Team Sonic Racing Review - Teamwerk brengt je echt verder

maandag, 20 mei 2019 om 16:12
Goede race-games zijn er in overvloed. Toch zijn er maar weinig goede kindvriendelijke kart-racers. Alhoewel Mario Kart al jaren deze markt domineert, doet Sonic opnieuw een poging om ook de harten van kartracers te veroveren. In de Team Sonic Racing review kijken we of het deze game lukt om onze aandacht vast te houden.
Ook in deze game neem je plaats in een racekarretje met het doel om als eerste over de finish te scheuren. Terwijl de moordlustige items je regelmatig om de oren slingeren, probeer je scherp door de bochten te driften. Je doet stunts als je door de lucht over een ravijn springt, probeert sneller te gaan als je over speciale versnellingspijlen op de grond racet en ondertussen race je op banen die gebruik maken van anti-gravity secties. Dat doe je allemaal met je favoriete karakters die in een grafisch gezien prachtig kleurrijk jasje zijn gehesen.

Kopie van Mario Kart?

Wacht, klinkt dat niet als Mario Kart 8 (Deluxe) van Nintendo? Ja, ergens wel. Alhoewel deze game zich op de Sonic fans richt! Dat pakt verrassend goed uit, want ondanks dat het concept niet heel veel van Mario Kart afwijkt, blijft natuurlijk van kracht dat je iets beter goed kan hebben gejat dan dat je slecht iets hebt bedacht. Maar voordat de indruk ontstaat dat dit qua idee een kopie is van wat we al kennen, willen we toch eens kijken naar wat deze game anders maakt. Er zijn wel degelijk verschillen, namelijk!
Team Sonic Racing onderscheidt zich voornamelijk doordat je in dit spel nooit alleen hoeft te staan. Een van de belangrijkste gameplay-elementen is dat je alle races in teamverband kunt doen. Een team bestaat uit drie leden. Dat betekent dat met twaalf spelers er vier teams zijn die onderling uitvechten wie de beste is. Scores van teamleden worden bij elkaar opgeteld. Niet alleen jij maar je hele team moet de sterren van de hemel racen. Wanneer je het spel couch co-op speelt, pakt dit lekker uit. Plots moet je namelijk gaan samenwerken.
Team Sonic Racing Review

Elkaar nodig hebben

Dit klinkt in theorie leuk, maar in de praktijk kan dit nog wel eens frustrerend zijn. Het gebeurt regelmatig dat je zelf eerste eindigt maar dat andere spelers vervolgens niet bij kunnen draaien met het niveau dat van ze wordt gevraagd. Voornamelijk wanneer je met CPU-teamgenoten speelt is het altijd even afwachten hoe het uitpakt.
Met vrienden pakt het wel gaaf uit, aangezien je nog kunt communiceren en feedback kunt geven. Dit spel dwingt je er namelijk toe om niet alleen aan je eigen skills te werken, maar ook je medespelers wat te leren. Door het teamaspect kun je iedereen leren om die controller op te pakken.
Naast tips buiten het spel om, biedt de gameplay je veel opties waarvoor je elkaar nodig hebt. Zo kun je items aan een ander geven. Handig voor de koploper die telkens items krijgt die hij zelf niet kan gebruiken bijvoorbeeld. Wanneer je ze aan een ander geeft, kan die ook plots veel tegenstanders inhalen.
Andersom laat de koploper uit jouw team een geel spoor op de baan achter. Als je hierop blijft rijden krijg je een tijdelijke boost. Om je teamgenoten hiermee te helpen is het handig als je niet te veel over de weg heen slingert.
Team Sonic Racing Review

Kies te gekke modi

Dat samenspel komt voornamelijk tot zijn recht tijdens de lokale of online co-op. Ook komt het tot zijn recht in de lokale Team Adventure Mode. Hier krijg je diverse stages als zijnde levels binnen een spelwereld. Elke keer krijg je een race voorgeschoteld waarbij je drie sterren kunt behalen. Het kan uitdagend zijn om die alle drie te halen.
Aan elke ster kleeft een missie die je moet voltooien. Denk bijvoorbeeld aan een Grand Prix winnen of een ronde binnen een bepaalde tijd voltooien. Wanneer je een level uitspeelt opent er weer een nieuw level op de map. Ondertussen word je beloond met punten die je weer kunt gebruiken om onderdelen te kopen waarmee jij je auto's kunt customizen.
Als je dat niets vindt, kun je nog altijd een Grand Prix starten. Dat zijn vier races met vier vaste banen waarbij de scores van alle banen bij elkaar worden opgeteld. Uiteindelijk win je als je de meeste races hoog eindigt. Je kunt ook voor de nieuwe Team Sonic Racing-gameplay gaan, waarbij je dus in teams speelt. Als de Grand Prix te makkelijk wordt, kun je ook op losse banen racen of time trials doen. Snel zal je je in ieder geval niet vervelen!
Team Sonic Racing Review

Online door de bocht

Wanneer je het offline gedeelte toch een beetje eentonig gaat vinden (wat bijna niet voor te stellen valt), dan kun je ook online verder. Hier kun je alleen of tot maximaal vier spelers lokaal tegen heel de wereld racen. Dit geeft net iets meer uitdaging dan tegen je vrienden te gaan, want er is online altijd wel iemand die sterker is dan jij.
Uiteindelijk blijft online uitdagend omdat je kan kiezen beloond te worden met een rank. Dit nodigt je uit om telkens voor het hoogst haalbare te gaan. Hier ligt ook de kracht van het spel: er komt geen einde aan! Je kunt namelijk altijd online oefenen, want lege plekken worden gevuld met bots. Al is dat minder leuk dan tegen echte spelers te racen!
Een minpuntje aan de onlinemodus is wel, dat je heel erg beperkt bent in de keuze voor de banen waarop je gaat racen. Dit spel biedt in het totaal maar liefst 21 banen (wat een combinatie is van nieuwe en banen uit eerdere Sonic Racing-games), maar uiteindelijk krijg je uit die hele lading banen willekeurig vier keuzes voorgeschoteld. Vervolgens stemmen alle deelnemers over die vier banen. Het zou leuker zijn geweest als hier een Mario Kart 8 Deluxe wijze van selecteren aan vast zat: iedereen kiest zijn favoriete baan en daarvan wordt er één geselecteerd. Nu zijn er banen waar niemand uit je lobby op zit te wachten.
Team Sonic Racing Review

Inspiratieloze banen

Dat laatste is een beetje het geval bij matige banen die niet erg memorabel zijn. Velen zijn tof vormgegeven met een heleboel oog voor detail, maar als je kijkt naar welke thema's er eigenlijk zijn gekozen om banen rondom te ontwerpen, dan hadden de makers zoveel meer uit dit spel kunnen halen. Zo komt deze kart racer op dit vlak regelmatig in hetzelfde vaarwater als games die deze game al voor gingen. Neem bijvoorbeeld Pingball Highway, die ook al in Sonic & SEGA All-Stars Racers zat. Wanneer je Mario Kart hebt gespeeld, wekt alles herinneringen op naar het veel oudere Walluigi Pingball van Mario Kart DS.
Er vallen ook vergelijkingen te maken naar andere games. Zo brengt Team Sonic Racing de baan Blaze at Sky Road. Op deze baan racen Sonic en zijn vrienden over een racebaan in de lucht. Op papier klinkt het tof, tot jij je realiseert dat later dit jaar een remaster komt van het PlayStation 1 spel Crash Team Racing. In die game zat ook al Hot Air Skyway, een baan die erg veel op Blaze at Sky Road lijkt. Nu maken zulke tracks weinig indruk omdat je in je hoofd telkens linkjes aan het leggen bent naar herinneringen van andere games.
Team Sonic Racing Review

Team Sonic Racing review - Verslavend!

Als je even vergeet dat de tracks en gameplay niet per se origineel zijn, dan heb je met Team Sonic Racing wel een erg gave game. Hij voelt snel, lekker en daagt je uit om telkens te blijven racen. Als je een fan bent van Sonic en zijn vrienden is deze racetitel zeker eentje die je in de gaten moet blijven houden. Als je op zoek bent naar een game om samen met vrienden te spelen, dan is Team Sonic Racing zeker het overwegen waard. Zowel in teamverband als iedereen tegen elkaar: je kunt er heel veel plezier uithalen!