Star Wars: The Force Unleashed II Review

zaterdag, 20 november 2010 om 18:00
Met deze nieuwe Star Wars game mogen we onze lightsabers weer tevoorschijn halen. Weet LucasArts met dit deel wel een topper neer te zetten, of konden we onze lightsabers beter opgeborgen houden?
Ruim twee jaar geleden verscheen Star Wars: The Force Unleashed, een game die vorige Star Wars games moest doen vergeten. Dit eerste deel was vermakelijk, maar er mankeerde nog behoorlijk veel aan. Hierdoor werd het spel niet de topper waar ontwikkelaar en tevens uitgever LucasArts zo op gehoopt had. De gameplay en het visuele gedeelte zaten in de goede richting, maar het verhaal en de replay lieten het afweten. LucasArts gaat in de herkansing met The Force Unleashed II en we kijken of de minpunten in dit deel tot pluspunten zijn omgebogen.
Dit tweede deel gaat verder waar het eerste deel eindigde, alhoewel… Aan het einde van deel één offert personage Starkiller zich op voor de verzetsbeweging Rebel Alliance. In het begin van deel twee zien we Starkiller doodleuk terug, maar nu als kloon en leerling van Darth Vader. Opnieuw kiest Starkiller niet voor de duistere kant waar Darth Vader in verkeert en The Force Unleashed II is begonnen!
Eentonige achtervolgingsrace
Het complete verhaal is kort gezegd één grote achtervolgingsrace. Onderweg kom je tal van Stormtroopers tegen om uit de weg te ruimen. Aangezien deze mannetjes niets voorstellen, kun je al snel doorlopen naar het volgende punt, waar de volgende horde vijanden je op staan te wachten. Ditmaal krijg je te maken met sterkere tegenstanders, maar alsnog zijn ze met de juiste aanvallen makkelijk te verslaan. Naarmate het eentonige en korte verhaal vordert worden de tegenstanders wel stukje bij beetje lastiger te verslaan, maar alsnog zijn ze geen groot blok aan je been.
Dit wordt mede mogelijk gemaakt door het upgraden van de krachten die je bezit. Met het in stukjes slaan van je tegenstanders en het vinden van vlaggetjes kun je onder andere jouw bliksemschichten nog krachtiger maken dan ze zal zijn. Het upgraden van krachten is te vergelijken met het systeem van het eerste deel, niets vernieuwend dus. Het is erg leuk om deze krachten samen te bundelen tot een speciale aanval die op de tegenstanders uiteraard nog meer impact heeft. Er zijn behoorlijk wat knoppencombinaties mogelijk, waardoor het even uitvogelen is welke aanvallen bij welke combinaties horen.
Nieuwe krachten
Natuurlijk kan een nieuw deel niet zonder nieuwe Force krachten, en die zijn er dan ook in de vorm van de Mind Trick en Force Fury. De Mind Trick is, zoals de naam eigenlijk al een beetje doet vermoeden, een kracht waarmee je de tegenstander laat denken dat hij jouw medestander is. Hierdoor sta je er niet alleen voor, wat in sommige gevallen best handig is. Force Fury is behoorlijk krachtig te noemen. Voor het verslaan van tegenstanders, het oplossen van puzzels en het voltooien van levels krijg je punten. Deze punten worden bij elkaar opgeteld en dit vormt samen een balk waarmee je de Force Fury kracht kunt aanroepen. Eenmaal geactiveerd veranderen alle normale aanvallen voor korte tijd in een extreme variant die extra veel schade toebrengt.
Deze twee, maar ook alle andere krachten, zijn leuk om uit te voeren, maar de werking is niet altijd optimaal. Dit komt door het automatische selecteersysteem van de game, wat te maken heeft met op welk object of persoon je de krachten uitoefent. Dit gaat niet altijd goed. Hetzelfde geldt voor de Force Push kracht. Met deze kracht smijt je objecten en tegenstanders tientallen meters ver weg, al moet je dan wel in de goede richting staan.
De krachten bieden heel wat mogelijkheden, maar het leukst blijft natuurlijk het vechten met de lightsabers. In dit tweede deel krijg je er één in elke hand gedrukt, twee in totaal dus. Dit in tegenstelling tot de enkele lightsaber uit het eerste deel. Hiermee wordt het neerhalen van de tegenstander en het verdedigen van jezelf nog gemakkelijker. Dit maakt het hoofdpersonage wel een beetje té sterk in vergelijking met de tegenstanders, wat niet echt meehelpt om de spanning erin te houden.
Lage replay waarde
Doordat er weinig spanning is en je veelal hetzelfde doet, gaat de game redelijk snel vervelen. Het is dan ook een erg groot gemis dat er geen enkele multiplayer modus in de game verwerkt zit, zoals bijvoorbeeld co-op. Een simpele versus modus, waarin je het tegen pak 'm beet tien andere spelers opneemt, had al heel wat toegevoegd. Ook modi als survival, waarin je het met een vriend opneemt tegen vlagen tegenstanders had de herspeelbaarheid goed gedaan. Dat soort gevechten waren waarschijnlijk een stuk intenser geweest, omdat je dan met of tegen echte mensen speelt.
Grafisch wel top
Een punt waar niet tot nauwelijks aanmerkingen op zijn, is het visuele gedeelte. De cutscenes zien er prachtig uit en de werelden zijn goed uitgewerkt. Jammer is wel dat de werelden niet heel spannend ingericht zijn. Het zijn veelal rechte stukken die je moet afleggen met soms een bocht naar links of rechts. Daarnaast lijkt het wel of er schoonmakers tijdens de game bezig zijn om kapotte robots en dergelijke op te ruimen. Na het neerhalen van een robot blijft er namelijk geen restant liggen, maar verdwijnt deze als sneeuw voor de zon. Over het geluid hoeven we het eigenlijk niet te hebben, dat zit altijd wel goed in Star Wars films en games.
Opnieuw geen topper
LucasArts is er weer niet in geslaagd om een topper neer te zetten. Doordat er nog altijd grote minpunten zijn en weinig vernieuwing is te vinden in The Force Unleashed II is dit een middelmatige titel geworden. De game mag er dan wel goed uitzien, maar de eentonige gameplay en lage herspeelbaarheid tellen toch zwaarder. Star Wars: The Force Unleashed II krijgt nog net een voldoende, maar is duidelijk niet de game waar zowel wij als LucasArts op gehoopt hadden.
Cijfer: 5.5