies die niet verplicht zijn. Het is erg leuk om deze ook te doen in ieder geval, vang bijvoorbeeld wat spoken, ga wat vissen, het kan allemaal. Het is dan ook de balans tussen vechten en het oplossen van puzzels waardoor je steeds maar weer door wilt spelen. En als toetje: paardrijden op Epona zul je ook moeten doen! Klinkt saai, maar in dit sprookje is dat zeker niet het geval.
Puzzels ook geschikt voor nieuwkomers
Qua puzzels is het zo dat deze erom bekend staan niet altijd de makkelijkste te zijn, de ultieme uitdaging dus voor hardcore gamers. Je voelt je een ware oppergod als je alles zelf doet, neem dat aan. Toch is er deze keer rekening gehouden met nieuwkomers. Meteen al in het begin van de game vind je Sheikah Stones, gekke magische stenen waar je naartoe kunt gaan om je te voorzien van een hint. In het begin zul je deze niet nodig hebben, maar later zou je zomaar de stenen eens kunnen raadplegen. Iets dat vroeger niet kon, nu dus wel. Het is absoluut een goede zet, de oude garde kan de optie negeren, de nieuwelingen kunnen zo toch aan de gang met een van de beste games ooit.
Weinig minpunten
Kent de game dan helemaal geen minpunten? Weinig, hoewel er wel een punt is dat opvallend is, waaraan je merkt dat je met een oudere game te maken hebt. De games van tegenwoordig hebben vaak goede opslagsystemen. Houd er rekening mee dat Ocarina of Time dit niet heeft. Niets is veranderd ten opzichte van vroeger, dus ben je een eind op weg in de Deku Tree, ga je dood, begin dan maar weer bij het beginpunt. Of zit je middenin een kerker en denk je: het is bedtijd. Laat de 3DS dan maar aanstaan op de slaapstand, want beginnen bij dat punt waar je gebleven bent is er helaas nooit bij. Hier had nog wel wat aan gesleuteld mogen worden. Verder zijn er een paar gameplay-punten waaraan je merkt dat het net niet meer iets is van deze tijd. Zo draait de camera niet altijd soepel mee en heb je nog wel eens ruzie met jezelf. Link, pak vast, ga eens klimmen! Meestal werkt het, niet altijd.
Een must-buy, meer bestaansrecht dan ooit
Maar het zijn schoonheidsfoutjes, foutjes die er vroeger al waren. Als je bedenkt dat we hier te maken hebben met een remake van een game uit 1998 is het zeer mooi om te zien dat het spel je na zoveel jaren nog steeds vervoert naar een andere wereld, je letterlijk optilt naar een hoger niveau. Hoe is het toch mogelijk dat een spel dat al jaren uit is toch zo cool is om te spelen? En werkelijk: alles, maar dan ook alles ziet er mooier uit. Zelda: Ocarina of Time 3D is niet zomaar een simpele remake. Het maakt gebruikt van de technische mogelijkheden van nu en heeft daarom meer bestaansrecht dan ooit. De Nintendo 64 hoeft niet meer aan, de oude versie van Zelda kan in de kast blijven liggen, koop Zelda: Ocarina of Time 3D. Het is de beste 3DS-game die momenteel uit is en zal zomaar een van de beste games op de 3DS aller tijden kunnen blijven. Een must-buy voor oude fans, maar ook voor nieuwkomers. Voor deze game koop je een 3DS als je die nog niet hebt!
Cijfer: 9.4