Tekken 3D Prime Edition Review

Review
woensdag, 22 februari 2012 om 18:30
xgn google image
Tien jaar. Zolang is het geleden dat Nintendo-liefhebbers met een Tekken-game uit de voeten konden. Na het verschijnen van Tekken Advance voor de GameBoy Advance heeft Namco zich niet meer aan de spelcomputers van Nintendo gewaagd. Nu is daar Tekken 3D Prime Edition voor de 3DS, de langverwachte terugkeer van misschien wel de populairste beat ‘m up-serie ter wereld. Is het een felbegeerde terugkeer, of verwijzen we de game naar het rijk der fabelen?
Een moeilijke taak, dat is het voor Namco Bandai. Niet alleen is de 3DS met Street Fighter IV: 3D Edition en Dead or Alive: Dimensions al twee goede vechtgames rijk, ook brengt iedere Tekken-game weer extreem hoge verwachtingen met zich mee. Los van het vorig jaar verschenen Tekken Hybrid (4,5 in recensie) is ieder deel in de vechtserie van hoge kwaliteit. Eigenlijk is het slechts een kwestie van tijd wanneer de Japanse studio met een nieuw (volwaardig) deel een keer hard op zijn bek gaat. Laat dat nu het geval zijn met Tekken 3D Prime Edition.
Hoewel er speltechnisch weinig aan de game schort, kampt het met één doorslaggevend probleem: de prijs. De game ligt met een prijskaartje van €44,95 voor véél te veel geld in de winkelrekken. Want, om maar meteen met de deur in huis te vallen: Tekken 3D Prime Edition is qua content één grote grap. Om te beginnen vertikt Namco het - in tegenstelling tot de twee eerder genoemde vechtspellen voor de 3DS - een verhaalmodus in de game te stoppen, of iets dat er op lijkt. Er is slechts één ‘noemenswaardige’ modus aanwezig, en dat is de Survival-modus. In deze modus is het de bedoeling om met beperkte gezondheid zoveel mogelijk vijanden te verslaan. Pure ironie dat deze modus de hoofdattractie van Tekken 3D Prime Edition vormt.
Onnodig, want gameplay is keurig
En het meest pijnlijke van dit alles: het had niet gehoeven. Want op speltechnisch vlak is ook deze Tekken-game weer een feest van herkenning. Zo is het aantal personages van 41 wederom indrukwekkend, zijn de karaktermodellen op een enkeling na een lust voor het oog en spat de actie met 60 frames per seconde van het beeldscherm. Zelfs wanneer de 3D-functionaliteit vol open staat blijft Tekken 3D Prime Edition soepel en vlot draaien, waarvoor Namco een dikke pluim verdient. Visueel behoort de game daarom tot één van de betere voor de 3DS, alhoewel de arena’s misschien een iets betere vormgeving hadden mogen krijgen.
Het 3D-effect is een welkome aanvulling op de franchise. De andere kant van de medaille is dat deze driedimensionale beelden niet aanwezig zijn in de multiplayermodus. Namco wilde hiermee vertragingen en fouten voorkomen. Dit is ze deels gelukt, want ongeveer één op de drie potjes kampt met lag waardoor de game nagenoeg onspeelbaar wordt. Toch zorgt deze online modus ervoor dat Tekken 3D Prime Edition aan een dramatisch(er) cijfer ontsnapt.
Geen download-play, wel een... film
Ook offline kun je aan de slag met de multiplayermodus, maar wonder boven wonder ontbreekt er (voor een vechtgame!) de veelgeprezen download-play optie. Omwille hiervan moeten beide personen een kopie van het spel hebben. Tekken 3D Prime Edition legt het hierbij af tegen Street Fighter IV, waarbij slechts één van de twee gamers een kopie nodig heeft. Voor een game die 'het spelen tegen elkaar' hoog in het vaandel heeft staan, is dat natuurlijk een merkwaardige keuze.
Om het gebrek aan content wat te compenseren, heeft Namco als extraatje de film Tekken: Blood Vengeance in 3D erbij gestopt. Een primeur, want nog niet eerder stond er een volledige film in 3D op het schijfje van een videospel. Hoewel het menu en het navigeren daarvan te wensen overlaat, ligt de kwaliteit van de film verbazingwekkend hoog. Wel blijft er tijdens het kijken van de redelijk actievolle film bij ons een vraag op de kop steken: waarom kijk ik dit in hemelsnaam op een draagbare spelcomputer?
Treurig
Het moest en het zou een keer gebeuren: dat Namco Bandai een slechte Tekken-game zou afleveren. En voilá, zie hier: Tekken 3D Prime Edition, misschien wel het slechtste deel in de zeventien jaar oude franchise. Totaal onnodig, daar de game speltechnisch wéér een hele keurige beat 'em-up is geworden. Hiertegenover staat wel het enórme gebrek aan content, waardoor de goede gameplay en het prettige visuele aspect ondergesneeuwd raken. Daarom luidt ons advies: ga voor Street Fighter IV 3D of Dead or Alive: Dimensions, waarbij de aanwezige modi je om de oren vliegen.
Cijfer: 4.5