Table Top Tanks Review

donderdag, 12 juli 2012 om 15:00
Recentelijk kwamen Table Top Tanks en PulzAR uit, twee Augmented Reality (AR)-games voor de PlayStation Vita. In de recensie waren we enthousiast over de laatste van de twee, maar geldt dat ook voor Table Top Tanks?
Table Top Tanks is een game met een heerlijk verduidelijkende titel: het gaat over tanks op je tafel. Het concept is dan ook simpel uit te leggen. Je legt enkele AR-kaarten op een tafel (of ergens anders, zo je wilt) en het spel produceert een aantal tanks en obstakels op het scherm van je PlayStation Vita. En wat doe je met die tanks? Juist, schieten en rijden. Het is in de singleplayer van Table Top Tanks telkens de bedoeling om één of enkele taken te voltooien waarbij schieten, rijden of een combinatie van de twee noodzakelijk is.
Tanks op je tafel
Het spel heeft geen echte verhaallijn, maar geeft je simpelweg een reeks missies. Zo moet je de ene keer binnen de tijdslimiet een aantal vlaggen zien te pakken, waar een volgende opdracht je vraagt de tegenstanders overhoop te blazen. Het bijzondere hier is dat het zich allemaal op je eigen bureautje afspeelt, hetgeen helaas niet voldoende is om een erg memorabele ervaring te creëren. Het is best grappig om een half uurtje met de tanks te scheuren, maar echt bijzonder is het niet. Het is niets meer en niets minder dan spelen met een speelgoedtank. Op je Vita.
Meer zielen, meer vreugd
Als multiplayerspel doet Table Top Tanks het iets beter. Ad hoc kun je namelijk de strijd aangaan tegen vrienden in de modi Capture the Flag, Two vs. Two en Last Man Standing. In essentie verandert er natuurlijk niets aan de gameplay, maar het competitieve randje dat door de strijd met vrienden ontstaat doet het spel goed. Het winnen van een vriendschappelijk potje voelt immers altijd heerlijk. Voor je het weet ben je verwikkeld in een spannende strijd rondom de tafel en vechten de speelgoedtankjes in een spannende strijd om leven en dood.
Het is alleen erg jammer dat Table Top Tanks enkel met plaatselijke vrienden te spelen is. Een andere vorm van multiplayer is simpelweg onmogelijk omdat de strijd op een plaatselijk gecreëerde arena uitgevochten wordt, maar het limiteert het plezier dat je kunt hebben aanzienlijk. Het is namelijk veel makkelijker medespelers over het internet te vinden, dan in je directe omgeving. Heb je eindelijk een vriend of vriendin in bezit van een Vita gevonden, moet je hem of haar ook nog eens overtuigen het spel te kopen. En aangezien je op het moment van aanprijzen enkel de al gauw saaie singleplayer kunt tentoonstellen, is die aankoop onwaarschijnlijk.
Verkopen die hap!
Table Top Tanks inderdaad nog niet verkocht? Dan kun je nog beginnen met de level-editor, die je in staat stelt echte objecten in de spelmap te plaatsen. Als je bijvoorbeeld een flesje in het zicht van de Vita-camera zet, kun je deze laten markeren als fysiek object in de gamewereld. Dit doe je door aan te geven dat je een cilinder in de wereld wilt plaatsen, waarna je de grootte en breedte aan kunt passen. Het zal dan lijken alsof de tanks echt tegen het flesje aanrijden. Het is een leuke toevoeging die zeker bijdraagt aan het ‘Reality’-gedeelte van Augmented Reality. Wel vervelend is het dat de level-editor zich, zeker in het begin, wat lastig laat besturen en je in iedere situatie opnieuw elk object moet aanmerken als voorwerp in de wereld.
Mocht je potentiële oorlogsvijand nog niet overtuigd zijn, kun je als laatste wanhoopspoging het vermakelijke openingsfilmpje tonen. Het toont op grappige wijze een vermakelijker scenario dan het spel zelf doorgaans biedt en doet dit met betere graphics dan het spel zelf biedt. Je zult met het tonen dan ook een beetje vals spelen, maar nood breekt wet. We complementeren de ontwikkelaar in ieder geval met het neerzetten van de juiste sfeer.
Moeilijk te verkopen
Table Top Tanks is geen makkelijke verkoop. De multiplayer kan met de juiste tegenspelers vermakelijk zijn, maar die is enkel ad hoc te spelen en de singleplayer weet de aandacht niet lang vast te houden. Het feit dat je zelf levels met echte objecten kunt bouwen is leuk, maar moet iedere keer opnieuw ingesteld worden. Daarmee is Table Top Tanks op z’n best goed voor een uurtje plat vermaak, op z’n slechts goed voor een interessant uitgedost bureau.