Super Street Fighter IV: 3D Edition Review

Review
donderdag, 24 maart 2011 om 18:30
xgn google image
Een lancering van een handheld kan natuurlijk niet voorbij gaan zonder fighting game, moet Capcom gedacht hebben. Daarom is er nu Super Street Fighter IV in een 3D-jasje, maar hoe goed staat dit vechtersjasje?
De Superstreet Fighter franchise wordt zo'n beetje een oude rot in het vak. Op diverse consoles konden we al aan de slag met de fighting franchise. Vorig jaar konden we voor het eerst aan de slag met Super Street Fighter IV voor de PlayStation 3 en Xbox 360. De 3DS-editie wijkt niet veel af, behalve dat we nu bruut iedereen een pak slaag kunnen geven in 3D.
Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164801 Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164806 Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164798
Speelmodi
Super Street Fighter IV 3D heeft flink wat opties op de 3DS. Om je inzage te geven in de speelmodi, dit zijn de mogelijkheden: Arcade, Versus, 3D Versus, Internet Match, Challenge, Training, Player Date, Figure Collections, Options. Als je nog nooit en Super Street Fighter game hebt gespeeld, is het handig om te starten met de Training modus. Super Street Fighter is namelijk een vechtgame met een hoog tempo, dus als je niet meteen de ene na de andere klap wilt krijgen, is hier je kans eens rustig aan te rommelen.
Mensen die bekend zijn met Super Street Fighter, en zeker deel vier ook op de console hebben gespeeld, kunnen beter direct de beuk erin gooien met een van de overige modi. Het mooie is dat de game zelf niet erg veranderd is. Als je de console versie hebt gespeeld weet je wat je kan verwachten en dat is goed. Zo zijn bijvoorbeeld alle 35 personages aanwezig en wordt er niet onder gedaan omdat we nu slechts met een 'handheld' te maken hebben. Zelfs de challenges zjn gelijk als op de console dus sla een auto compleet tot moes of ram diverse tonnen kapot.
Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164793 Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164795 Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164794
De besturing
Belangrijk is om te weten hoe de game speelt op de 3DS. Nieuw op de 3DS is de draaiknop, waardoor de richtingsknop verschoven is naar onderen. Met beide knoppen kun je de personages besturen. Hoewel het in de hand lekkerder ligt om via de draaiknop bewegingen uit te voeren als hurken, verticale sprongen maken en meer, zal het voor sommigen wellicht beter werken om dat met de precisie van de richtingsknop te doen. Deze bevindt zich alleen zo laag op de handheld dat de 3DS niet heel comfortabel in de hand meer ligt.
Ons advies luidt dan ook gewoon om de nieuwe draaiknop te gebruiken. De bedoeling in de gevechten is om zoveel mogelijk aanvallen te combineren. Als je veel je vijanden laat lijden, wordt er een super combo-meter gevuld, en als die volzit, kun je een super combo uitvoeren. Prachtig om te zien. Ook heb je nog een ultra combo, dit kun je gebruiken als je revenge-meter gevuld is vanaf 50 procent. Deze vult zich als je je klappen krijgt. Nou is het soms best lastig om een super combo uit je broekzak te toveren, omdat je dan meerdere knoppencombinaties moet verrichten.
Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164789 Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164790 Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164799
Snel combo's maken met het touchscreen
En hoe moet dat bijvoorbeeld met relatief jonge kinderen die nog niet bekend zijn met de franchise en nu voor het eerst in aanmerking komen, moet Nintendo gedacht hebben. Hier komt het touchscreen om de hoek. In je touchscreen staan vier 'knoppen', zodra je tijdens een gevecht op zo'n knop drukt kun je meteen bijvoorbeeld een super combo maken. Dit is super handig, geen moeilijk gedoe, maar gewoon direct een trucje uitvoeren en pijn toebrengen aan de tegenstander!
Is dat dan niet valsspelen? Dat valt mee, allereerst hoef je er natuurlijk niet voor te kiezen om het touchscreen te gebruiken. Bovendien is het zo dat je er in de Pro Modus ook normale aanvallen in kunt stoppen. Overigens als je de game op de normale moeilijkheidsgraad speelt en enkel een gevecht probeert te winnen door snel even dat touchscreen aan te raken, zul je wel mooi bedrogen uit de hoek komen. Een wedstrijd winnen zal niet gaan. Dus het wordt er wel makkelijker op, maar een garantie tot succes is het nou ook weer niet helemaal. Kortom, Super Street Fighter IV: 3D Edition blijft een uitdaging behouden.
Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164791 Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164792 Super Street Fighter IV: 3D Edition Screenshot 164803
Online vechten
Behalve dat je offline heel wat uren kunt spenderen, zul je een grote uitdaging online kunnen beleven. Geen idee of Aziaten niets anders te doen hebben dan gamen, maar daar lijkt het soms wel op. We hebben de 3DS online namelijk getest en werden flink ingemaakt! Online heb je genoeg mogelijkheden om te doen overigens en het werkt allemaal goed. Bij elke voltooide wedstrijd, krijg je Spelerpunten (PP) en Vechtpunten (BP), iets dat je alleen krijgt door tegen anderen te spelen en dus niet tegen CPU-matches, leuk gedaan!

Wow, mooi 3D
Maar wat pas écht leuk is gedaan, is dé vernieuwing in deze game: 3D. De game mag dan niet heel vernieuwend zijn, maar man, man wat ziet Super Street Fighter 3D er mooi uit in 3D. De filmpjes zelf zijn niet in 3D, maar als je eenmaal aan het vechten bent, is het echt alsof je zelf dat gevecht aan het uitvoeren bent. Het 3D maakt het vechten intenser door gebruik te maken van de 'over de schouder perspectief' en het is werkelijk waar een mooie ervaring!

Er is alleen een piepklein nadeeltje. Toen we op een gegeven moment zo opgingen in het 3D-effect en het gevecht, dachten we automatisch er even aan om om de vijand heen te lopen, zoals bij bijvoorbeeld Fight Night. Fout gedacht, de opzet blijft 2D. Maar ach, dat wist je eigenlijk ook wel van Street Fighter, dus even die knop omzetten in je hoofd.
Figure Collection
Tot slot heeft Super Street Fighter IV: 3D Edition nog iets nieuws, we noemden het al even bij de modi: Figure Collection. Deze modus is een leuk extraatje voor de verzamelgekken. Voor elk gevecht dat je wint krijg Figuurpunten. Dus of je nou iemand in elkaar mept in de Arcade, Versus of Internetmatch, je verdient van die punten. Deze kun je vervolgens inwisselen voor figuurtjes. Elk personage heeft zeven figuurtjes en een niveau van 1 tot 7. Het toffe is dat je dat in je figuuralbum de figuurtjes kunt ruilen en bovendien kunt inzetten voor StreetPass-gevechten. Kortom, genoeg te doen en te verzamelen.


Een van de betere launchtitels
Super Street Fighter IV: 3D Edition is een toffe game voor de 3DS. Als je nog nooit met een Street Fighter game aan de slag bent gegaan is dit de beste kans om een toffe ervaring te beleven dankzij 3D. De personages komen meer tot leven dan ooit en je hebt echt het idee intens betrokken te worden bij de gevechten. Ook als je al wel Super Street Figher IV gespeeld hebt, is het leuk om dit nu ook onderweg te kunnen doen. Ga online wat gekke Aziaten afmaken en verzamelen alle figuurtjes in de nieuwe Figure Collection. Sowieso is Super Street Figter IV een van de launchtitels die er het beste uitziet, misschien wel het beste. Het vechtersjasje staat de game, ook in 3D, goed.
Cijfer: 8.5