The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard Review

dinsdag, 03 juli 2012 om 15:00
Miljoenen gamers hebben zich maandenlang vol overgave op de wereld van The Elder Scrolls V: Skyrim gestort. Veel spelers zullen daar onderhand wel klaar mee zijn, en ontwikkelaar Bethesda wil hen middels de eerste uitbreiding verleiden toch terug te keren naar het land der Nords. Lukt dit ook?
De uitbreiding, Dawnguard genaamd, draait om een groep eeuwenoude vampiers die de tirannie van de zon voor eens en voor altijd wil beëindigen. Zoals te verwachten is niet iedereen daar even groot fan van en dus is er ook een tegenbeweging opgericht, de Dawnguard. Zodra je de downloadbare content aanschaft, zul je al gauw geruchten over deze groepering opvangen en voor je het weet sta je te midden van haar fort. Een missie later beland je in het kasteel van de vampiers en de keuze is aan jou: word je een vampier of een vampierjager?
Vampier vs. vampierjager
Beide facties hebben distinctieve voor- en nadelen, maar op voorhand lijkt Bethesda ervan uit te zijn gegaan dat het gros van de spelers voor de vampiers kiest. Zij krijgen namelijk de mogelijkheid om 'Vampire Lord' te worden, een demonische vampiervorm die je enorm krachtig maakt. De Dawnguard moet het doen met kruisbogen, bepantserde trollen en enkele andere kleine extra’s. Wanneer je je realiseert dat je de kruisboog ook als vampier kunt bemachtigen en vampiers in plaats van trollen (waarvoor je moet betalen) gratis demonische honden krijgen, komen de vampierjagers en wat magertjes vanaf.
Toch zijn de vampiers niet de perfecte keuze, want de Vampire Lord-mogelijkheid valt in praktijk helaas tegen. Je kunt weliswaar op elk willekeurig moment in een indrukwekkende, brede demon veranderen, maar de uitwerking laat te wensen over. Zo ontbreekt in deze modus een eerstepersoons perspectief en is de besturing tamelijk onhandig. Vaak is het lastig om je door deuren te manoeuvreren en het openen van kisten word je zelfs onmogelijk gemaakt. Bovendien werkt het vechten in praktijk wat klungelig en duurt de transformatie-animatie te lang om nuttig te zijn in het heetst van de strijd.
Twee facties, twee perspectieven
Natuurlijk ben je nimmer verplicht deze modus te gebruiken en kun je je met een gerust hart bij de vampiers aansluiten, waarna je aan de slag gaat om de zon een halt toe te roepen. Voeg je je liever bij de Dawnguard, dan roep je juist de vampiers een halt toe. De missies van beide facties doen desondanks grofweg dezelfde locaties aan en resulteren dan ook in vergelijkbare ervaringen. Toch loont het om de verhaallijn tweemaal te doorlopen, om zo de gebeurtenissen vanuit beide perspectieven te aanschouwen. Per factie zul je zo’n zeven á acht uur over het verhaal doen, waardoor het hoofdverhaal reeds zo’n vijftien uur gameplay biedt. Tel daar de nodige nieuwe zijmissies bij op en je zit op zo’n twintig uur nieuwe content.
Meer van hetzelfde
Daarmee kan geconcludeerd worden dat Dawnguard zo’n twintig uur extra Skyrim biedt. Dat is het namelijk; meer van hetzelfde. De uitbreiding biedt grofweg dezelfde gameplay, missieopzet en map. Als jij dus een vernieuwende, innovatieve toevoeging zoekt, dan kom je met deze DLC bedrogen uit. Ben je enkel op zoek naar meer content om je Skyrim-drang een impuls te geven, dan zit je goed. Ergens is dat jammer, want de game zelf biedt al meer dan honderd uur speelplezier. Het spel heeft dan ook niet per se behoefte aan méér content, maar aan vernieuwende content.
Dat neemt niet weg dat Dawnguard een prima uitbreiding is met een aantal toffe toevoegingen. Je krijgt bijvoorbeeld gezelschap een nieuwe compagnon – vooral die van de vampierfactie is erg tof – en zult een soort spookwereld, de Soul Cairn, aandoen. De Soul Cairn is wellicht niet de meest sfeervolle plaats met zijn kale vlaktes en blauwe tint, maar biedt wel een aantal zeer interessante en handige missies. Eén daarvan voorziet je van een spreuk die te allen tijde een paard kan oproepen. Nog toffer is het feit dat je er een draak als compagnon kunt vrijspelen.
Drakenbotten
De fervent wapenbouwers zullen blij zijn met de nieuwe Dragonbone-wapens. Deze pareltjes zijn nog sterker dan Daedric-wapens en tevens nog moeilijker te maken. Actieve boogschutters springen een gat in de lucht om de eerder genoemde kruisboog. Dit wapen gebruikt dezelfde skill tree als de gewone pijl en boog, maar vuurt sneller projectielen af en doet meer schade. Ben je eenmaal aan dit speeltje gewend, is het lastig om terug te gaan naar die plotseling tergend trage pijlen. Zoals gezegd is dit wapen beschikbaar voor zowel vampiers als vampierjagers, hoewel de beste kruisboog enkel door de Dawnguard te bemachtigen is.
Een laatste toevoeging is de uitbreiding van vampirisme en weerwolfisme. Beide aandoeningen hebben nu een eigen skill tree ontvangen, waarmee je extra mogelijkheden vrij kunt spelen. Progressie in deze skill trees boek je door in je monsterlijke vorm moorden te plegen. Als vampier kun je bijvoorbeeld een gargoyle – nieuw in Skyrim – oproepen en in mist veranderen. Erg handig, ware het niet dat de Vampire Lord erg onhandig is en je in een gevecht als ‘gewone’ vampier meer kans maakt.
De bekende bugs
Overigens zijn ook de traditionele Bethesda-bugs weer van de partij, zoals vrijwel altijd bij een lancering van de ontwikkelaar het geval is. Meermaals kwam het bijvoorbeeld bij ons voor dat het plotseling onmogelijk was om de stealthmodus te activeren. Daarnaast werd ons tweemaal opgedragen dezelfde persoon te veranderen in een vampier. De tweede keer bleek dit onmogelijk; de dame in kwestie had zich al tot het rijk der ondoden gevoegd. Een onfortuinlijke moord en het falen van de missie bleek de enige uitweg. Gamebrekende fouten zijn we echter niet tegengekomen.
Gewoon meer
Dawnguard biedt meer van hetzelfde. Je gaat aan de slag met hetzelfde soort missies, baant je een weg door hetzelfde soort grotten en raakt verzeild in hetzelfde soort gevechten. Echte vernieuwing ontbreekt en dat kan spelers tegen de borst stoten. Na honderd uur in een game te hebben doorgebracht, is het verlangen naar innovatie immers niet meer dan logisch. Spelers die slechts hunkeren naar meer missies en meer wapens kunnen Dawnguard echter met een gerust hart kopen. Het biedt namelijk twintig vermakelijke uren extra content.