Swarm Review

Review
door Timo
maandag, 11 april 2011 om 18:10
xgn google image
Een blauwe vinvis kan 80 tot 100 jaar oud worden. Muggen leven variërend van enkele uren tot een paar dagen. En Swarmites, tja, die leven vaak niet langer dan een paar minuten. Maar met vijftig van zulke kleine, blauwe blubberbeestjes in de downloadbare game Swarm is de één z’n dood, de ander zijn brood. Of de game ten dode is opgeschreven of juist niet, zullen we je nu gaan vertellen.
Zoals je inmiddels begrijpt na deze introductie vol spreekwoorden omtrent de dood, draait de game Swarm in principe om twee dingen: kleine blauwe ruimtewezentjes met een behoorlijk lage intelligentie, genaamd Swarmites en de dood. Swarm moedigt je namelijk aan om de kleine blauwe mannetjes om het leven te brengen. Maar niet alle vijfitg. Je moet er immers altijd één overhouden om te zorgen dat deze het volgende respawn-punt bereikt.
Net zoals veel van ons mensen, is de moeder van een Swarmite de belangrijkste persoon die er is. En als je mamma je vraagt iets te halen, doe je dat, toch? Precies, Swarmites denken zo ook. Ook al ligt het DNA van mama verspreid over verschillende levels op een planeet die zo gevaarlijk is dat er in totaal honderden, zo niet duizenden, Swarmites het loodje zullen leggen. Voor iedere Swarmite die onderweg sterft, stijgt je multiplier. Die loopt verder op als je dit rondslingerend DNA weet te verzamelen, het behalen van een hoge multiplier blijkt de sleutel tot het behalen van de levels.
Scoooorrreee!!!
Het einde van een level halen is op zich geen kunst. Er zijn genoeg gevaarlijke obstakels en dodelijke hindernissen, maar er zijn ook genoeg checkpoints en respawn-punten te vinden. Maar om het level vervolgens daadwerkelijk te voltooien, is wel een kunst. Pas wanneer je het benodigd aantal punten hebt verzameld, mag je naar het volgende level. Je doel is dus duidelijk: zoveel mogelijk DNA bij elkaar sprokkelen. Echter is het van essentieel belang een hoge multiplier te hebben om het punten target van een level te halen. DNA op zich levert niet genoeg punten op, het is dus nodig om de duizenden punten die haalt te vermenigvuldigen met een multiplier van in de tientallen.
Om de multiplier door een level heen in stand te houden is er een bepaalde strategie vereist. Zo kun je alles in je omgeving simpelweg kapot maken en hierbij verschillende Swarmites om het leven brengen, of je kunt juist zoveel mogelijk proberen te behouden. Veel van het DNA is namelijk alleen te behalen met ongeveer dertig Swarmites, bijvoorbeeld om ze op te stapelen en hoger gelegen DNA-strengen te pakken of om met minimaal dertig wezentjes op een platform te gaan staan zodat er DNA uit de lucht komt vallen.
Tegenwerking
Hier is het waar je een min of meer probleem tegenkomt. De gameplay-onderdelen van het spel lijken elkaar namelijk tegen te werken. Voor een hoge multiplier zul je vroeg of laat een groot gedeelte van je Swarmites langs Magere Hein sturen, maar om vervolgens de hoogst scorende DNA-strengen te verzamelen heb je er dus weer minimaal dertig nodig. Ook de vele checkpoints blijken niet echt mee te werken. Als je terugkeert bij het laatste checkpoint staat je multiplier weer op nul, wat het erg lastig maakt om daarna nog veel punten in de wacht te slepen. Na ieder checkpoint behoud je wel je eerder behaalde score, echter zul je het level er niet meer mee kunnen voltooien als ieder punt daarna niet meer met tien of twintig vermenigvuldigd wordt. De beste, en helaas soms enige optie, is om de multiplier het gehele level vast te houden.
In het begin zal het echter nog niet zo'n heel groot probleem zijn, en zul je vrij makkelijk door de levels komen. Maar bij de laatste paar levels betekent het verliezen van je multiplier vrijwel direct dat je het benodigd aantal punten niet zult halen. Veel van de levels zul je dan ook meerdere keren moeten spelen om een strategie te bedenken om je puntenaantal hoog genoeg te krijgen. Dit kan nogal voor wat frustratie zorgen, aangezien Swarm helemaal niet zo’n makkelijk spel is. Maar aan de andere kant is het halen van het benodigd aantal punten ook een goede drijfveer om door te blijven spelen.
Drijfveren
Dit wordt nog verder versterkt door de aanwezigheid van een online leaderboard, waar je scores en die van anderen op terug te vinden zijn. Verder zijn er ‘Death Medals’ te behalen. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt door middel van deze medailles bijgehouden hoe je de Swarmites om het leven brengt. Zo behaal je een medaille als je een Swarmite om het leven brengt door hem op te blazen, in de fik te steken, te elektrocuteren et cetera. Het is lekker sadistisch om bij te houden hoe je deze onschuldige beestjes wel niet allemaal om het leven hebt gebracht.
Lekker sadistisch
De cartoony stijl van het spel, dat niet veel bijzonders is, liegt je dan ook een beetje voor. In het hoofdmenu bijvoorbeeld, zie je een schattig blauwe Swarmite staan. Deze niets vermoedende kleine rakker kun je echter met een druk op de ‘druk deze knop niet’-knop om het leven brengen. En man, wat zijn deze manieren om het mannetje om het leven te brengen heerlijk sadistisch. Zo vliegt er in één keer een pijl (of twintig) door het scherm, wordt de Swarmite door midden gespleten, weggesmolten en nog veel meer.
Leuk concept, mindere gameplay
Swarm is een game die een leuk en vernieuwend concept bevat, waarvan de bijbehorende gameplay helaas wat minder is. De verschillende gameplay-onderdelen lijken elkaar tegen te werken, wat soms voor heel wat frustratie kan zorgen. De multiplier is een belangrijk onderdeel in het voltooien van de levels. Alleen lijkt er over bepaalde regels bij deze multiplier niet helemaal goed nagedacht te zijn. Het spel biedt ook niet veel content voor de prijs, maar door de leaderboards en de heerlijk sadistische medailles is er wel een drijfveer aanwezig om Swarm te blijven spelen. Tot slot kun je je ook nog prima vermaken door alleen al te genieten van de vele manier waarop de Swarmites om het leven gebracht kunnen worden.
Cijfer: 6