The Incredible Adventures of Van Helsing III Review - Herhaald concept

maandag, 01 juni 2015 om 13:44
Zoals je al hebt kunnen lezen in The Incredible Adventures of Van Helsing III preview, waren we positief op een aantal kleine bugs na. Nu er een aantal uur in de game zit kunnen we een voorlopige conclusie trekken. Is de game wel zo goed? Je leest het in The Incredible Adventures of Van Helsing III review.
Met dit derde deel van de action RPG serie lost ontwikkelaar Neocore Games de belofte in om de succesvolle serie na drie jaar af te ronden. We duiken verder in het verhaal van Van Helsing en z'n sidekick chick Katarina, wat als spookje zorgt voor een hoop vermaak. In het laatste deel zijn een aantal nieuwe klassen toegevoegd, maar tegelijkertijd zijn er ook veel features uitgehaald.
The Incredible Adventures of Van Helsing III Review

Eevoudige game

In het laatste deel van The Incredible Adventures of Van Helsing kan je nu kiezen uit zes klassen, die elk hun eigen sterke en zwakke punten hebben. De zes klassen zijn: Protector, Bounty Hunter, Elementalist, Umbralist, Phlogistoneer en een Constructor. De keuze ging in ons geval uit naar de Protector, in de vorm van een bepantserde ridder, om de hack ’n slash mogelijkheden op de proef te stellen.
De gameplay is als vanouds en voelt heerlijk aan. Linkermuisknop voor een simpele basis aanval, rechtermuisknop voor een sterke aanval en knoppencombinaties om speciale aanvallen in te zetten. Vijanden droppen hun loot waarbij sommige items alleen voor speciale karakters zijn, en meteen valt ons de eerste bug op. Sommige items werden op plekken gedropt waar wij niet bij konden; je begrijpt dat dit als snel frustratie oplevert!

Veranderingen

De bovenstaande faalbug waardoor je misschien wel het cruciale item waarmee je jouw personage ultiem sterk maakt mist, wordt al snel gecompenseerd door een andere verandering. De potions om je mana en health te regenereren worden niet meer gedropt. De speler kan nu ongelimiteerd potions gebruiken om te herstellen. Er zit alleen één addertje onder het gras en dat is dat er een langere cooldown is.
In The Incredible Adventures of Van Helsing III is dit niet de enige grote verandering. De level cap is namelijk omlaag gehaald van level 60 naar level 30. Alles voelt ook meteen een stuk simpeler aan. Er zijn minder skills aanwezig, die daarbij ook overzichtelijker zijn en je gaat minder snel dood. De uitdaging ontbreekt dan ook op sommige momenten, maar dat kan zowel positief als negatief worden gezien.

Chaos

Op de graphics van The Incredible Adventures of Van Helsing III is weinig aan te merken. De graphics zien er erg goed uit, maar zijn niet heel erg veel anders dan het spel van vorig jaar. Wanneer de speler aangevallen wordt door grote hordes vijanden ontstaat er een beetje chaos en zorgt de camera view die van schuin boven het beeld toont, voor genoeg overzicht.
De chaos is voornamelijk aanwezig wanneer er magie wordt toegepast. Het irritantste in de game zijn de vijanden die jou kunnen bevriezen. Op sommige momenten heb je simpelweg niet door dat je vast staat. In combinatie met de bug waarbij je op een locatie drukt om je held erheen te sturen en vervolgens de andere kant op loopt, kan je wel begrijpen dat wij vaak dachten dat het een foutje was. Je krijgt het gevoel dat je knoppen niet reageren en het spel niet reageert, en ondertussen wordt je genadeloos aangepakt.

Opvallend

De voice acting is weer goed gedaan en versterkt het spel. Vooral de grappige opmerkingen en verwijzingen van Katarina hebben gezorgd voor een flink aantal hardop lachende momenten. Er zijn meerdere referenties naar Game of Thrones en The Hunger Games, maar ook legendarische fabels worden op grappige wijze genoemd. De vraag is natuurlijk of de verschillende karakters ook een andere impact hebben op het verhaal?
Helaas moeten wij jullie dit antwoord verschuldigd blijven. Opvallend is namelijk dat er naast een aantal melee karakters en een paar magie karakters ook personages zijn die ertussenin zitten. Op zich zijn de zes karakters een leuke toevoeging en kan je jouw eigen speelwijze optimaliseren. Maar vanuit ons oogpunt is het wat overbodig, helemaal wanneer je merkt dat de level cap verlaagd is en er minder skills zijn.

De voice acting, graphics en het succesvolle a-RPG genre zorgen voor een prachtige maar dodelijke slachter van een game. Helaas zijn er nog een hoop bugs aanwezig die doormiddel van een aantal patches zo verholpen kunnen worden. Een ander groot nadeel is het feit dat de level cap verlaagd is en er features uitgehaald zijn. Desalniettemin vermaken wij ons absoluut met deze game en zijn we benieuwd naar alle klassen.
Het verhaal zit tot dusver goed in elkaar en de grappige opmerkingen van Katarina zorgen voor hilarische momenten. Wij verwachten dat er ongeveer 10 uur aan speeltijd ingestoken wordt. Voor een spel van 15 euro is dat schappelijk. Vooral wanneer de mogelijkheden zoals co-op, PVP en Scenario Modus daar nog niet bij opgeteld zijn. De game is een aanrader, maar is absoluut niet perfect te noemen.