Speedball 2 HD Review

maandag, 30 december 2013 om 12:00
Een gevierde terugkeer van een legendarische klassieker. De oudere gamers kwamen superlatieven tekort toen bekend werd gemaakt dat uitgever Mastertronic de drie-en-twintig jaar oude titel Speedball 2 nieuw leven in wilde blazen. Om zo’n nostalgische game terug te brengen vergt veel lef en vertrouwen, maar studio Vivid Games is van mening dat dit een ode is aan het origineel en dat hij dankzij high definition graphics de beste Speedball-game ooit gemaakt is. Wij namen de proef op de som en gingen opnieuw aan de slag met deze genadeloze, fictieve sport(game).
Wie onbekend is met het concept Speedball, even een korte inleiding. Je kunt de sport het beste zien als een kruising tussen voetbal, handbal, rugby en kickboksen. Het is een brute sport waarbij twee teams met breedgespierde mannen tegenover elkaar op een veld worden gezet. Spelers kunnen punten scoren door hun tegenstanders uit te schakelen met grove tackles en flinke ‘schouderduwtjes’, maar ook door de Speedball simpelweg in het andere net te krijgen. Gaandeweg stuit je op diverse voorwerpen die je de weg naar de goal kunnen versnellen of die je tegenstanders flink wat schade kunnen aanbrengen.
Net als in het origineel is er hiervoor een simpele besturing ontworpen. Als je de bal in handen hebt, kun je met een simpele druk op de knop een pass geven naar de richting waar je aan het kijken bent. Verwacht echter geen dribbels die je in driehonderdzestig graden kunt maken, daarvoor is de gameplay te ouderwets en te simplistisch. Dat zien we ook terug als we niet de bal hebben. Dan is het de taak om met diezelfde actieknop een sliding in te zetten in de hoop dat je tegenstander struikelt en je de Speedball weer op kunt pakken. Het uitschakelen van spelers levert net zo veel punten op als het scoren van goals, waardoor er een grote chaos op het veld ontstaat die Speedball al jarenlang kenmerkt en waarop de game door iedereen zo wordt gewaardeerd.
Speedball 2 HD

Creativiteit en schoonheid

De kracht van Speedball is dat je voor verschillende tactieken kunt kiezen. Agressief ingestelde spelers kunnen best niet eens een minuut in de buurt van de andere goal komen. Zij wachten af totdat de tegentander dichtbij komt en halen hem dan hard onderuit. Naast het inbeuken en het scoren van goals dien je rekening te houden met willekeurige gebeurtenissen die op het veld ontstaan. Denk hierbij aan obstakels die plots kunnen opduiken, portalen waarmee je kunt teleporteren of aan bumpers die niet in een flipperkast zouden misstaan. Als je creatief bent en goed kunt timen, kun je een Speedball op zo’n bumper schieten, waarna de bal hopelijk de goede richting op gaat. Scoor je op die manier een doelpunt, dan krijg je dubbel zoveel punten.
Creativiteit en schoonheid worden dus beloond in Speedball. In de carriéremodus is dat belangrijk. Met de verdiende punten kun je nieuwe spelers kopen en mindere spelers naar de sportschool sturen zodat ze fysiek sterker en beter worden. Bij de start van iedere wedstrijd, wordt weergegeven hoe groot je kracht is ten opzichte van je tegenstander. De computer rekent uit welke tegenstander de meeste kans maakt om te winnen, waardoor je - als je tot de zwakkere behoort - gestimuleerd wordt om tijdens de match alsnog aan het langste eind te trekken. Helaas zal dit in deze modus niet zo heel veel gebeuren. Speedball wordt al na een paar wedstrijden extreem makkelijk door een voorspelbare AI en simpelweg te krachtige spelers.
Speedball 2 HD

Géén multiplayer?!

Naast de hoofdmodus kun je kiezen voor een toernooi, voor snelle wedstrijden en voor lokale multiplayer. Deze is onspeelbaar als je geen controller hebt aangesloten. Kwalijker is dat Speedball 2 helemaal geen online multiplayer ondersteunt. De sportgame leent zich perfect om tegen andere spelers van vlees en bloed te spelen, dus waarom de makers hebben besloten die eruit te laten, is onvergeeflijk. Had het dan nog enigszins goed gemaakt door er een LAN-functie bij te doen. We hadden graag gezien dat we met onze team het op de wereldwijde netwerken tegen anderen konden opnemen. Een gemiste kans.

Leuke terugkeer, maar had meer ingezeten

Speedball 2 HD is een prima remake van het origineel uit 1990. De game ziet er nog steeds aandoenlijk uit met zijn donkere kleurenpalet en de koddige spelersmodellen, maar door het HD-sausje is alles een stuk scherper geworden. Qua gameplay is Speedball net zo leuk en verslavend, al heeft het qua moeilijkheidsgraad helaas wel ingeboet. Daardoor wordt de game vrij snel saai. Dat hadden de makers goed kunnen maken door er een online modus in te stoppen, maar die hebben ze helaas links laten liggen. Daarmee is Speedball 2 HD nog steeds heel leuk, maar helaas alleen voor een bepaalde tijd.