TERA Review

maandag, 28 mei 2012 om 19:00
Grote online games zijn tegenwoordig het gesprek van de dag. Sinds het megasucces van World of Warcraft zien talloze ontwikkelaars hun kans schoon om een graantje mee te pikken. Gevolg is dat we de afgelopen jaren talloze massively multiplayer online RPG's uit de grond hebben zien stijgen, waarvan er helaas een veel te groot percentage dramatisch hard faalde. Er zit namelijk meer werk in dan je zou denken. Gelukkig zijn er nog pareltjes te vinden die een glorieuze plek in het genre verdienen, zoals nieuwkomer TERA.
Je begint, als je besluit om de eerste stappen van TERA te volgen, voor enkel de inleiding op level twintig en doorloopt zo een vrij bloedstollende proloog met een beeldvullende eindbaas. Zo kun je alvast enkele vechtstijlen en spreuken toepassen en kijken of de gekozen klasse je bevalt. Omdat de tutorial een compleet optioneel deel is, is het een geweldige toevoeging aan de game. Zo kunnen nieuwkomers, die maar bar weinig afweten van de Koreaanse online-gastvrijheid, toch hun weg een beetje goed vinden en alle do's en don'ts uitvinden.
Koreaanse gastvrijheid
Want Koreaans, dat is TERA maar al te duidelijk. Deze game ademt anime op alle mogelijke fronten die je je maar kunt bedenken. De vijanden, de omgevingen, maar vooral de personages lijken rechtstreeks uit een cartoonesk mangaverhaal te komen: kleine meisjes met grote ogen en nog grotere konijnenoren, witte elven met wapperende haren en aandoenlijke panda's met bierbuiken die rustig meevechten in triviale confrontaties met de bad guys. Het zijn doodnormale zaken in de wondere wereld van TERA.
Zeer briljant vechtsysteem
In de werkelijk gigantische wereld van deze game zul je van goeden huize moeten komen om te kunnen overleven. Bijna iedere vierkante meter in het spel wordt bewoond door een monster, vijand, dodelijk dier, demoon, of beeldvullende eindbaas die jou het liefst een kopje kleiner ziet worden. Bijna intimiderend, zelfs. Je zult je dus goed moeten voorbereiden. Maar hoe doe je dat? Nou, het vechtsysteem is in deze game niet zoals in menig ander MMO. Godzijdank, want dat trucje moet je al veel te vaak uitvoeren in andere, soortgelijke games. Nee, in TERA hoef je niet meer een vijand aan te klikken en vervolgens als een malle op al je toetsen gaan rammen om deze neer te krijgen.
Nu werk je met een crosshair, die je op jouw gewenste doelwit moet laten zitten om keiharde klappen en spreuken uit te delen. Veel fijner, geloof ons maar. Of je laat jouw zwaard simpelweg binnen de reikwijdte zwaaien om hetzelfde te bereiken. Verdedigen en ontwijken zijn ook twee sleutels tot succes, want anders ga je heel hard dood. Jij bent dus het gereedschap voor de dood en niet de game zelf. Niet alleen je skills doen ertoe, maar voornamelijk je eigen finesse. Een systeem dat extra bevredigend werkt, aangezien hard werken loont.
Het vechten op zich werkt in TERA dus aanzienlijk dynamischer dan in menig ander MMO. In het begin zal het even wennen zijn, maar daarna wil je niet anders meer; andere MMO's voelen verouderd aan als je daarin ook ten strijde zult trekken. Het feit dat zo'n beetje alle aanvallen er in TERA verbluffend mooi uitzien, draagt hier natuurlijk alleen maar aan bij. Duidelijk wil de game je laten zien dat jij een ware powerhouse kunt worden, met een breed schala aan skills. Aan jou de taak om hiermee op de juiste manier om te gaan. Omdat TERA vol zit met werkelijk kolossale eindbazen, zul je goed moeten samenwerken met andere spelers en al jouw geleerde vechtstijlen moeten toepassen om er zonder al teveel kleerscheuren doorheen te komen. Adrenaline van de bovenste plank.
Groot schala aan speelbare rassen en klassen
Gelukkig kun je je precies zo uitrusten op de manier zoals jij dat graag wilt. Met een grote variatie aan rassen en klassen, hoeft geen enkele online gamer zich te vervelen. Je kunt bijvoorbeeld doen wat zo'n beetje iedere MMO je biedt en een 'Human' spelen. Veel leuker is het om voor een 'Aman' te gaan, een uit de kluiten gewassen demoon-achtig schepsel dat rechtstreeks uit de diepste lagen van de hel lijkt te zijn gelopen. Of je kunt als een 'Popori' spelen, schattige kleine wezens zoals op twee benen lopende muizen, panda's, honden of katten. Geen speler die je serieus neemt als jij als aandoenlijke panda met kattenogen op hem af komt lopen, maar nadat je al jouw dodelijke skills en spreuken op hem of haar hebt afgevuurd, dan zullen ze verdrietig wegkruipen. Heerlijk. Wat kan het verrassingseffect toch mooi zijn.
Aan afwisseling in de rassen dus geen gebrek. Hoe zit het dan met de, in totaal acht tellende, klassen? Die zijn opvallend genoeg iets meer standaard te noemen en volgen traditiegetrouw de regels uit het MMO-handboek. Je hebt bijvoorbeeld de 'Warrior', de helende 'Mystic' en de magische 'Sorcerer'. Daartussen vallen ook nog een aantal klassen die wat unieker zijn van aard, maar daar blijft het bij. Je hebt dus wederom te maken met de welbekende triangel van 'Tank', 'DPS' en 'Healer'. Is dat dan erg? Totaal niet! Iedere klasse speelt compleet anders en het hierboven genoemde vechtsysteem zorgt nog voor een hoop extra afwisseling.
Voltooi één quest en je kent ze bijna allemaal
Maar afwisseling, dat zul je helaas niet vinden in de talloze quests die deze game kent. Simpel gezegd is het een zeer zeldzaam verschijnsel als je eens een keer niet een X aantal vijanden moet afmaken of een waardevol pakje naar apotheker Edelbert de Gooijer moet brengen, vijf kilometer verderop. Daarna zul je de man nooit meer zien, want hij is totaal niet belangrijk. Sterker nog, de quests zijn in hun totaliteit totaal niet interessant te noemen, want je voelt je op geen moment aangemoedigd om de teksten te gaan lezen. Je pikt de highlights op en je gaat naar de plaats van bestemming, waarna je vervolgens de hel op aarde brengt met al jouw dodelijke vaardigheden. Na enkele tientallen uren heeft dit systeem echter nog totaal niet storend gewerkt. Maar het is goed om vooraf te weten dat je in de werkelijk ontelbaar veel opdrachten die TERA rijk is, maar bedroevend weinig diepgang hoeft te verwachten.
Gelukkig voelen de opdrachten nooit tergend lang aan, want de doelwitten lopen vaak al in jouw bijzijn als je besluit de quest uit te voeren. Een geweldige toevoeging is tevens de duidelijke indicatie boven het hoofd van de vereiste doelwitten voor de quest in kwestie. Zo hoef je nog minder te lezen en gewoon rond te rijden op jouw rijdier totdat je de vijanden hebt gevonden. Het komt er in principe op neer dat je in TERA vijanden moet afmaken. Niet een paar, maar dui-zen-den. En het verveelt op werkelijk geen enkel moment.
De natte droom voor de PVP-liefhebber
Maar wat als je je er uiteindelijk toch aan gaat storen? Geen probleem, beste lezer. Dan stort je je namelijk op de uitgebreide Player versus Player (of kortgezegd: 'PVP') evenementen. In TERA kan iedere speler op bijna elk gewenst moment het loodje leggen door een ander. Tenminste, als je op een PVP server speelt, wat wel zo spannend is, natuurlijk. Er zijn dan slechts een paar plekken waar je niet aangevallen kunt worden. Door een bepaalde skill te activeren, laat je de game weten dat je een outlaw wilt zijn, ofwel iemand die tegen de draad in gaat en spelers vanaf level elf besluit af te slachten. Word je een stoere outlaw en je gaat andere spelers hun schedels inslaan, dan ben je tijdelijk aantastbaar voor alle andere spelers om je heen. Hoe meer spelers je afmaakt, hoe langer je aangevallen kunt worden. Op deze manier wordt samenwerken zwaar aangemoedigd, want een gemene speler moet natuurlijk wel teruggefloten kunnen worden door blije andere spelers die daarna niet meer zo blij zijn.
Sterker nog, spelers kunnen, als ze zich zelfverzekerd voelen, een 'Deathmatch' aanmaken tussen maar liefst tien verschillende spelers. Om het extra interessant te houden, kan er ook een flinke prijzenpot worden gemaakt, waarna je jouw ogen natuurlijk aan het scherm geplakt zult houden om alle spelers te vinden en dood te maken. Want jij wilt die prijzenpot!
De hele wereld is dus één grote dodelijke zandbak voor andere spelers. Een oogverblindend mooie zandbak, dat wel. Maar wie kun je nou vertrouwen en voor wie moet je extra goed opletten? Een moeilijke vraag, want op een PVP-server kan het een kat- en muisspel worden, dus je doet er goed aan je tussen een aantal vriendelijke spelers te mengen.
Maar het gaat dieper. In TERA kunnen ook guilds het tegen elkaar opnemen, want voor jouw digitale familie moet je door het vuur springen. De hele server wordt ingelicht dat er een oorlog is ontstaan tussen twee gildes. Wat je je hierbij moet voorstellen, is dat ieder guildlid in zo'n oorlog aangevallen kan worden door spelers van de andere gilde. Waar dan ook ter wereld: in steden en in verlaten ruïnes. Spannende dingen, houd dat maar in je achterhoofd. Deze turfoorlog houdt trouwens 24 uur lang aan en er kunnen maar liefst drie guilds betrokken raken in zo'n virtuele interventie. Hoe geweldig is dat? Geschillen los je in TERA helemaal niet op met diplomatiek. Nee, je maakt elkaar helemaal af. Laat de andere partij(en) maar voelen hoe Zo pak je problemen aan. Deden ze vroeger ook zo.
Goed verzorgde audiovisuele aankleding
Hoe zit het eigenlijk met het grafische jasje? In één woord: prachtig. Ontwikkelaar Bluehead Studio's heeft erg veel oog voor detail voor TERA en dat zie je terug in de vele gevarieerde omgevingen en de verschillende vriendelijke en vijandelijke inwoners van de spelwereld. Een zeer rustgevende soundtrack zorgt ervoor dat de uren wegvliegen zonder dat je erbij stilstaat. Een goed teken. Wel moet gezegd worden dat de zogenaamde draw distance niet bijster hoog is, wat neerkomt op het feit dat je een paar honderd meter verder nog geen spelers zult zien lopen.
Weinig echt storende factoren
Qua harde minpunten weet TERA stiekem verrassend goed weg te komen. Oké, de servers lopen af en toe een beetje gammel, maar dat komt door de immense populariteit die deze game geniet. En terecht, al zeggen we het zelf. Wel mag er gezegd worden dat het quest system anders had gekund; duidelijker en interessanter. Nu ben je constant bezig om van de ene opdracht naar de andere te huppelen, wat resulteert in het feit dat je tegen jezelf aan het racen bent om level zestig te worden, de absolute top in de rangen. Totaal niet nodig! Je zou dus kunnen concluderen dat TERA een 'grindfest' is, of simpel gezegd constant dezelfde acties blijven herhalen totdat je na lange tijd de beloning in ontvangst neemt.
Toch is dat niet zo, want het levellen op zich is al een feestje, met nieuwe vaardigheden die je om de zoveel levels kunt gebruiken. Het zorgt er tevens voor dat TERA makkelijk is op te pakken voor als je eens een half uur overhebt en je nog een paar quests mee wilt pakken. Let echter op, want in ons geval resulteerde dat half uurtje in een flink aantal uren speeltijd. Als je eenmaal lekker gaat, dan is de verslavingsfactor namelijk absurd hoog. En dat is een goed teken.
Talloze subtiele toevoegingen
TERA is meer dan de som der delen. De game kent een verrassend complex spelsysteem, met een hele hoop kleine details die je niet zo snel ziet, maar de spelervaring wel flink verrijken. Zo heb je op sommige punten een kampvuur, waar je je uithoudingsvermogen kunt herstellen na een lange veldtocht. Je inventaris kun je tevens met een druk op de knop sorteren. We kunnen maar niet genoeg benadrukken wat een geweldige toevoeging dat is; al die uren die in voorgaande MMO's zijn gespendeerd aan het sorteren van jouw rugzak, zullen in deze game op een betere manier besteed kunnen worden. Een kleine greep uit de totale lijst met kleine, maar soms briljante toevoegingen die deze game kent.
Hoe zit het met de endgame content?
We hebben vernomen dat TERA op de maximale rang tot nu toe nog niet zo interessant is. Het gebrek aan een grote lijst dungeons voor dat level of zelfs speciale battlegrounds, waarin spelers het tegen elkaar kunnen opnemen, zorgt er helaas voor dat de verveling uiteindelijk toeslaat. Helaas hebben we dit niet kunnen testen, want de pelgrimstocht naar de eindstreep zou te lang duren voor de XGN recensie. Maar gelukkig heeft ontwikkelaar Bluehole Studio aangegeven te werken aan de 'endgame' content, en daar horen ook battlegrounds bij. Nog even geduld hebben dus, hardcore gamers!
Een geslaagde mix tussen oude en nieuwe elementen
Dus rest de vraag: is TERA aan te raden? Dat ligt eraan. Kun jij het aan om tot het eind van de game constant dezelfde soort opdrachten te vervullen? Als het steevast antwoord 'ja' luidt, dan zul je er ontzettend veel spijt van krijgen als je besluit deze game te laten liggen. Ook al volgt TERA een bekend pad, toch tilt de game het MMO-genre namelijk op bepaalde fronten naar een compleet nieuw niveau. Hier hoort zonder twijfel het vechtsysteem bij, dat ervoor zorgt dat TERA in zowel PvE als PvP zó abnormaal lekker wegspeelt, dat je spontaan vergeet steeds hetzelfde kunstje uit te halen. Oh en panda's zijn speelbaar; cruciale info! Voor een game die zojuist is gelanceerd, nemen wij onze hoed af voor het eindresultaat. We kunnen alleen maar dromen wat Bluehead Studio's nog meer in petto heeft voor deze ondergewaardeerde parel van een MMO.