The House of the Dead 2 & 3 Return Review

Review
woensdag, 26 maart 2008 om 9:04
xgn google image
Als je wel houdt van shooters maar niet teveel werk wilt verrichten of niet houdt van open werelden, valt je keuze al snel op een on-rails shooter: een spel waarbij je slechts hoeft te richten en de trekker overhalen. Houd jij de zombies uit je kamer met The House of the Dead 2 & 3 Return?
The House of the Dead 2 & 3 Return heet niet voor niets Return. Verwacht geen nieuwe HOTD game, want daarvoor moet je echt wachten op deeltje vier. Ditmaal hebben we te maken met een port. Van oorsprong komt HOTD uit de arcade hallen maar al een aantal jaartjes terug konden we ook op de consoles aan de slag met dit zombie geweld; in 1998 kon dat met HOTD 2 op de Dreamcast en in 2001 met HOTD 3 op de Xbox. Het enige verschil nu op de Wii is dat je deze spellen speelt met een vernieuwde besturing, namelijk de Wii-mote en Nunchuck, maar is dat genoeg om zulke, toch wel oude, games levend te houden of is het misschien toch wat té achterhaald?

Nog steeds leuk
Het verhaal van HOTD blijft hetzelfde en omdat dat een ondergeschikte rol speelt in een spel als deze, waarbij je vooral snel moet handelen, zal dat niet verder besproken worden. Mensen die echt geïnteresseerd zijn in de verhaallijn kunnen dit rustig nalezen in de handleiding van de game zelf. Waar het om draait is een horde van zombies en andere mutanten naar de andere kant van de wereld te helpen, op een dusdanig snelle manier alvorens ze bij jou in de buurt komen. Dit concept deed het al goed in de arcade hallen, was leuk op een paar oudere generatie consoles en is heden ten dage nog steeds leuk.
The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 49696The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 49695The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 49694
Blijft het spel staan als een (lijken) huis?
HOTD stond altijd al als een huis omdat bepaalde elementen dit spel zeker maken. Ondanks dat het in eerste instantie draait om je cursor op de juiste vijand te mikken (bij voorkeur op het hoofd) en zo snel mogelijk te schieten, biedt de game diversiteit. Je vijanden zijn allereerst stuk voor stuk razendsnel en komen gewoonlijk in groepjes op je af, daarbij reageren ze allemaal anders en moet je zelf elke keer ook even iets anders reageren: plaats je de cursor in het midden van het scherm? Of komt je vijand opeens van boven? Sommigen dragen voorwerpen die ze naar je toe zullen gooien en alvorens ze dit doen, dien je hen eerst uit te schakelen.

Naast deze ‘normale’ vijanden, heb je ook te maken met 'bazen'. Deze vragen dan ook allemaal om een andere aanpak. Eigenlijk is het spel niet moeilijk als je maar vaak genoeg schiet en goed mikt. Maar als je nieuw bent met dit genre kan dat een probleem zijn omdat alles wel vliegensvlug voor je neus voorbij raast. Maar oefening baart kunst en omdat HOTD geen heel uitgebreid spel is(na een paar uurtjes heb je het uitgespeeld), zul je al snel locaties herkennen en weten vanuit welke richting je vijanden komen. Zo word je na elke missie ook beoordeeld met een rank, en is het altijd een uitdaging om deze later nog eens te verbeteren. Overigens is voor de nieuwkomers de tutorial raadzaam; daarin wordt alles kort maar krachtig uitgelegd over het reilen en zeilen van dit spel. Want niet alleen doden van zombies speelt een rol, ook moet je richten op items of bepaalde boxen om items te bemachtigen.
The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 49693 The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 49692 The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 49691
Hoewel een voordeel van een on rails shooter is dat je niet steeds geld hoeft in te werpen, zoals wel het geval is in een arcdehal, is het niet zo dat je ongelimiteerd kunt schieten. Dit geldt wel voor je kogels – mits je maar regelmatig herlaad- maar niet voor je levens. Als je de paar credits die je krijgt verbruikt hebt, zal alsnog de melding Game Over verschijnen. Echter kun je gezondheid evenals credits her en der verdienen, zo lang je maar snel genoeg en adequaat handelt. Net zoals in Ghost Squad geldt dat je bij HOTD op bepaalde punten kiest welke weg je opgaat en dit zal gevolgen hebben op het verloop van het spel, hoewel dat niet helemaal opgaat: de route is anders, uiteindelijk zul je toch alle eind bazen voor je neus geschoteld krijgen en dus moeten verslaan.

Achterhaald
De mensen die bekend zijn met HOTD weten hoe dit spel werkt. Alle mogelijkheden zoals vroeger al beschikbaar waren, zijn ook nu weer aanwezig. Zo valt de moeilijkheidsgraad aan te passen, kun je het bloed op groen instellen in plaats van rood, kun je het aantal vooraf gegeven credits bepalen en nog veel meer. Kortom, veel valt in te stellen en is mogelijk, maar dit is nooit anders geweest. Omdat het een regelrechte port is, zijn de graphics dan ook niet verbeterd. Waar bijvoorbeeld HOTD 3 er op de Xbox mooi uitzag, geldt dit niet voor de Wii. Hoewel de Wii niet bepaald bekend staat om mooie graphics had SEGA dit toch wel mogen oppoetsen, maar dat was kennelijk teveel gevraagd. Ook het geluid is hetzelfde, dat was niet slecht, maar komt nu wel achterhaald over. Er zijn tussen filmpjes, de zombies maken geluiden; het is wel aanwezig maar echt het spel tot leven brengen doet het helaas niet meer.
The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 48370 The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 48369 The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 48368
Besturing
Je kunt je dan ook terecht afvragen waarom een spel als dit weer opnieuw is uitgebracht. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de nieuwe besturing van de Wii zich goed leent voor een spel als dit, maar is dat echt zo? Ja, het moet gezegd worden dat HOTD enerverender speelt op de Wii dan als je een Xbox controller in je handen hebt. Hoewel gezegd moet worden dat ook voor de Xbox destijds gewoon guns beschikbaar waren. Tegenwoordig mogen we HODT spelen met de Wii-mote en Nunchuck of, hoe kan het ook anders, met de zapper. Het bedienen van de Wii-mote en Nunchuck werkt simpel: met de Z-knop schiet je en herladen doe je door even naast je TV te mikken en daarmee zijn de belangrijkste handelingen besproken. Schieten met de zapper is leuk, maar op een gegeven moment wordt met twee handen intensief bedienen toch wel vermoeiend en daarbij is het richten van de cursor nou niet de meeste effectieve manier om dat met de zapper te doen. Het is dan ook maar net waar je prioriteiten liggen: een zo hoog mogelijke rank halen of zo realistisch mogelijk de game ervaren?

Nieuwe modus
Om de HOTD-liefhebbers toch niet helemaal ongelukkig te maken is er, hoewel in geringe mate, aan deze groep gedacht. In dit spel is er namelijk een nieuwe optie; de Extreme Mode. Deze speel je vrij als je de singleplayer modus hebt doorlopen van HOTD 2 en 3. Deze modus is moeilijker omdat vijanden (nog) sneller zijn wat gecompenseerd wordt doordat je sneller kunt herladen. Daarnaast heb je de beschikking over een nieuwe mêlee aanval. Juist deze modus is leuk voor mensen die HOTD 2 en 3 al vrijgespeeld hebben en de vraag is dan ook waarom SEGA dit als optie als 'vrij speel'optie gegeven heeft. Het zou beter zijn als dit direct beschikbaar was geweest. De bekendeling zal niet zo’n moeite hebben om dit vrij te spelen en zal na een paar uur dit spel dan ook wel voltooid hebben. Wat doe je hierna? Je rank verbeteren of nog een Nunchuck en controller pakken want niets is leuker dan zombies gezamenlijk af knallen in de co-op mode.
The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 48364 The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 48363 The House of the Dead 2&3 Return Screenshot 48362
Nieuwelingen: omarm…bekendelingen: huiver
Toch zorgt HOTD niet voor vernieuwingen. Soms geldt de opvatting dat je aan goede aspecten niet moet sleutelen en daarom blijft HOTD wel overeind staan, maar helaas niet als een (lijken) huis. Want juist op het gebied van technologie en dus ook games, hoor je eigenlijk mee te gaan met vernieuwingen. HOTD is helaas niet opgepoetst, de grapghics en het geluid zijn achterhaald en mogen in deze tijd eigenlijk niet meer geaccepteerd worden. Desondanks heb je voor 35 euro wel een leuke on-rails shooter te pakken, want zombies af knallen blijft leuk (zeker met twee man) en de vijanden zijn nog altijd even snel en gevarieerd. HOTD 2 & 3 Return is leuk voor de mensen die nog niet bekend zijn met dit genre, die kunnen nog even genieten van deze oude toppers. Degenen die HOTD al omarmd hadden, kunnen beter wachten op deeltje vier.
Cijfer: 7

Populair Nieuws