The Good Wife Seizoen 4 (DVD) Review

woensdag, 01 oktober 2014 om 13:16
“You’ve made your life public, haven’t you? -No, my husband has…” Of je het nu op Net 5 kijkt of via een streamingdienst, The Good Wife is een interessante serie die al heel wat seizoenen draait. Hoe is het vierde seizoen?
Zoals de naam doet vermoeden, draait The Good Wife om een vrouw genaamd Alicia Florrick (Julianna Margulies) die (semi) achter haar man Peter staat die in de politiek zit. Hij wil gouverneur worden en het is in seizoen 1 allemaal begonnen met een overspelzaak.
Inmiddels zit zijn vrouw, Alicia, zelf nogal in een tweestrijd tussen haar man (gespeeld door Chris ‘Mr Big’ Noth) en college Will. Moeizaam, want haar man is nog altijd bezig om hogerop te komen in de politiek en het is vrij lastig om aan de pers te ontsnappen. Daarnaast ligt de focus heel erg op Alicia’s baan bij het advocatenkantoor, waar ze zich anno seizoen 4 goed in omhoog heeft gewerkt.
Ze is belangrijk en terwijl het kantoor financieel gezien in zwaar weer verkeert, doet zij er alles aan om te zorgen dat haar gezin oke is, maar ook haar verlangens worden bevredigd. In die zin is Alicia een personage om je goed in te kunnen verplaatsen: immers moet ze nogal een duizendpoot zijn en overzicht houden en dat kunnen we allemaal wel gebruiken in ons leven.
Good Wife

Goede balans

Als je als acteur in een serie een keertje roept dat je wel eens wilt proberen te regisseren, dan wordt daar vaak verdacht snel ‘ja’ op gezegd. Zo ook in The Good Wife. Er zijn afleveringen in dit vierde seizoen die werden geregisseerd door acteur Josh Charles (Will Gardner in de serie) en het is altijd tof om op te letten of je dan meteen een verschil ziet.
Juist daaraan kun je zien dat de The Good Wife een mooie symbiose van teamwork en kwaliteit is: elke aflevering is goed in balans met de rest van het seizoen. The Good Wife is een bizarre serie, omdat veel dingen vergroot worden die normaal niet goed in balans zijn in een serie. Zo vinden de meeste shows over advocaten alleen maar plaats in de rechtbank en daaromheen, terwijl The Good Wife ook heel veel focust op het gezinsleven en crime.
Hoewel de aandacht voor deze zaken goed wordt verdeeld over de afleveringen, is het soms wel allemaal erg toevallig. Overal wordt uiteindelijk de man van Alicia weer bij gehaald, zelfs als ze ergens een simpele boete voor dreigt te krijgen. Heel duidelijk in dit seizoen wordt het gebruik van smartphones ingezet, wat vooral de zoon van Alicia geen windeieren legt. Hij filmde het akkefietje met de auto-boete en dacht zo onder zijn arrestatie uit te komen, maar alsnog wordt paps er bijna altijd bijgehaald omdat hij veel macht heeft.
Alicia Florrick

Langzaam komt het verhaal op gang

Later in het seizoen komen ook andere technische snufjes de mensen wel heel goed uit. Het is wel leuk dat het er veel inzit, omdat jongeren ook echt veel gebruikmaken van internet en smartphones. Aan de andere kant heb je soms zoiets van: “Makers, ik weet dat tieners redelijk geobsedeerd zijn door hun telefoon, maar ze filmen echt niet alles, hoor.”

Verder is dit een lekkere tv-serie om niet al te goed bij op te letten als je nog andere dingen te doen hebt. De verhaalontwikkeling gaat vrij langzaam. Juist omdat er elke aflevering een bepaalde zaak aan bod komt en er niet per se altijd heel veel verandert in de levens van onze hoofdpersonage, is The Good Wife relaxt om te volgen. Het is, of je nu de serie al vanaf seizoen 1 volgt of nu pas wilt beginnen met kijken, heel gemakkelijk om in te stappen en dit vierde seizoen is op veel gebieden (weer) smullen.
Om het alles nog sappiger te maken, zijn er binnen Stern, Lockhart & Gardner (het advocatenkantoor) ook nog een heleboel andere personages die hun eigen verhaallijnen hebben. Een ervan is die van Kalinda (Archie Panjabi), die meteen in een van de eerste afleveringen al een heel bizar liftmomentje heeft met haar ex-man. De twee beginnen ineens keihard te vechten, net zoals in de film Drive (maar dan voor de gewone televisie dus wat minder heftig) en dat is heel raar in een praatserie als deze.
tv-serie

De extra's

Als je meer van het achtergrondverhaal weet, dan kun je wel enigszins begrijpen dat hun relatie wat gecompliceerd is. Echter, is een gevecht, en zeker in de mate waarin zij dit doen, wel een beetje over de top. Sowieso zijn de verhaallijnen van de anderen uiteindelijk altijd weer verweven met Alicia. Alicia is niet een personage waar je meteen mee wegloopt. Je moet echt even aan haar wennen, ze is ook geen heel emotioneel mens dus het kost tijd om door die harde buitenkant heen te prikken.
De extra’s op de DVD’s zijn wat bijzonder. Op elke losse DVD kun je verwijderde scenes terugvinden, maar er is ook een DVD waarop meer staat. Je krijgt een kijkje achter de schermen waarbij meer wordt uitgelegd over hoe de serie wordt gemaakt en hoe de personages zich ontwikkelen. Erg tof, want als er alleen maar deleted scenes waren, dan waren de extra’s wat magertjes.
Wat wel opvallend is, is dat de focus vooral ligt op acteurs die juist niet heel regelmatig in de serie zitten, zoals Matthew Perry. Wellicht is er op andere DVD’s verder ingegaan op Alicia en Peter, maar het voelt een beetje gek dat een heel team keihard werkt aan de serie, en juist mensen die een afleveringetje voorkomen en weer verdwijnen veel credit krijgen.
affaire

The Good Wife seizoen 4 biedt drama, intrigue, seks en liefde

Seizoen 4 bevat zes DVD’s en je kunt daarop maar liefst 22 afleveringen bekijken. Voor een serie die in Amerika gewoon op de televisie is (en dus niet bekeken moet worden met een speciaal abonnement zoals HBO), is The Good Wife absoluut van een goed niveau. Er is drama, intrigue, seks en liefde in het spel, plus wat crimi-momenten en actie. Het is alleen jammer dat papa er vaak bij wordt gehaald, want na al deze seizoenen denken wij dat Alicia sterk genoeg in haar schoenen staat om haar eigen boontjes te doppen.