Table Mini Golf Review

vrijdag, 19 april 2013 om 16:00
Heb je altijd al willen minigolfen maar ben je te lui om daadwerkelijk naar een park te gaan om een miniatuurversie van Tiger Woods te spelen? Dan biedt Table Mini Golf uitkomst, een augmented reality (AR)-game voor de Vita, die de baan zo op je bureau plaatst. Maar is dat net zo leuk als in het echt?
Zoals we inmiddels gewend zijn van AR-games, dien je een speciaal kaartje bij de hand te hebben om het spel te kunnen spelen. Leg je deze op een plat oppervlak, dan verandert je tafel, vloer, schoot of stoel in een heuse minigolfbaan. Aan jou de taak om het balletje binnen het beoogde aantal slagen te putten en ondertussen punten te scoren door interessante slagen te maken of objecten te raken. Verwacht daarbij geen Tiger Woods PGA Tour-achtige diepgang: het enige wat je dient te doen is de richting van de bal bepalen en de kracht waarmee je slaat. Geen effectslagen of ander ongein, dus. We zijn immers op een minigolfbaan!
Interessante banen
De uitdaging in deze game komt duidelijk niet van de slagen, maar van de golfbanen en dat is het element waarin het uitblinkt. Standaard bevat Table Mini Golf achttien korte levels verdeeld over twee thema’s, te weten piraten en horror. Voor een extra euro kun je ook een aantal speelgoed-banen vrijspelen. Lang niet alle banen zijn even sterk, maar een aantal heeft ons aangenaam verrast. Zo maken een paar piratenbanen gebruik van octopustentakels. Sla je daar een bal naartoe, dan zal de tentakel die vervolgens weggooien en in sommige gevallen via indrukwekkende wegen daadwerkelijk in de hole werpen. Erg leuk om te zien en opvallend indrukwekkend. Een deel van de levels is helaas wel erg simpel, maar de interessantere stukken weten dat gelukkig goed te maken.
Saai
Toch noemen we dit niet zonder meer een aanrader. Het grote probleem van Table Mini Golf is namelijk, zoals zoveel andere AR-games, dat het al gauw vrij saai is. Vaak wordt je poppetje al in de perfecte positie neergezet en hoef je enkel op de slagknop te drukken om het level te halen. Er is daarom weinig reden om naar een baan terug te keren nadat je het gehaald hebt. Toegeven, een paar van de eerder aangehaalde levels vormen hier een uitzondering op, aangezien er soms alternatieve en betere routes te ontdekken zijn.
AR onhandig
Die alternatieve routes kunnen echter voor frustratie zorgen door de noodzaak van AR-kaarten. Omdat je op een vast speelveld speelt (je bureau, bijvoorbeeld), heb je geen camera om te bedienen. In plaats daarvan moet je de Vita zelf fysiek bewegen. Wil je inzoomen, dan moet je de Vita dichterbij de kaart houden en wil je een andere hoek, dan moet je om je bureau heen lopen. Dat kan natuurlijk niet altijd, waardoor je lang niet altijd een goed beeld hebt van de positie van je personage. Staat er een boom voor hem of haar, dan moet je dus opstaan.
Je kunt dit probleem omzeilen door de AR-kaart zelf te draaien, maar zeker wanneer je twee of meer kaarten gebruikt (wat handig is vanwege de stabiliteit van de baan) is dat onpraktisch en het is duidelijk dat de game niet zo gespeeld dient te worden. Overigens kun je gewoon spelen zonder kaarten. De golfbaan zweeft dan plotseling in het luchtledige, zonder mogelijkheid om het camerastandpunt te veranderen. Waarschijnlijk gaat het om een onbedoeld foutje, want het speelt er niet makkelijker door.
Aardig
Table Mini Golf is een aardige game in vergelijking met veel van de andere AR-spellen die op het moment beschikbaar zijn. Vooral het vaak geslaagde leveldesign weet het spel te redden. Helaas blijft het augmented reality-principe in veel gevallen wat onhandig en is de lol er mede daardoor al snel af. Deze golfgame is geen absolute aanrader, maar met het lage prijskaartje van twee euro durven we ook niet van een echte miskoop te spreken.