The Banner Saga 2 Review - Een indrukwekkend avontuur

maandag, 15 augustus 2016 om 12:23
Nog geen half jaar na het debuut van The Banner Saga op de consoles, is nu het tweede deel beschikbaar. Het eerste deel werd door velen geroemd, en aan dit vervolg de zware taak om de verwachtingen opnieuw waar te maken. Of Stoic Games zich wederom kan bewijzen, lees je in The Banner Saga 2 review.
The Banner Saga wist twee jaar geleden menig gamer te verrassen. Met een unieke grafische stijl en een duister verhaal gooide de game hoge ogen. Begin dit jaar was het consoledebuut voor de serie, en nu is het al weer tijd voor het tweede deel binnen de serie: The Banner Saga 2. Voor de titel verdient ontwikkelaar Stoic Games geen originaliteitsprijs, maar gelukkig maakt de game zelf een heleboel goed.
The Banner Saga 2 gaat direct verder waar het eerste deel is geëindigd. De bijna onsterfelijke Sundr Bellower – de antagonist uit het eerste deel – is door de karavaan verslagen, en in dit tweede deel leid je diezelfde karavaan verder naar de eindbestemming. De planeet sterft namelijk nog steeds langzaam af, waardoor het nog niet gedaan is met de ellende.
The Banner Saga 2 review beginvideo

Verder waar het verhaal gestopt is

Geen tijd om te treuzelen, het is showtime. Nog voor je wat gedaan hebt, krijg je deze keuze met welk karakter je dit tweede deel wilt doorkruizen, te weten Rook of zijn dochter Alette. Tevens kun je ervoor kiezen om je savefile uit het origineel te gebruiken. Op die manier hoef je de keuze tussen de twee karakters niet te maken, maar worden al jouw beslissingen uit The Banner Saga meegenomen naar deeltje twee, waar je die keuze reeds gemaakt hebt.
Dit gegeven laat meteen goed zien voor wie The Banner Saga 2 eigenlijk bedoeld is. De game is het middenstuk van een trilogie, waardoor het verhaal geen introductie krijgt. Je hebt immers al uren met de hoofdrolspelers uit de game doorgebracht in het eerste deel. Enfin, er is een korte video aan het begin van The Banner Saga 2 die je een korte terugblik geeft van het verhaal tot dusver, maar verder is het ten strengste aan te raden om te beginnen met het origineel.
The Banner Saga 2 review vergezicht tijdens reis

Oogstrelende grafische stijl

Heb je dat al gedaan, dan kan je met een gerust hart aan The Banner Saga 2 beginnen. En wie dat doet, voelt zich meteen weer helemaal thuis. De game oogt opnieuw fantastisch en laat zich het beste beschrijven als een interactieve cartoon. De ogenschijnlijk handgetekende vergezichten die je op je scherm getoverd krijgt, zijn wonderschoon, evenals de vele bondgenoten en vijanden die je op jouw pad tegenkomt.
En juist dat laatste vormt de basis voor de gameplay in The Banner Saga 2. De game focust zich namelijk voor een groot deel op turn-based strategische gevechten. Hierin vecht je met een groep strijders tegen verschillende soorten Dredge. De basis van die gameplay is natuurlijk gevormd in The Banner Saga, en dit tweede deel borduurt verder op die basis.
The Banner Saga 2 review combat still

Nieuwe manier van vechten

Zo dien je meer dan ooit rekening te houden met de bescherming die jouw tegenstander draagt. Die bepantsering kan namelijk aanvallen afweren, waardoor je moet kiezen tussen het beschadigen van zijn pantser of dat je hem toch direct probeert te verwonden. Daarnaast is jouw levensbalk ook een graadmeter van hoeveel schade je aan kunt richten. Hoe meer je verwond bent, hoe minder schade je dus kunt aanrichten.
In eerste instantie klinkt het niet als een gigantische aanpassing, maar die subtiele veranderingen veranderen wel degelijk de manier waarop je jouw strategische zetten maakt. Elke beurt kan het verschil maken in een gevecht, waardoor je dus altijd op je hoede moet blijven.
The Banner Saga 2 review conversatie met allie

Meer variatie onder vriend en vijand

Daarbovenop zijn er een aantal nieuwe klassen binnen jouw leger, alsmede binnen het leger van de Dredge. De horseborn is bijvoorbeeld een unit die na een aanval nog kan bewegen, of de Poet die vijanden zo erg kan beledigen dat ze hun beurt overslaan. Maar ook de Dredge hebben nieuwe trucs die ze inzetten, waaronder het smijten met vuurballen en de vaardigheid om onzichtbaar te worden.
Maar ook de levels zijn subtiel veranderd. Zo zijn voorwerpen in de strijdarena’s bijvoorbeeld destructief, waardoor cover lang niet altijd permanente bescherming biedt. The Banner Saga 2 is zeker geen game voor de casual gamer, en het bovenstaande bevestigt dit nog maar eens. Toch zorgen de subtiele veranderingen aan de gameplay ervoor dat de game ook voor doorgewinterde fans fris aan blijft voelen.
The Banner Saga 2 review karavaan beheren

Beheer jouw karavaan

Voor diezelfde fans zal de rest van de game wel heel vertrouwd aanvoelen. Tussen de gevechten door beheer je namelijk jouw karavaan, en kun je interactie voeren met verscheidene strijders die met je meereizen. Tijdens de gesprekken maak je keuzes die weer invloed hebben op jouw reputatie bij die betreffende karakters, dan wel jouw reputatie bij de rest van de karavaan.
Naast al dat gekwebbel heb je natuurlijk ook de zware taak om jouw volgelingen te voeden, en om jouw strijders de juiste upgrades mee te geven. Anders zijn ze natuurlijk flink in het nadeel tijdens gevechten. Het is wel duidelijk dat je tijdens het spelen van The Banner Saga 2 altijd druk bent. Tijd om te rusten is er niet bij.
The Banner Saga 2 review combat op een ijsplaat

The Banner Saga 2 Review - Uitdagend vermaak

En dat beschrijft ook wel een beetje voor welke doelgroep deze game nou eigenlijk echt bedoeld is. The Banner Saga 2 is een bloedmooie game, maar de moeilijkheidsgraad ligt ook enorm hoog. De turn-based gevechten hebben een steile leercurve, mede doordat de game ervan uitgaat dat je het origineel reeds voltooid hebt. The Banner Saga 2 is een game die echt bedoeld is voor fans van de serie.
Zij worden dan ook rijkelijk beloond met een meeslepend vervolg op deel een, tezamen met een bult aan (weliswaar subtiele) veranderingen die voortborduren op het succes van het origineel. Spreekt The Banner Saga 2 je nou enorm aan, begin dan gewoon lekker met het origineel. Op die manier haal je het maximale uit dit tweede deel, en dat is het minste wat deze mooie strategiegame verdient.